۲۰۲۴ ۱۹ September - پنجشنبه ۲۹ شهريور ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۰۶۷
۱۸ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۴

شکست بزرگ گروهک‌های ضدایرانی در اقلیم کردستان عراق

«تحرکات نیروهای امنیتی اقلیم کردستان عراق در قلمرو این اقلیم جهت برخورد با عناصر و گروهک های تجزیه‌طلبِ ضدایرانی، تا حد زیادی برونداد توافق امنیتی ایران و عراق است. موضوعی که در ماه های گذشته نیز محل بحث و رایزنی های گسترده مقام های ارشد کشورمان با مقام های عراقی بوده و ایران در این زمینه پیگیری های جدی را در دستورکار داشته است.»
۱۸ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۴
نویسنده : سامان سفالگر کارشناس مسائل بین الملل

طنین‌سنتر-به تازگی شاهد تحولی تازه و معنادار در اقلیم کردستان عراق بوده ایم. ماجرا از این قرار است که نیرو‌های امنیتی این اقلیم اقدام به اعمال فشار علیه گروهک‌های تجزیه طلب ضدایرانی در کردستان عراق کرده‌اند و آن‌ها را وادار به تخلیه پایگاه‌های خود نموده اند. گزارش‌های مختلفی نیز از دستگیری شماری از عناصر این گروهک‌ها توسط نیرو‌های امنیتی اقلیم کردستان عراق و تحویل دادن آن‌ها به دستگاه‌های امنیتی کشورمان منتشر شده است.
موضوعی که به یک چالش بزرگ برای جریان‌های مخالف و معاند با کشورمان که در منطقه کردستان عراق حضور سنتی داشته اند تبدیل شده و البته که بیراه نیست اگر آن را یک پیروزی بزرگ برای کشورمان در نظر بگیریم. از این رو، در تحلیل تحول مذکور، توجه به ۲ نکته ضروری به نظر می‌رسد.
اولاً، تحرکات نیرو‌های امنیتی اقلیم کردستان عراق در قلمرو این اقلیم در برخورد با عناصر و گروهک‌های تجزیه‌طلبِ ضدایرانی، تا حد زیادی برونداد توافق امنیتی ایران و عراق است. موضوعی که در ماه‌های گذشته نیز محل بحث و رایزنی‌های گسترده مقام‌های ارشد کشورمان با مقام‌های عراقی بوده و ایران در این زمینه پیگیری‌های جدی را در دستورکار داشته است. 
سال‌های سال حضور گروه‌های تروریستی و تجزیه طلب در خاک عراق، جدای از اینکه برخی مشکلات امنیتی را علیه کشورمان ایجاد کرده بود در عین حال بر روابط مثبت و سازنده دو کشور ایران و عراق و البته مناسبات تهران با اقلیم کردستان عراق نیز اثرگذاری منفی داشته است. از این رو، ضربه جدی کنونی به گروه‌های تجزیه‌طلب و تروریست حاضر در منطقه اقلیم کردستان عراق را بایستی میوه شیرین توافق امنیتی ایران و عراق ارزیابی کرد.
نکته دوم که به طور خاص در ماه‌های اخیر ماهیت برجسته و ویژه‌تری نیز پیدا کرده، تثبیت پیش از پیش موقعیت ایران به عنوان یک قدرت مهم و قابل توجه امنیتی در منطقه غرب آسیا است. در این راستا، ایران و محور مقاومت توانسته اند چالش‌های جدی را برای محور غربی-عبری در سطح منطقه ایجاد کنند و البته که محور ضدایرانی به خوبی دریافته که اینطور نیست که هر کار می‌خواهد انجام دهد و در نقطه مقابل، ایران نیز هیچ پاسخی به اقدامات غیرسازنده آن ندهد.
در دنیای کنونی و مناسبات سیاست بین الملل نیز برجسته شدن قدرت کشورها، حد بیشتری از امنیت و ثبات را برای آن‌ها به ارمغان می‌آورد. از این رو، مقام‌های اقلیم کردستان عراق به خوبی درک کرده اند که هزینه‌ها و خسارت‌های حضور گروهک‌های ضدایرانی در خاک این اقلیم برای آن‌ها و قلمروشان، بسیار سنگین و چالش‌زا است. در این چهارچوب، آن‌ها با رفع دغدغه‌های امنیتی بِحق ایران سعی داشته اند به نوعی گامی مهم را در جهت تثبیت امنیتِ منطقه اقلیم کردستان عراق بردارند.
معادله‌ای که آن هم همانطور که پیشتر گفته شد، تابعی از تثبیت و نمایان شدن قابل توجه قدرت ایران و محور مقاومت در سطح منطقه است. قدرتی که سطح و دایره چانه زنی ایران در حوزه مسائل منطقه‌ای را تا حد زیادی تقویت کرده است.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها