۲۰۲۴ ۱۸ October - جمعه ۲۷ مهر ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۱۴۲
۱۶ مهر ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۹
رصد (1218)

اندیشکده ها و رسانه های خارجی

۱۶ مهر ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۹
نویسنده : هیئت تحریریه سایت طنین

ادعای خبرساز هریس علیه ایران
کاملا هریس طی مصاحبه با شبکه «سی‌بی‌اس» در برنامه «۶۰ دقیقه»، در پاسخ به سوالی درباره مهمترین دشمن آمریکا، ادعا کرد: «به نظرم، مشخص‌ترین آنها ایران است». او همچنین گفت که در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری، اولویت اصلی خود را جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای قرار می‌دهد. معاون رئیس جمهور آمریکا در بخش دیگری از صحبت‌هایش اظهار داشت: «اسرائیل حق دفاع از خود را دارد و راه رسیدن به این امر بسیار مهم است».
واکنش روسیه به ادعای آزمایش هسته‌ای در ایران
«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین ادعای رسانه‌های غربی مبنی بر انجام‌شدن آزمایش هسته‌ای در ایران را رد کرد.
پیشنهاد فارن افرز به واشنگتن برای تحولات منطقه
مجله آمریکایی فارن افرز: ایالات متحده باید رویکرد خود را نسبت به منطقه‌ای که در آن رویارویی مستقیم بین ایران و اسرائیل در حال حاضر یک واقعیت است، تغییر دهد. تا به امروز، حوثی‌ها، کشتی‌رانی جهانی در دریای سرخ را با وجود درگیری نظامی قابل توجه ایالات متحده متوقف کرده‌اند، و گروه‌های ناو هواپیمابر آمریکایی مستقر در منطقه نتوانسته‌اند حزب‌الله را از انجام حملات بی‌امان علیه شمال اسرائیل بازدارند. با وجود اتحاد نزدیک آمریکا با اسرائیل و حمایت حیاتی از ارتش اسرائیل، ایالات متحده نتوانسته است نتانیاهو را از بالا بردن سطح تنش منصرف کند. واشنگتن باید رویکرد جدیدی ایجاد کند که از تمام ابزار‌های قدرت ایالات‌متحده برای رسیدگی به واقعیت خاورمیانه جدید و خطرناک‌تر استفاده کند. این استراتژی جدید باید مبتنی بر مواردی باشد که در آن بازدارندگی و تنش‌زدایی احیا شود. ایالات متحده می‌تواند از میانجیگری آرام و شخص ثالث از طریق کشور‌هایی مانند عمان که نقش مهمی در انتقال پیام بین ایالات متحده و ایران در لحظات تنش بالا داشته است، حمایت کند. همچنین باید ایجاد شبکه‌ای از خطوط تماس میان اسرائیل، مصر، کشور‌های خلیج فارس و ایران را در نظر بگیرد تا به مقامات کمک کند تا از رویارویی ناخواسته اجتناب کنند.
ادعای جدید رسانه غربی
پایگاه خبری «گلوبال آی نیوز» در توئیتی مدعی شد: روسیه سیستم ضدهوایی ۴۰۰ s را تحویل ایران داد.
آخرین اخبار پیرامون تحولات شمال سرزمین‌های اشغالی
- رئیس جمهور آمریکا: من برای مردم اسرائیل روشن کرده ام: شما تنها نیستید. من و معاون رئیس جمهور هریس به امنیت مردم یهود و اسرائیل متعهد هستیم. ما از حق اسرائیل برای دفاع از خود در برابر حملات حزب‌الله، حماس، حوثی‌ها و ایران حمایت می‌کنیم. با دستوراتی که هفته گذشته دادم، ارتش آمریکا از دفاع از اسرائیل حمایت کرد. ما به جلوگیری از حمله موشکی بالستیک ایران کمک کردیم.
- نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در اولین سالگرد عملیات طوفان الاقصی از وزرای کابینه‌اش خواست نام جنگ علیه غزه از «شمشیر‌های آهنین» به «جنگ رستاخیز» تغییر کند. بنیامین نتانیاهو: جنگ را زمانی متوقف خواهیم کرد که تمامی اهدافی که تعیین کردیم، محقق شوند و اطمینان یابیم حملاتی همانند هفت اکتبر هرگز تکرار نخواهند شد.
- سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شد که عملیات زمینی اسرائیل در لبنان تاکنون طبق ارزیابی واشنگتن، به صورت محدود ادامه پیدا می‌کند.
- وزارت خارجه سودان: دولت ما هیچ ارتباطی با آنچه روزنامه هاآرتص درباره قصد اسرائیل برای تبعید رهبران حماس به سودان گزارش کرده است، ندارد.
- جک استرا، وزیر خارجه پیشین بریتانیا: پرزیدنت بایدن توصیه عاقلانه‌ای به اسرائیل کرده که مثلاً به تأسیسات هسته‌ای ایران حمله نکنند. من بعضی از این تأسیسات را از بیرون دیده‌ام. آنها صد‌ها متر در دل کوه دفن شده‌اند. برای همین حتی با بمب‌های سنگرشکن هم بعید است آسیب چندانی به این تاسیسات هسته‌ای برسد.
- کانال ۱۲ اسرائیل: وزیر امور خارجه فرانسه در تماسی تلفنی با همتای اسرائیلی خود گفتگوی تندی داشت و به او هشدار داد که به تاسیسات هسته‌ای ایران حمله نکند.
- حزب‌الله: پایگاه گلیلوت وابسته به یگان اطلاعات نظامی ۸۲۰۰ ارتش رژیم صهیونیستی در حومه تل‌آویو را موشکباران کردیم.
- شبکه رادیو و تلویزیون سراسری رژیم صهیونیستی کان همزمان با سالگرد عملیات طوفان الاقصی نتایج نظرسنجی انجام گرفته بین صهیونیست‌ها را در این رابطه منتشر کرد. براساس نتایج اعلام شده توسط این رسانه ۶۱ درصد از صهیونیست‌ها اعلام کرده‌اند که دیگر در اسرائیل احساس امنیت نمی‌کنند و فقط ۳۵ درصد تأکید کردند امنیت‌شان تامین شده است. براساس نتایج این نظر سنجی شرایط در شمال (فلسطین اشغالی) بدتر هم هست و ۷۱ درصد از ساکنان این منطقه تاکید کرده‌اند که در یکسالگی جنگ به هیچ عنوان احساس امنیت ندارند. فقط ۳۵ درصد از اسرائیلی‌ها به ارتش اسرائیل اعتماد دارند، در حالی که ۴۱ درصد تأکید کرده‌اند بعد از جنگ نسبت به ارتش اسرائیل بی اعتماد شده‌اند و بقیه نیز گزینه نمی‌دانم را انتخاب کردند.
- به گزارش رأی الیوم، شیمی دانان لبنانی روایتی تلخ از استفاده رژیم صهیونیستی از سلاح ممنوعه در حمله به ضاحیه بیان کردند. در بیانیه شیمی دانان لبنانی آمده است که حجم تخریب و نفوذ به ساختمان‌ها و ده‌ها متری زیر زمین نمایانگر به‌کارگیری بمب‌های حاوی اورانیوم ضعیف شده (Depleted Uranium) است که توان نفوذ و رخنه گسترده دارد و استفاده از این تسلیحات ممنوعه بین‌المللی به‌ویژه در بیروت پرجمعیت به ویرانی شدید منجر می‌شود و غبار ناشی از این حملات نیز موجب بیماری‌های بسیاری به‌ویژه هنگام استنشاق آن می‌شود.
- یدیعوت أحرونوت: اسرائیل فاقد یک برنامه عملیاتی سیستماتیک است که دستاورد‌های نظامی را به چشم انداز استراتژیک مرتبط کند. یک برنامه عمل سیستماتیک و واقع بینانه که تمام دستاورد‌های نظامی را به تحول استراتژیک تبدیل می‌کند. در غیاب این طرح، اسرائیل وارد جنگ‌های فرسایشی بدون چارچوب زمانی خواهد شد. درس‌های جنگ غزه را باید آموخت. جنگ با وعده سرنگونی حماس آغاز شد و پس از یک سال، اسرائیل بدون تصمیم در اینجا ایستاده است.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها