۲۰۲۴ ۱۸ October - جمعه ۲۷ مهر ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۱۳۸
۱۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۳

واکاوی رویکرد رسانه های ترکیه در قبال تحولات منطقه

به طور کلی با رصد اخبار و تحلیل های رسانه های وابسته به جریان اسلامگرای حاکم بر کشور ترکیه دو محور و خطوط اصلی را می توان احصا کرد که در حقیقت بر اساس آن می توان ادعای رویکرد تناقضگرا و بعضاً متضاد و نفرت انگیز و حتی تفرقه برافکن این گونه رسانه ها را اثبات کرد.
۱۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۳
نویسنده : دکتر حسن صادقیان تحلیلگر مسائل سیاسی ترکیه و قفقاز

اگرچه در طول حداقل سه دهه اخیر تضاد‌ها و تناقض‌های خبری- تحلیلی متعددی، هرچند مقطعی و موردی، از سوی رسانه‏ های وابسته به ساختار اسلامگرای کشور ترکیه در قبال تحولات منطقه به ویژه منطقه غرب آسیا شاهد بودیم، اما در طول سال‌های اخیر به ویژه بعد از عملیات طوفان الاقصی این تناقض گویی و حتی نفرت پراکنی علیه گروه‏ های مختلف جهان اسلام و جبهه مقاومت شدت زیادی یافته است. به طوری که همواره در طول یک سال اخیر، سیاست مشخصی در قبال تحولات غزه و موضع گیری واحدی از سوی رسانه‌های وابسته به حزب اسلامگرای عدالت و توسعه اتخاذ و انعکاس نیافته است. مسئله‌ای که به نظر می‌رسد ناشی از سیاست‌های متناقض و بعضاً متضاد رهبران سیاسی این کشور است که همچنان میان جهان شرق و غرب شناور هستند و به قولی معروف «هم خدا را می‌خواهند هم خرما را». 
طرفه آنجاست که این تناقض گویی و شاید هم تفرقه افکنی بعد از به شهادت رسیدن «سیدحسن نصرالله» رهبر حزب الله و سید مقاومت، کاملاً علنی شد؛ چراکه دری یک سال اخیر وقتی رهبران اهل سنت جبهه مقاومت به ویژه جریان حماس به شهادت می ‏رسیدند شاهد واکنش‌هایی در محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی از سوی این رسانه‌ها بودیم؛ اما وقتی سیدمقاومت به شهادت رسید این رسانه‌ها چهره واقعی خودشان را نشان دادند و نه تنها این موضوع مهم را انعکاس ندادند بلکه به نوعی ابراز خوشحالی هم کردند و شروع به لفاظی راجع به تضعیف جایگاه ایران و هلال شیعی در منطقه نمودند. 
البته نباید فراموش اساساً موضع رهبران اسلامگرای ترکیه در قبال مسئله فلسطین موضعی مبهم و ترکیبی است و این مسئله آحاد جامعه اسلامگرای این کشور و احزاب و جریان‌های سیاسی وابسته به آنها را هم تحت تأثیر قرار داده است. این درحالی است که جریان‌های سیاسی غیراسلامی و لیبرال و چپگرا و سوسیالیست ترکیه و جوامع وابسته به آنها نسبتاً موضع روشن و واحدی را در قبال مسئله فلسطین همواره اتخاذ می‏ کنند و در یکسال اخیر هم همواره از جبهه مقاومت حمایت کردند و در خصوص شهادت سیدحسن نصرالله هم، این جنایت رژیم صهیونیستی را با لحن‌ها و ادبیات‌های مختلف محکوم کردند. 
در این مقال تلاش شده است برخی از موضعگیری‌های رهبران اسلامگرای کشور ترکیه و شیوه انعکاس رسانه‏ های وابسته به آنها احصا و به آنها پرداخته شود. 
رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در پیامی که در خصوص حملات رژیم صهیونیستی به لبنان منتشر نمود اسمی از حزب الله و سید حسن نصرالله ذکر نکرد و در مورد شهادت ایشان هیچ اظهارنظری ننمود. این درحالی است که در زمان شهادت اسماعیل هنیه موضع گیری و پیام محکومیت صادر کرد.
حتی هاکان فیدان، وزیرامور خارجه ترکیه که از نگاه برخی از صاحبنظران نگاه مثبتی به تحولات جبهه مقاومت دارد و از موضعگیری جبهه مقاومت در قبال رژیم صهیونیستی دفاع می‌کند، موضع گیری متناقضی انجام داد و نهاد وابسته به ایشان یعنی وزارت امور خارجه بیانیه محکومیت منتشر نکرد.
گفتنی است اظهارات فیدان با TRT حکایت از تکرار تناقض گویی و قطبی‏سازی رهبران جریان اسلام گرایی عدالت و توسعه در جهان اسلام و جریان‌های مقاومت دارد. وی گفته است: «نصرالله شخصیت مهمی در منطقه بود. او شخصیت مهمی برای لبنان بود. صادقانه بگویم، من فکر می‌کنم که پر کردن خلاء ناشی از غیبت او سخت خواهد بود. (شهادت) نصرالله ضایعه بزرگی هم برای حزب الله و هم برای ایران بود. ۱۰ روز پس از شروع جنگ (طوفان الاقصی) با او در لبنان ملاقات کردیم. در شرایط بسیار سخت، دیدار کردیم»! موضع‏گیری‌ای خنثی و طعنه آمیز!
به طور کلی با رصد اخبار و تحلیل‌های رسانه‌های وابسته به جریان اسلامگرای حاکم بر کشور ترکیه دو محور و خطوط اصلی را می‌توان احصا کرد که در حقیقت بر اساس آن می‌توان ادعای رویکرد تناقضگرا و بعضاً متضاد و نفرت انگیز و حتی تفرقه برافکن این گونه رسانه‌ها را اثبات کرد.
۱. انعکاس شایعات و نفرت پراکنی
رسانه‌های وابسته به جریان حاکم بر کشور ترکیه تلاش کردند در وهله اول با تمرکز بر رویکرد جریان حزب ‏الله در منطقه غرب آسیا و انعکاس دروغین اقدامات ضدجامعه اهل سنت به ویژه در جبهه نبرد میان نیرو‌های دولت سوریه با معارضین، در نزد افکار عمومی چنین شایع کنند که با شهادت سیدمقاومت در حقیقت یکی از دشمنان جهان اهل سنت (به ویژه ترکیه) از بین رفته است. موضعی که دقیقاً حکایت از تناقض گویی و دروغ و مبتنی بر منافع جریانی و فرقه‌ای است. 
۲. تناقض گویی همراه با ترس و خوشحالی
برخی از اینگونه رسانه‌ها در عین اینکه از شهادت سیدمقاومت ابراز خوشحالی کردند، از اینکه یکی از ستون‏ های اصلی محور مقاومت در قبال رژیم صهیونیتی از بین رفته است، احساس ترس و نگرانی کردند. بدین معنا که بعید نیست با تضعیف جایگاه محور مقاومت و سهل بودن کشتار رهبران جهان اسلام و جبهه مقاومت، چه بسا نوبت به ترکیه و ایران و دیگر کشور‌های منطقه هم برسد و این مسئله تشدید درگیری و احتمال بروز جنگ منطقه‌ای و بین المللی را به دنبال خواهد داشت که قطعاً این رخداد خانمان سوز ترکیه را هم گرفتار خواهد کرد. گفتنی است این رسانه‌ها در اینگونه تحلیل‌های متناقض، به موضوع سوریه و بحران‌های آتی که احتمالاً این کشور را دربرخواهد گرفت و جنگی دوباره سراغ این کشور خواهد رفت هم اشاره‌ای داشتند و تأکید داشتند دولت ترکیه در این خصوص باید آماده باش باشد.
در پایان شایان ذکر است که برخی جریان‌های اسلامگرای راستین ترکیه که همچنان در مدار رهبر اسلامگرای فقید ترکیه مرحوم نجم الدین اربکان سیاست ورزی می‌کنند، همواره در طول سال‌های گذشته به ویژه بعد از عملیات طوفان الاقصی از محور مقاومت دفاع کردند و جنایات رژیم کودک کش را محکوم کردند. این جریان‌ها و رسانه‌های وابسته به آنها بعد از شهادت سیدحسن نصرالله، این مصیبت بزرگ را تسلیت گفتند و حمایت خود را از جبهه مقاومت اعلام کردند.
به عنوان مثال، «روزنامه ملی» وابسته به حزب اسلامگرای سعادت است که بنیانگذار آن نجم الدین اربکان است، شهادت سید حسن نصرالله را تسلیت گفت و از رسانه‏ های نزدیک به حزب عدالت و توسعه به دلیل نگرش‌های فرقه ‏ای آنها انتقاد کرد. همچنین، روزنامه آیدئنلئک، وابسته به حزب وطن، با تیتر: «فرمانده شهید است؛ فرماندهی ابدی است» شهادت نصرالله را تسلیت گفت و در این خبر به ارزیابی و تحلیل سال‌های مبارزات پرافتخار حزب‏الله پرداخت.

  • ارسال نظرات