۲۰۲۴ ۱۸ October - جمعه ۲۷ مهر ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۱۵۲
۱۶ مهر ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۹
رصد (1220)

اندیشکده ها و رسانه های خارجی

۱۶ مهر ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۹
نویسنده : هیئت تحریریه سایت طنین

اتهامات جدید رسانه آمریکایی علیه ایران
به نوشته خبرگزاری رویترز، ایالات متحده به دولت جمهوری اسلامی ایران هشدار داده است که تمام توطئه‌ها علیه دونالد ترامپ را متوقف کند و گفته است که واشنگتن هرگونه اقدام علیه جان او را یک اقدام جنگی تلقی خواهد کرد. جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در مورد تهدید‌ها مطلع شده و به تیم خود دستور داده است تا به اقدامات [ادعایی]جمهوری اسلامی ایران علیه آمریکایی‌ها رسیدگی کند.
اذعان به قدرت شهید سلیمانی
ترامپ: من (شهید) سلیمانی را از میان برداشتم، چون می‌خواست ارتش ما را نابود کند. سلیمانی واقعاً یک ژنرال بزرگ بود، او یک ژنرال بزرگ ایرانی بود. اما آنها در زمان من هرگز به نیرو‌های آمریکایی حمله نکردند. او در بخش دیگری از این مصاحبه به موضوع افول آمریکا پرداخت و گفت: ما ملت شکست خورده‌ای هستیم، از گفتن این حرف بدم می‌آید، اما ما ملتی هستیم که در حال انحطاط شدید هستیم و رهبری داریم که در انحطاط بزرگ است.
عدم همراهی کشور‌های خلیج فارس با مواضع غرب علیه ایران و روسیه
رسانه آمریکایی پالتیکو نوشت: اروپا در همراه کردن کشور‌های حوزه خلیج فارس با تحریم‌های خود علیه روسیه و همچنین محکوم کردن ایران به خاطر ادعای ارسال موشک و پهپاد برای روسیه ناکام مانده است. اتحادیه اروپا به دنبال آن است که با برگزاری با کشور‌های حاشیه خلیج فارس به نوعی روابط خود را با این کشور‌ها در حوزه‌های مختلف اعم از انرژی، تجارت و امنیت نزدیک کند. پیش نویس بیانیه مشترک مربوط به این اجلاس که روز دوشنبه منتشر شده حاکی از وجود اختلافات شدید بین اتحادیه اروپا و کشور‌های حوزه خلیج فارس بر سر جنگ اوکراین است.
ادعای روزنامه آمریکایی درخصوص حمله رژیم صهیونیستی به ایران
واشنگتن پست نوشت: نتانیاهو به آمریکا اطلاع داده که اسرائیل تاسیسات نظامی ایران را هدف قرار خواهد داد نه تأسیسات هسته‌ای یا میادین نفتی. حمله اسرائیل قبل از انتخاباتِ ۱۵ آبانِ آمریکا انجام خواهد شد. نتانیاهو منتظر چراغ سبز واشنگتن نخواهد ماند. نتانیاهو در تماس هفته گذشته خود با بایدن ملایم‌تر بود؛ همین موضوع، به تصمیم بایدن برای ارسال سامانه دفاع موشکی به اسرائیل کمک کرد.
افشاگری از حضور آمریکایی‌ها در شکنجه‌گاه مخوف صهیونیست‌ها
رسانه انگلیسی گاردین نوشت: مقامات آمریکایی به‌صورت منظم در پایگاه نظامی بدنام «سدی تیمان» حضور می‌یابند. همان پایگاهی که اسرای فلسطینی در آن محبوس هستند و تحت شکنجه قرار دارند. از آغاز جنگ غزه، رژیم صهیونیستی از پایگاه نظامی سدی تیمان برای نگهداری موقت بازداشت‌شدگان غزه استفاده می‌کند. می‌گویند هزاران فلسطینی در این مرکز نگهداری هدف آزار و شکنجه شدید قرار گرفته‌اند. در یکی از اسناد اطلاعاتی، درباره شکنجه زندانیان در این پایگاه ذکر شده است.
تفاوت حزب‌الله و اسرائیل از نگاه خبرنگار انگلیسی
مت‌کنارد خبرنگار پایگاه انگلیسی «دی‌کلاسیفاید» نوشت: تفاوت حزب‌الله و اسرائیل در روز‌های گذشته دوباره مشخص شد. حزب‌الله نیرو‌های نظامی را طبق پروتکل از ماده ۵۲ کنوانسیون ژنو هدف قرار می‌دهد. در حالی که اسرائیل کودکان آواره‌ای که در چادر‌ها به سرم وصل هستند را هدف قرار می‌دهد و آنها را زنده می‌سوزاند.
بندر ایلات، در آستانه اعلام ورشکستی
وبسایت World Cargo News (متخصص در حوزه حمل و نقل و حمل و نقل دریایی) در گزارشی نوشت که ۸۵ درصد فعالیت بندر ایلات در جنوب فلسطین اشغالی به دلیل حملات و محاصره دریایی اسرائیل از سوی یمنی‌ها متوقف شده است. طبق این گزارش، با وجود افزایش کوتاه مدت در سه ماهه چهارم سال ۲٠۲۲، این بندر به مدت ۸ ماه هیچ فعالیتی و هیچ درآمدی نداشته است. به گفته این وبسایت، «گدعون گالبر» مدیر بندر ایلات مجبور شده از دولت اسرائیل درخواست کمک مالی کند و در آستانه اعلام ورشکستگی است
آخرین اخبار پیرامون تحولات شمال سرزمین‌های اشغالی
- اورتگا، رئیس جمهور نیکاراگوئه: نخست وزیر اسرائیل هیتلر است که در آنجا منصوب است و نابودی مردم را خواستار است. رئیس جمهور اوکراین، پسر هیتلر است. کابینه رژیم صهیونیستی شبیه به زلنسکی، دست به از بین بردن مردم غیرنظامی می‌زند. این باور نکردنی است که در صدر اسرائیل نخست وزیری است که پسر شیطان است.
- پس از تماس‌های تلفنی درباره جنگ اسرائیل در لبنان، ماکرون رئیس جمهور فرانسه به کابینه خود گفت: «نتانیاهو نباید فراموش کند که کشورش با تصمیم سازمان ملل ایجاد شده است.» تنش‌ها پس از تأکید رهبر فرانسه بر توقف صادرات تسلیحات مورد استفاده اسرائیل در غزه و لبنان افزایش یافته است. در بیانیه بعدی دفتر نتانیاهو آمده است: «یک یادآوری به رئیس جمهور فرانسه: این قطعنامه سازمان ملل نبود که دولت اسرائیل را تأسیس کرد، بلکه پیروزی در جنگ استقلال با خون مبارزان قهرمان، که بسیاری از آنها بودند، به دست آمد. بازماندگان هولوکاست بودند.»
- وزیر خارجه آلمان: آلمان از حمله اسرائیل به اماکن غیرنظامی حمایت می‌کند.
- گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی: من دنبال هر راهی برای از سرگیری مذاکرات به هر شکلی هستم. ما علاقه‌ای به گشودن یک جبهه اضافی و جنگی دیگر نداریم. اقدام در ایران ممکن است عواقبی برای جا‌های دیگر داشته باشد.
- «استرول» دستیار وزیر دفاع آمریکا: مشکل مهمات اسرائیل جدی است. اگر ایران به حمله اسرائیل پاسخ دهد و حزب‌الله نیز به آن بپیوندد، پدافند هوایی اسرائیل با چالش جدی مواجه خواهد شد. ارائه رهگیر‌ها توسط واشنگتن برای تل‌آویو یک اقدام همیشگی نیست، ایالات متحده نمی‌تواند به تامین همزمان اوکراین و اسرائیل ادامه دهد.
- روزنامه اسرائیلی یدیعوت آحارانوت طرح جدید اسرائیل برای احیای مذاکرات آتش‌بس و تکمیل قرارداد تبادل اسرا با حماس را فاش کرد. این روزنامه در گزارش توضیح داد که سطح سیاسی دیگر در مورد طرح فاز اول معامله مبادله صحبت یا فکر نمی‌کند و دیگر در دستور کار نیست، بلکه صحبت از یک معامله بزرگ و جامع در یک مرحله است. در این زمینه، آخرین تماس‌ها در سفر اخیر رونن بار، رئیس شین بت به قاهره صورت گرفت.
- روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی نوشت: پهپاد‌ها به‌دلیل اینکه گرما و فلز کمتری نسبت به موشک‌ها دارند، می‌توانند بدون تشخیص توسط رادار از آن عبور کنند و حتی اگر کسی آنها را ببیند، ممکن است با هواپیما‌های کوچک شخصی اشتباه بگیرد. تمام سامانه‌های پدافندی‌ای که در جهان غرب تولید شده، فقط برای مقابله با موشک‌های معمولی و جنگنده‌ها آمادگی دارد و تواناییِ مقابله با اهداف کم‌سرعت را ندارد. حمله حزب‌الله به مقر آموزشیِ گولانی علاوه بر نشان‌دادنِ ضعف‌های دفاعیِ اسرائیل، نشان داد که باوجود تلاش‌های اسرائیل برای فروپاشیِ حزب‌الله، ساختار این گروه و توانایی‌های هجومیِ آن کاملاً حفظ شده است.
- روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارونوت» خبر داد که بین عناصر یگان «ایگز» (Egoz) و فرماندهان آنان، تنش شدیدی به وجود آمده است، زیرا عناصر حاضر در این جنگ، خواستار توضیحات و تغییر در مسیری شدند که فرماندهان آنان در خصوص تصمیم‌گیری اتخاذ می‌کنند. این عناصر می‌گویند پیش از اینکه از آنان خواسته شود از طریق عبور از مرزها، برای جنگ بار دیگر به سمت لبنان حرکت کنند، باید شیوه خود را تغییر دهند و این گفتگو‌ها در روز‌های اخیر صورت‌گرفته است.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها