۲۰۲۴ ۱۸ October - جمعه ۲۷ مهر ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۱۱۲
۰۳ مهر ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۸
رصد (1201)

رسانه های داخلی

۰۳ مهر ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۸
نویسنده : هیئت تحریریه سایت طنین

روایت رئیس شورای اروپا از ملاقات با پزشکیان
به گزارش ایرنا، شارل میشل با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نوشت: امروز در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد با رئیس جمهور پزشکیان دیدار کردم. وی با تکرار ادعا درباره دخالت ایران در مناقشه اوکراین که بار‌ها از سوی مقام‌های کشورمان رد شده است، نوشت که نگرانی اتحادیه اروپا در این زمینه را مورد اشاره قرار داده ام. گفتگو درباره برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان از دیگر مسائلی بود که به گفته رئیس شورای اروپا در جریان ملاقات با رئیس جمهوری ایران مطرح شد. میشل اضافه کرد: من همچنین بر اهمیت تعامل و گفتگو برای جلوگیری از تشدید تنش‌ها تاکید کردم.
رد نقل قول‌ها از پزشکیان درباره رژیم صهیونیستی
عراقچی، وزیر امور خارجه در گفتگو با خبرنگار سیاسی تسنیم، نقل قول برخی رسانه‌ها از رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه ایران آماده کاهش تنش با اسرائیل است را به شدت تکذیب کرد و گفت که آقای پزشکیان به هیچ عنوان چنین اظهاراتی نداشته است. عراقچی تاکید کرد برعکس آنچه نقل شده است پزشکیان در دیدار با برخی مدیران رسانه‌های آمریکا، به شدت جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و تهاجم آن رژیم به لبنان را محکوم کرده و تأکید کردند که این جنایات با هیچ یک از معیار‌های انسانی و بین‌المللی همخوانی ندارد و باید متوقف شود. ایشان همچنین به صراحت ابراز داشتند که این جنایات، و از جمله جنایت ترور شهید هنیه در تهران، بی پاسخ نخواهند ماند و این پاسخ در زمان خود به اجرا در خواهد آمد. عراقچی اضافه کرد جمهوری اسلامی ایران مسلماً نسبت به تجاوز اخیر رژیم صهیونیستی به لبنان بی‌تفاوت نخواهد بود و به صورت همه جانبه از لبنان دفاع و حمایت خواهد کرد.
پی نوشت: اخیراً خبرگزاری آمریکایی بلومبرگ به نقل از پزشکیان نوشته بود: ایران آماده تنش‌زدایی با اسرائیل است تا زمانی که طرف مقابل خود را به همان میزان متعهد ببیند.
چرا سیدمجتبی خامنه‌ای درس خارج خود را تعطیل کرد؟
حجت الاسلام والمسلمین سعید صلح‌میرزایی از اساتید حوزه و عضو مجلس خبرگان در یادداشتی با عنوان «استادی اخلاقی و متقی» برای خبرگزاری تسنیم نوشت: بار‌ها استاد مجتهدی تهرانی (ره) از ورع و احتیاط شدید آیت الله سیّد مجتبی خامنه‌ای تمجید می‌کرد. اخیراً خبری منتشر شد که ۱۶۰۰ نفر از طلاب مقطع خارج حوزه‌های علمیه قم و مشهد و دیگر استان‌ها برای شرکت مجازی در درس آیت الله سید مجتبی خامنه‌ای ثبت‌نام کرده‌اند، اما ایشان در اولین روز درس، تعطیلی موقت این درس را اعلام کرده‌اند. تعطیلی درس آیت الله سیّد مجتبی خامنه‌ای، بسیار مورد توجّه و گفتگو و تحلیل قرار گرفت، امّا آنچه علّت حقیقی تصمیم ایشان می‌تواند باشد اقتدای ایشان به سیره‌ی علمای سلف است. علمای اخلاقی گاهی که درس خود را پررونق می‌دیدند برای تربیت نفس خود آن درس را تعطیل می‌کردند مگر اینکه حجّتی می‌یافتند تا با آن احتیاط اخلاقی خود، مخالفت کنند.
توصیه روزنامه دولت به اصلاح طلبان
ایران نوشت: تجربه سه دهه اخیر به ما آموخته است که سیاست ورزی از نوع دنبال کردن جدال‌ها و برجسته کردن شکاف‌ها و صرف طرح مطالبات به جای همگرایی متقابل، هیچ فضیلتی ندارد. زیرا مطلقاً هیچ دستاوردی برای کشور ندارد، ضمن اینکه منابع انسانی و سیاسی کشور را هم مستهلک می‌کند. امروز مسأله و چه بسا وظیفه حامیان پزشکیان این است که خود پیشگام حرکت در مسیر وفاق باشند، نه صرفاً مطالبه‌گر وفاق از طرف مقابل. لازمه این امر کاستن از شدت ستیز‌های سیاسی، پذیرش طرف مقابل و جست و جو برای یافتن راهی برای عمل مشترک است. اما اگر قرار باشد اصلاح‌طلبان نیز همچون گذشته، افراد کارآمد و توانمند جناح مقابل را، به صرف هم‌جناحی نبودن از سازمان‌های دولتی برانند، نمی‌توان به شکل‌گیری وفاق امیدی داشت. زیرا راندن افراد کارآمد از جناح مقابل و نپذیرفتن آنان به عنوان همکار، فرصتی برای دامن زدن ناکارآمد‌های جناح مقابل به شکاف سیاسی فراهم می‌کند.
آزادی بیان باید تابع برخی اصول باشد
فرهیختگان نوشت: درباره نقد‌های تندی که این چند روز علیه تلویزیون به راه افتاد، چند نکته مورد توجه قرار دارد؛ فارغ از اینکه آنچه در قالب تلویزیون در مورد رئیس‌جمهور مطرح شده، اساساً موضع تلویزیون است یا خیر. می‌بایست ابتدا به این موضوع توجه داشت که حتی اگر مبنای رسانه ملی برگزاری برنامه‌هایی در چهارچوب کرسی‌های آزاد‌اندیشی است تا نقد‌ها و نظرات مختلف در این رابطه مطرح شود، باید توجه داشت که حتی برگزاری این برنامه‌ها نیز باید اصول و چهارچوب داشته باشد. اگر رسانه ملی مبنا را بر این قرار داده که برمبنای اصل آزادی بیان فضا را برای انتقاد‌ها حول موضوعات روز کشور فراهم کند، این نقد نباید تنها محدود به عملکرد و رفتار دولت شود تا این گمان را تقویت کند که رسانه ملی به‌دنبال سیاسی‌کاری است. این نقد‌ها می‌بایست دیگر تصمیمات در عرصه حکمرانی کشور و نه‌تن‌ها دولت را شامل شود، آن زمان است که اساسا اتهام سیاسی‌کاری به تلویزیون نیز بلاموضوع می‌شود. نکته دیگر این است که اگر مبنا حول تصمیمات دولت مطرح است، بهتر است افراد و شخصیت‌هایی در این برنامه‌ها حضور پیدا کنند که حداقل اصول اولیه نقد و مطرح کردن آن را رعایت کنند.
وارونه جلوه دادن واقعیات
روزنامه اصلاح طلب هم میهن در مطلبی با بیان اینکه وفاق ملی را باید عدم تبعیض و پذیرش حقوق و آزادی‌های اساسی توصیف کرد و کوشید تا این تعریف را در برابر لایحه حجاب و عفاف قرار دهد! این روزنامه اصلاح طلب در ادامه پروژه مشترک سایر اصلاح‌طلبان که می‌کوشند مسأله حجاب را صرفاً مسأله بخش کوچک جامعه القاء کنند، تأکید کرد که در لایحه حجاب و عفاف مطالبه بخش مهمی از جامعه توسط ساختار قانون‌گذاری کشور مورد بی‌توجهی قرار گرفته است. این روزنامه از افرادی که در اغتشاشات سال ۱۴۰۱ حاضر بودند به عنوان بخش بزرگ جامعه یاد کرده و می‌نویسد: بخش قابل توجهی از زنان جامعه در جریان اعتراضات سال ۱۴۰۱ مواضع خود نسبت به اجبار در حجاب را شفاف و بدون تعارف روشن کردند. در چنین شرایطی به نظر می‌رسد باید دولت مواضع خود را در برابر زنان جامعه هم نشان داده و در این زمینه شفاف‌سازی کند که جایگاه مطالبات زنان در این وفاق ملی مورد تأکید، چیست؟
انتقاد یک جامعه‌شناس از افغان‌هراسی
حسین میرزایی، جامعه‌شناس و عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در گفتگو با روزنامه جوان گفت: وقتی گفته می‌شود ۱۲ میلیون افغانستانی در ایران حضور دارند در حالی که نه ارائه کننده این رقم سندی ارائه می‌کند و نه شما سند دارید که این عدد را رد کنید اینجا شما مجبور هستید این کشمکش را در تعلیقی بگذارید و سراغ فاکتور‌های دیگری بروید؛ فاکتور افغانی هراسی. مهاجر افغانستانی که پدر و مادرش دهه ۶۰ به ایران آمده‌اند. ما حالا نسل چهارم افغانی‌ها در ایران را می‌بینیم. نسل جدید آنها اصلاً افغانستان را ندیده‌اند و در فرهنگ ایران بزرگ شده‌اند، حالا این آدم نه شناسنامه دارد و نه هویت! کمتر از یک درصد از جرم‌هایی که در کشور اتفاق می‌افتد از سوی افغانستانی‌هاست و ۹۰ درصد از این یک درصد جرم بین خود افغانستانی‌ها اتفاق می‌افتد، یعنی در ۹۰ درصد از آن یک درصد سهم افغانستانی‌ها از جرائم در ایران، افغانستانی با افغانستانی درگیر شده است.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها