۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
۰۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۳

پیروزی مقاومت و چند نکته

تحولات اخیر فلسطین منجر به پیروزی مقاومت و شکست مفتضحانه رژیم صهیوینستی شد و این حادثه و اتفاقی برجسته در مقدمات، نتایج و روند این جنگ بود که آن را متمایز از حوادث گذشته می کند.
۰۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۳
نویسنده : هیئت تحریریه سایت طنین

تحولات اخیر فلسطین منجر به پیروزی مقاومت و شکست مفتضحانه رژیم صهیوینستی شد و این حادثه و اتفاقی برجسته در مقدمات، نتایج و روند این جنگ بود که آن را متمایز از حوادث گذشته می کند.

ماجرا از آنجا شروع شد که رژیم صهیوینستی با چراغ سبز و حمایت آمریکا و برخی رژیم های مرتجع عربی و در راستای تحقق معامله قرن و یکسره کردن مساله فلسطین قانون نژاد پرستانه ای برای ساکنان اراضی اشغالی 1948 وضع کرد که به موجب آن یهودیان ساکن بیت المقدس حق داشتند یک پلاک مسکونی از ساکنان فلسطینی منطقه" شیخ جراح" را تصاحب کنند و ساکنان این منطقه که حدوداً 30 خانواده و در بخش شمالی مسجدالاقصی هستند می بایستی خانه های خود را تخلیه و به مناطق دیگری مهاجرت می کردند.

در روزها و شب های ماه مبارک رمضان و همزمان با روز جهانی قدس مقاومت فلسطین اقدام به پاسخی کوبنده به این طرح  واقدام رژیم صهیونیستی کرد که این مساله بسیار حائزاهمیت بود. در ذیل به برخی از وجوه تمایز و دستاوردهای این پیروزی بزرگ برای مقاومت و پیامدهای آن برای رژیم غاصب صهیونیستی اشاره می شود.

  • جنگ اخیر برخلاف جنگ های گذشته یک اقدام آفندی از سوی گروه های مقاومت بود. در جنگ های قبلی مقاومت حالت تدافعی داشت. یعنی رژیم صهیونیستی ابتدا حمله می کرد و سپس مقاومت دفاع. در حالی که در این جنگ مقاومت به دفاع از بیت المقدس و ساکنان شیخ جراح وارد عمل شد و این اقدام در قامت کل فلسطین اتفاق افتاد. طی سالیان گذشته با ایجاد بحران و فتنه های گوناگون از جمله حمایت از گروه های تروریستی همچون داعش، بحث عادی سازی(علنی سازی) روابط اعراب با اسرائیل و.... اولویت جهان اسلام تغییر کرد و این تحولات نگاه ها در جهان اسلام را از مساله مقاومت و فلسطین منحرف کرد. در اقدام اخیر مقاومت توانست در 4 یا 5 سطح رژیم صهیوینستی را غافلگیر کند. تاکنون دکترین رژیم صهیونیستی در مواجه با تهدیدات احتمالی مبتنی بر عملیات پیش دستانه بود یعنی هرجا احساس خطر می کرد منتظر نمی ماند که دفاع کند و بلافاصله حمله خود را آغاز می کرد. در کنار این مساله هیچ نهاد بین المللی هم به واسطه حمایت قدرت های زورگو از این رژیم مانع اقدام آنها نمی شد. در این جنگ رژیم صهیونیستی در سطوح راهبرد، عملیات، تاکتیک و حتی تکنولوژی دچار غافلگیری و ضعف اطلاعاتی شد.
  • به محاق رفتن موضوع عادی سازی(علنی سازی) روابط اعراب و اسرائیل دومین اتفاق مهم پیرامون جنگ اخیر فلسطین است. اکنون بحث عادی سازی روابط در صحنه مردمی ملت های اسلامی و عربی کاملا به محاق رفت و عملاً از آن عبور شد و به بخشی از تاریخ پیوست. در سطح سیاسی هم دولت های خائن عربی طرفدار برقراری روابط با اسرادیل دیگر جرات طرح آن را ندارند و اکنون دنبال تطهیر خود هستند. در واقع می توان گفت که در هیچ مقطعی این سطح از همبستگی ملت های عربی را مشاهده نکرده ایم.
  • رژیم صهیونیستی تا قبل از اقدام اخیر مقاومت در تدارک برگزاری یک مانور بزرگ نظامی در منطقه بود که نگرانی‎هایی در سطح منطقه از بابت احتمال اقدام نظامی این رژیم علیه یکی از اعضای جبهه مقاومت وجود داشت. اما اکنون تحلیل ها و پیش بینی ها حاکی از آن است که حداقل تا چندماه آینده نه تنها خطری جبهه مقاومت را تهدید نمی کند، بلکه برگزاری مانورهم به تعویق افتاده است.
  • طی سالیان گذشته برای استحاله نسل مردم فلسطین خیلی تلاش شده بود اما در انتفاضه اخیر حضور نوجوانان و جوانان کم سن و سال نشان داد که این علقه نابودنشدنی است.
  • سلاح مقاومت در جنگ اخیر معادله نبرد را برای همیشه تغییر داد. تا قبل از این، مقاومت از راکت و موشک های با برد حداکثر 65 تا 70 کیلومتر استفاده می کرد اما در این جنگ از موشک های نقطه زن با سرجنگی حدود 400 کیلوگرم و برد 250 کیلومتر استفاده کرد که تقریباً تمام اراضی سرزمین های اشغالی در تیررس این موشک ها قرار گرفت. در کنار این مساله فرار قریب به 75 درصد از ساکنان یهودی سرزمین های اشغالی به پناهگاه ها در کنار ناکارآمدی سامانه گنبدآهنین که زیر 20 درصد از موشک های گروه های مقاومت را این سامانه توانست رهگیری کند.
  • به رغم تلفات انسانی مردم مظلوم غزه ،اما آسیب ها و خسارت های جنگ کنونی در مقایسه با دستاوردهای عظیم مقاومت و پیروزی های آن بسیار ناچیز است. امروز چتر مقاومت بر کرانه باختری هم گسترده شده و بحث نزاع شیعه و سنی به محاق رفته و گفتمان" امت محور" مقاومت بر گفتمان تفرقه و جنگ شیعه و سنی توفق یافته است.
  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها