۲۰۲۴ ۱۸ October - جمعه ۲۷ مهر ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۱۰۹
۰۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۷

آخرین تحولات میدانی- سیاسی در جبهه غزه

مهم‌ترین ماموریت ابلاغ شده به ارتش رژیم در غزه، ادامه جست‌وجو برای پیدا کردن محمد و یحیی السنوار و به دنبال آن 101 اسیر باقی مانده است. درخصوص آتش بس نیز نتانیاهو با مطرح کردن شروطی همچون باقی ماندن نیرو‌های رژیم در محور فیلادلفیا، کریدور نتزاریم یا داشتن حق وتو در خصوص زندانیان فلسطینی سبب شد تا توافق آتش‌بس همانند گذشته به سرانجامی نرسد.
۰۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۷
نویسنده : محمد بیات کارشناس مسائل بین الملل

در حالی که طی روز‌های اخیر تمام تمرکز رسانه‌ها و اندیشکده‌های جریان اصلی بر روی تشدید تتش در جبهه شمالی متمرکز هستند؛ همچنان جنگ غزه ادامه دارد. اخیرا بنیامین نتانیاهو یوآو گالانت از تغییر نقطه تمرکز ارتش از جبهه جنوبی به مقصد مرز مشترک لبنان و فلسطین اشغالی خبر دادند. این موضوع سبب شد تا برخی تحلیلگران صهیونیست از زنده بودن تهدیدات حیاتی علیه رژیم صهیونیستی در نوار غزه سخن گفته و خواستار تداوم تمرکز کابینه و ارتش بر جبهه غزه شوند. در حالی که نتانیاهو و متحدان راستگرای وی قصد دارند تا با تشدید تنش با حزب الله از اساس مسئله غزه و مذاکرات آتش‌بس را به حاشیه ببرند؛ نیرو‌های اپوزیسیون در سرزمین‌های اشغالی نسبت به این سیاست اعتراض داشته و خواستار توجه سیاست مداران صهیونیست به معامله تبادل اسرا هستند. در ادامه این یادداشت سعی خواهیم کرد تا به بررسی آخرین تحولات میدانی- دیپلماتیک در نوار غزه پرداخته و نسبت آن را با تحولات جاری در مرز‌های شمالی و مسئله بازگشت آوارگان به خانه‌هایشان مشخص کنیم.
مهم‌ترین ماموریت ابلاغ شده به ارتش رژیم در غزه، ادامه جست‌وجو برای پیدا کردن محمد و یحیی السنوار و به دنبال آن ۱۰۱ اسیر باقی مانده است. ظاهراً در واحد اطلاعاتی ارتش اسرائیل دو گروه مجزا مأموریت یافتن و حذف رهبر جدید جنبش حماس را بر عهده گرفتند. برهمین اساس عملیات نیرو‌های ارتش رژیم در خان یونس ادامه دارد. اخیراً در جریان حمله جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به مدرسه کفرقاسم در اردوگاه الشاطی قریب به ۴۰ فلسطینی به شهادت رسیده و ۵۸ نفر دیگر زخمی شدند. علاوه بر این وضعیت خدمات عمومی در غزه وضعیت ناپایداری دارد. شرکت مخابراتی پالتل اعلام کرد که اینترنت دیر البلح و خان یونس به دلیل بمباران مستمر صهیونیست‌ها قطع شده است.
در زمینه مذاکرات آتش‌بس، تیم اسرائیلی با ارائه راهکار‌های مختلف سعی دارد تا ابتکار عمل را در دست گرفته و با «انداختن توپ در زمین حماس» یحیی سنوار را به عنوان مقصر شکست مذاکرات به افکار عمومی خود معرفی کند. به عنوان مثال اخیراً تل‌آویو پیشنهاد داده است تا تمام اسرای صهیونیست در ازای برقراری آتش‌بس پایدار در غزه آزاد شوند. در این طرح به یحیی سنوار، کادر حماس و اهالی غزه کریدوری اختصاصی داده خواهد شد تا از این باریکه خارج و راهی یکی از کشور‌های منطقه شوند. این ادعا در حالی مطرح می‌شود که مقامات حماس بار‌ها اعلام کردند که تنها پیشنهاد مورد تأیید آنها طرح سه مرحله‌ای ۳۱ مه است که در قالب قطعنامه ۲۷۳۵ شورای امنیت جنبه اجبار آمیز پیدا کرده است. ماه گذشته میلادی آمریکایی‌ها با همراهی مصر- قطر بسیار امیدوار بودند تا بتوانند به نقطه آتش‌بس در غزه دست یافته و جلوی تشدید تنش در متطقه غرب آسیا را بگیرند، اما در این مسیر توفیقی به دست نیاوردند. نتانیاهو با مطرح کردن شروطی همچون باقی ماندن نیرو‌های رژیم در محور فیلادلفیا، کریدور نتزاریم یا داشتن حق وتو در خصوص زندانیان فلسطینی سبب شد تا توافق آتش‌بس همانند گذشته به سرانجامی نرسد.
در حالی که قریب به ۱.۹ میلیون فلسطینی با مشکل مسکن مواجه هستند و ۴۱ هزار شهروند غیر نظامی فلسطینی در نوار غزه به شهادت رسیده است، اما همچنان جامعه جهانی نتوانسته جلوی ماشین جنگی رژیم صهیونیستی را بگیرد. طی چند هفته اخیر سازمان ملل به شدت مسئله واکسیناسیون سراسری فلج اطفال را در این باریکه دنبال می‌کرد، اما ارتش رژیم حتی اجازه این اقدام بشردوستانه و بی‌خطر را نیز در غزه نداد. به گزارش روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» به نقل از ساکنان غزه، در شرایطی کنونی مشکل مردم غزه نه دریافت واکسن بلکه پایان جنگ است که جان تمام موجودات زنده در غزه را تهدید می‌کند.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها