۲۰۲۴ ۱۸ October - جمعه ۲۷ مهر ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۱۵۳
۲۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۵

تداوم رقابت تنگاتنگ و فشرده هریس و ترامپ در نظرسنجی‌های انتخاباتی

طبق نتایج به دست آمده از آخرین نظرسنجی‌های انتخاباتی میزان رقابت کامالا هریس، نامزد حزب دموکرات و دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه در آمریکا به حدی فشرده و تنگاتنگ است که به طور قطعی نمی توان از احتمال پیروزی یکی از این دو فرد برای ورود به کاخ سفید صحبت کرد.
۲۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۵
نویسنده : سعیده اسکندری کارشناس مسائل بین الملل

تنها چند هفته تا زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا فرصت باقی مانده است و نتایج نظرسنجی‌های انجام گرفته در این کشور هنوز به طور دقیق مشخص نکرده است که احتمال پیروزی کدام یک از دو نامزد منتخب حزب دموکرات و جمهوری خواه در آمریکا بیشتر است.
طبق نتایج به دست آمده از آخرین نظرسنجی‌های انتخاباتی میزان رقابت کامالا هریس، نامزد حزب دموکرات و دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه در آمریکا به حدی فشرده و تنگاتنگ است که به طور قطعی نمی‌توان از احتمال پیروزی یکی از این دو فرد برای ورود به کاخ سفید صحبت کرد.
حتی نتایج به دست آمده از نظرسنجی‌های انجام گرفته در ایالت‌های کلیدی آمریکا موسوم به ایالت‌های میدان نبرد که آرای شان تاثیر بسیار مهمی بر نتیجه نهایی انتخابات ریاست جمهوری دارد، نیز فاصله میان ترامپ و هریس را در هر یک از این ایالت‌ها حدود دو تا ۳ درصد اختلاف عنوان کرده است و در هیچ یک از ۷ ایالت مذکور، شانس پیروزی هیچ یک از دو نامزد بالاتر از دیگری نبوده است و اختلاف میان آنها از نظر میزان محبوبیت به دست آمده در این ایالت بسیار اندک و حتی ناچیز عنوان شده است.
طبق بررسی‌های انجام گرفته شده، مهم‌ترین عاملی که بر میزان محبوبیت هریس در ایالت‌های مختلف آمریکا به ویژه ایالت‌های میدان نبرد موثر بوده است، دیدگاه وی به موضوع حق سقط جنین برای زنان آمریکایی است. موضوعی که موجب شده تا بسیاری از رای دهندگان این کشور به ویژه زنان برای انتخاب نامزد اصلح در رقابت‌های انتخاباتی تصمیم گیری کنند و او را فرد شایسته تری به جای ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا در نظر بگیرند.
در مقابل، طبق یافته‌های به دست آمده در نظرسنجی‌ها آنچه که موقعیت ترامپ را در بین بسیاری از رای دهندگان آمریکایی به ویژه حامیانش در حزب جمهوری‌خواه، ارتقا داده است و موجب برتری وی نسبت به هریس شده است، اقدامات و مواضع انتخاباتی اش در دو موضوع مهاجرت و اقتصاد بوده است.
بر این اساس شرکت کنندگان در نظرسنجی‌های مختلف این کشور عنوان کرده اند ترامپ در دوران ریاست جمهوری اش نسبت به هریس در دوران معاونتش در دولت بایدن عملکرد بهتری برای مقابله با بحران مهاجرت و مدیریت اقتصادی این کشور از خود نشان داده است و از این نظر جایگاه بهتری نسبت به هریس در میان رای‌دهندگان آمریکایی کسب کرده است.
در شرایطی که میزان اختلاف میان درصد محبوبیت ترامپ و هریس در نظرسنجی‌ها چندان قابل توجه نبوده و به چشم نمی‌آید، برخی از دموکرات‌ها در باب به خطر افتادن موقعیت هریس ابراز نگرانی کرده اند و به وی پیشنهاد داده اند تا در مدت باقیمانده از روش تهاجمی تری برای انتقاد از ترامپ و زیر سوال بردن مواضع انتخاباتی اش استفاده کند.
در مقابل حامیان ترامپ نیز به وی توصیه کرده اند تا طی هفته‌های آتی به جای دنبال کردن سیاست تخریب هریس به تشریح برنامه‌ها و اهداف انتخاباتی اش پرداخته و بیشتر بر روی مسائل سیاسی و راهکار‌هایی که برای حل بحران‌های داخلی و خارجی آمریکا دارد، تمرکز کند.
ترامپ که پیش از این از جو بایدن به عنوان مقصر تمامی بحران‌های کنونی آمریکا در حوزه مرزی، اقتصادی و سیاست خارجی یاد می‌کرد، اکنون سعی دارد با حمله به هریس وی را به عنوان فردی ناتوان در زمینه ارائه راهکار‌های موثر جهت مقابله با بحران‌های مرزی، اقتصادی و بحران‌های کنونی در عرصه سیاست خارجی آمریکا نشان دهد و به رای دهندگان این موضوع را با تمام توان خود منتقل کند که نامزد کنونی حزب دموکرات به عنوان معاون دولت بایدن هیچ تغییری در سیاست‌های چهار سال گذشته دموکرات‌ها در کاخ سفید ایجاد نخواهد کرد و حضور احتمالی اش در کاخ سفید هیچ راهکار موثری برای حل مسائل و مشکلاتی که آمریکا در چهار سال اخیر در سطح داخلی و خارجی از آن‌ها رنج برده و آسیب دیده است، ارائه نمی‌کند.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها