۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
۰۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۹

"سپهر نوین مقاومت در فلسطین اشغالی"

بعد از به تعویق افتادن تاسف بارانتخابات فلسطین که محلی برای همگرایی فلسطینیان محسوب می‎شد، وقایع اخیر فلسطین اعم ازحملات موشکی گروه‎های مقاومت از نوار غزه به اسرائیل فرصت جهت همگرایی مجدد فلسطینی‎ها را فراهم کرده است
۰۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۹
نویسنده : علیرضا عرب کارشناس مسائل فلسطین

بعد از به تعویق افتادن تاسف بارانتخابات فلسطین که محلی برای همگرایی فلسطینیان محسوب می‎شد، وقایع اخیر فلسطین اعم ازحملات موشکی گروه‎های مقاومت از نوار غزه به اسرائیل و اعتراضات و قیام فلسطینیان در قدس، مناطق اشغالی 1948 ،کرانه باختری و مقابله همه جانبه فلسطینیان با تهاجم اسرائیل جهت تغییر بافت جمعیتی شهر قدیمی قدس( محله شیخ جراح) و نیز تغییر تدریجی هویت اسلامی و تاریخی حرم شریف و مسجد الاقصی، بهترین فرصت جهت همگرایی مجدد فلسطینی‎ها را فراهم کرد.

دلیل عمده اعتراضات اخیردر مناطق اشغالی 1948 نیز،خشم فروخفته و تنفرپنهان شده در فلسطینی ها نسبت به بیش از هفتاد سال ظلم و اشغالگری اسرائیل بود.تحول مهم دیگر ورود حماس و سایر گروه های مقاومت در غزه جهت حمایت از حریم و هویت مسجد الاقصی، اعتراضات مدنی فلسطینیان درقدس، اراضی 1948 و کرانه باختری است که منجر به شکل گیری معادله جدید "غزه-قدس" شده و سبب تقویت بیش از پیش اعتبار حماس در نزد فلسطینیان قدس،کرانه باختری و اراضی اشغالی 1948 و کاهش محبوبیت و اعتبار ابومازن و تشکیلات خودگردان شده است.

 به این ترتیب نقش حماس در میان فلسطینیان از مدافع غزه به مدافع مسجد الاقصی و مبارزات و حقوق ملت فلسطین ارتقاء پیدا کرد. حماس در مبارزات ملت فلسطین در سه جغرافیایی غزه، کرانه‎باختری و سرزمین‎های اشغالی 1948 جایگاه رهبری و هدایتگری پیدا کرد.

لازم به ذکر است حماس در دفاع از مسجد الاقصی که خط قرمز فلسطینیان و تمامی مسلمانان جهان است به دفاع از حریم حرم شریف اقدام کرد و در پرتو این موقع‎سنجی هوشمندانه حماس و انتخاب دقیق زمان و مکان مناسب جهت ورود به مبارزه مسلحانه موشکی با اسرائیل و ایفای نقش چند گانه و مکمل در کنار مبارزات مدنی مردم فلسطین در اراضی اشغالی 1948(داخل اسرائیل) و کرانه باختری و قدس، اکنون این گزاره در جامعه فلسطینی بیش از پیش تثبیت شده است:

حماس و سایر گروه‎های مقاومت در غزه ثابت کردند که از مبارزات و حقوق فلسطینیان در کل سرزمین‎های اشغالی حمایت خواهند کرد و حامی و مدافع مسجد الاقصی به عنوان قبله اول مسلمین جهان و هویت اسلامی فلسطینیان هستند.اما آنچه در آینده مبارزات فلسطین دارای ارزش راهبردی است ، شدت خسارات وارده به زیر ساخت‎های اقتصادی و رفاهی نوار غزه نیست چون آنها قابل جبران هستند و موشک‎ها نیز با موشک های جدیدتر و پیشرفته‎تر جایگزین خواهند شد.

لذا آنچه که تغییر کرده‎است و دارای ارزش راهبردی در سیر مبارزاتی ملت فلسطین است، تثبیت گفتمان و راهبرد مقاومت مسلحانه و افزایش اعتبار و مشروعیت حماس و ارتقاء این جنبش به جایگاه رهبری و هدایتگری مبارزات ملت فلسطین در سه جغرافیای غزه،کرانه باختری و مناطق اشغالی 1948 است که به احتمال بسیار در عرصه‎های سیاسی، نظامی و اجتماعی منشاء تحولات اساسی در مبارزات آینده فلسطینیان خواهد شد.

حماس با توجه به تمامی داشته های فوق الذکر قادر خواهد بود در آینده و در عرصه سیاسی نظامی امنیتی و اجتماعی مبارزات فلسطینیان معادلات را به نفع خود تغییر دهد و پروژه مقاومت را پیش ببرد. البته لازم به ذکر است که نقش حماس در صحنه فلسطین به علت ویژگیهای گروههای مقاومت، به احتمال فراوان سلبی و ضد سیستمی خواهد بود. فلذا در این راستا حماس قادر خواهد بود بیشترین تاثیرگذاری با کمترین هزینه، بر معادلات سیاسی و نظامی اعمال کند.

به طور مثال اگر فرایند سازش و صلح خاور میانه با میانجیگری آمریکا بین تشکیلات خود گردان و اسرائیل آغاز شود حماس در آن درگیر نخواهد شد و به مخالفت علنی با آن نیز اقدام نخواهد کرد بلکه هنگامی که مذاکرات سازش به علت تناقضات موجود در بطن آن و نقاط ضعف درونی دچار رکود و یا بن بست شد، در این جا حماس با استفاده از ناامیدی و شکست ایجاد شده در جامعه فلسطینی به نقش آفرینی در راستای پروژه مقاومت اقدام خواهد کرد و بر اعتبارش افزوده خواهد شد.

 

 

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها