۲۰۲۴ ۱۸ October - جمعه ۲۷ مهر ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۱۵۴
۲۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۳

کارنامه یکساله عملیات طوفان الاقصی

۲۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۳
نویسنده : مصطفی علیجان زاده کارشناس مسائل بین الملل

پس از گذشت یکسال از عملیات طوفان‌الاقصی، برخی از دوستان و حامیان فلسطین، دستاورد‌های این عملیات را کمتر از هزینه‌های آن می‌دانند. مروری بر این دستاورد‌ها میتواند ما را در مقام قضاوت یاری رساند:

🔻جلوگیری از عادی‌سازی روابط با اسرائیل:عادی‌سازی روابط میان کشور‌های عربی با رژیم‌صهیونیستی با تلاش محور آمریکایی در جریان بود، اما وقوع عملیات طوفان‌الاقصی، در آستانه توافق سازش عربستان با صهیونیست‌ها، موجب شد درگیری اعراب و مسلمانان با دشمن اشغالگر، به مسیر درست خود برگردد.

🔻احیای پرونده فلسطین:آمریکا تلاش میکرد در راستای طرح «آبراهام» پرونده فلسطین را برای همیشه بایگانی کند، اما طوفان‌الاقصی باعث شد، فلسطین به موضوع اول دنیا تبدیل شود.

🔻اثبات دشمنی اسرائیل با مسلمانان:این واقعیت که اسرائیل به‌عنوان دشمن اصلی مسلمانان، سرزمین فلسطین را اشغال کرده است و ملت آن را به وحشیانه‌ترین شکل ممکن قتل‌عام و آواره می‌کند، برای مسلمانان روشن شد.

🔻افشای چهره‌ی واقعیاسرائیل:آشکارساختن ماهیت درنده اسرائیل، بعد از اینکه طی دهه‌های گذشته این رژیم با حمایت و هزینه‌های فراوان آمریکا و غرب تلاش کرده بود ذات وحشی خود را پشت شعار‌های مضحک دموکراسی و حقوق‌بشری پنهان کند.

🔻محکومیت بین‌المللی اسرائیل:برای نخستین بار نهاد‌های قضایی جهانی از جمله دیوان بین‌المللی دادگستری و دادگاه کیفری بین‌المللی مجبور شدند تحت فشار شدید افکارعمومی جهان، احکامی علیه صهیونیست‌ها صادر کنند و حتی حکم بازداشت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر جنایتکار رژیم صهیونیستی نیز صادر شد.

🔻ایجاد وحدت در جبهه مقاومت:موفقیت طوفان‌الاقصی موجب وحدت بین محور مقاومت در منطقه شد. در تمام جنگ‌های قبلی که میان مقاومت فلسطین و رژیم صهیونیستی اتفاق می‌افتاد، گروه‌های فلسطینی به تنهایی با دشمن می‌جنگیدند؛ اما طوفان‌الاقصی موجب شد، محور مقاومت بصورت یکپارچه برای حمایت از آرمان اصلی امت اسلامی به میدان جنگ با اشغالگران بیاید.

🔻آشکارساختن میزان شکنندگی اسرائیل:طوفان‌الاقصی در این یکسال نشان داد که اسرائیل یک موجودیت شکننده و شکست‌پذیر است و ریشه‌کن کردن آن از منطقه با وجود همه حمایت‌هایی که مستکبران جهان از آن به‌عمل می‌آورند، هدفی دور از دسترس نیست.

🔻عدم دستیابی به اهداف اعلامی و اعمالی:رژیم در رسیدن به همه اهداف خود مثل تصرف‌غزه، نابودی حماس، جلوگیری از حملات راکتی مقاومت، آزادی اسرا، مهاجرت اجباری ساکنین غزه و ترور رهبران مقاومت مانند یحیی سنوار ناکام بوده است.

🔻فعال شدن جبهه‌ی جدید داخلی:شین‌بت در تلاش است تا اجازه ندهد یک جبهه قدرتمند داخلی ایجاد شود و برای این منظور مدام در کرانه باختری عملیات‌های نظامی انجام میدهد. در کنار این دستاوردها، تلفات سنگین انسانی و مالی، مهاجرت معکوس و آوارگی بخشی از شهرک‌نشینان، آسیب جدی به بخش توریسم و کشاورزی به عنوان بخش‌های اصلی تولید ثروت در اسرائیل، از دیگر دستاورد‌های طوفان الاقصی می‌باشد.

✅ البته در این مسیر ملت فلسطین ۴۲ هزار شهید،۹۸ هزار زخمی، تخریب منازل و آوارگی را به جان خریده‌اند. اما در نهایت باید اذعان کرد، به میزانی که ۷ اکتبر برای فلسطین و محور مقاومت یک پیروزی الهام‌بخش است، برای رژیم یادآور شکستی غیرقابل ترمیم است. کما اینکه به نوشته روزنامه «جروزالم پست» دولت اسرائیل در نشست هفتگی خود اعلام کرد که در تقویم عبری، روز ۷ اکتبر عزای عمومی خواهد بود و تمام ساختمان‌های دولتی پرچم‌ها را به حالت نیمه افراشته درآورند.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها