۲۰۲۴ ۱۸ October - جمعه ۲۷ مهر ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۱۴۴
۲۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۲

پشت پرده لغو سفر وزیر جنگ صهیونیست ها به آمریکا

«لغو ناگهانی سفر وزیر جنگ رژیم اشغالگر قدس به آمریکا در بحبوحه تشدید تنش ها میان این رژیم و ایران، گمانه زنی های مختلفی را در این رابطه و دلایل این مساله برانگیخته است. بسیاری اوج گیری اختلافات داخلی و همچنین تشدید تنش ها میان دولت بایدن و نتانیاهو را عامل اصلی لغو سفر یوآف گالانت به آمریکا ارزیابی می کنند.»
۲۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۲
نویسنده : سامان سفالگر کارشناس مسائل بین الملل

طنین سنتر؛ چند روز قبل قرار بود یوآف گالانت وزیر جنگ رژیم اشغالگر قدس در سفری عازم آمریکا شود. این سفر بنا بود در بحبوحه طرح گمانه‌زنی‌های مختلف با محوریت اقدام احتمالی صهیونیست‌ها در واکنش به عملیات وعده صادق ۲ ایران علیه سایت‌های نظامی و امنیتی رژیم اشغالگر قدس انجام شود و بسیاری آن را معطوف به رایزنی‌های وزیر جنگ اسرائیل در واشینگتن با مقام‌های ارشد آمریکایی ارزیابی می‌کردند.
با این حال، به یکباره خبری منتشر شد که اعلام نمود سفر گالانت به آمریکا لغو شده و وی برای رایزنی‌های بیشتر با کابینه امنیتی اسرائیل فراخوانده شده است. در این رابطه، بسیاری از ناظران و تحلیلگران سعی در واکاوی این پرسش که چرا سفر گالانت به آمریکا لغو شده، داشته اند. به نظر می‌رسد در جواب این سوال بایستی دو مولفه را مد نظر داشته باشیم.
اولاً، برخی از تحلیلگران و صاحب نظران به طور خاص به این نکته اشاره می‌کنند که لغو سفر وزیر جنگ صهیونیست‌ها به آمریکا تا حد زیادی به دلیل تشدید شکاف‌ها و اختلافات میان دولت بایدن و مقام‌های ارشد اسرائیلی اتفاق افتاده است. دولت بایدن در روز‌های گذشته بر اساس آنچه منابع آگاه و رسانه‌ای عنوان کرده اند، رایزنی‌های گسترده‌ای را با صهیونیست‌ها انجام داده تا مانع از انجام یک اقدام ماجراجویانه از سوی آن‌ها علیه ایران شود. اقدامی که با واکنش قطعی ایران رو به رو خواهد شد و می‌تواند سناریو‌های ناامید کننده‌ای را برای آمریکا و سیاست جهانی آن نوید دهد.
در عین حال، با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا، واشینگن به هیچ عنوان آغاز یک جنگ گسترده در منطقه غرب اسیا را در راستای مافع خود نمی‌بیند و دولت بایدن اطمینان دارد که یکچنین رویدادی می‌تواند تا حد زیادی شانس‌های انتخاباتی دموکرات‌ها در انتخابات پیش روی ریاست جمهوری در آمریکا را به نحوی منفی تحت تاثیر قرار دهد.
از این رو، دولت بایدن فشار‌های زیادی را به رژیم اشغالگر قدس وارد می‌سازد تا مانع از اقدام آن علیه ایران و به طور خاص سایت‌های حساس این کشور شود. از این رو، اختلاف نظر میان مقام‌های اسرائیلی و آمریکایی سبب شده تا سفر گالانت به آمریکا لغو شود.
نکته دوم اینکه برخی از صاحب نظران نیز به طور خاص به این نکته اشاره دارند که میان مقام‌های ارشد اسرائیلی نیز اختلافات قابل توجهی در مورد اقدام علیه ایران در جریان است. در این رابطه، یوآف گالانت بر خلاف مواضع تهاجمی خود به شدت نسبت به اقدام علیه ایران هشدار داده و آن را اقدامی خطرناک برای اسرائیل توصیف کرده است.
این در حالی است که نتیاهو و متحدان افراطی وی در قدرت به دنبال اقدام ماجراجویانه علیه تهران هستند. از این رو، اوج گیری اختلافات میان مقام‌های ارشد اسرائیلی سبب شده تا این مساله لغو فوری سفر وزیر جنگ اسرائیل به آمریکا را سبب شود. معادله‌ای که بر خلاف ظاهرسازی‌های مقام‌های اسرائیلی، از موقعیت به شدت متزلزل آن‌ها حکایت دارد.

  • ارسال نظرات