۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۷۴
۰۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۵
اندیشکده ها و رسانه های خارجی

رصد (55)

۰۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۵
نویسنده : هیئت تحریریه سایت طنین

نگرانی صهیونیست‌ها از افزایش درآمد اقتصادی ایران بعد از توافق هسته ای احتمالی

نشریه صهیونیستی والا به نقل از چند مقام بلندپایه صهیونیست که نامشان فاش نشده، گزارش داد که سفر جیک سالیوان مشاور امنیت ملی امریکا به رفع برخی نگرانی‌های اسرائیل در مورد مواضع آمریکا در مذاکرات هسته ای با ایران کمک کرده است. روزنامه صهیونیستی تایمز اسرائیل نیز افزود در دیدار با سالیوان، نفتالی بنت، نخست وزیر، یائیر لاپید وزیرخارجه و بنی گانتز وزیر جنگ این رژیم، همگی به شدت با چشم انداز توافق موقت با ایران مخالفت کردند. آنها هشدار دادند که جریان مجدد نقدینگی به ایران به عنوان بخشی از لغو تحریم ها به ایران اجازه می دهد تا گسترش نظامی خود را در منطقه تقویت کند و اسرائیل را بیشتر تهدید کند.

طرح اضطراری رژیم صهیونیستی برای مواجهه با شکست مذاکرات وین

وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو با روزنامه آلمانی دی ولت تأکید کرد که طرح اضطراری برای مواجهه با شکست مذاکرات وین باید شامل اقدامات نظامی، اقتصادی، سیاسی و دیپلماتیک علیه ایران باشد. وزیر خارجه رژیم صهیونیستی گفت: این [طرح] شامل ترکیبی از چهار اهرم است که برای ایران روشن می‌کند که هیچ گزینه‌ای جز کنارگذاشتن اهداف غیرقانونی هسته‌ای خود ندارد.طرح فوق باید تحریم‌های اقتصادی شدیدتر و انزوای دیپلماتیک و سیاسی ایران را به دنبال داشته باشد. ایران باید این مسئله را درک کند که ائتلاف جدیدی در منطقه شکل گرفته است که مخالف ایران است و به رفاه تمامی مردم علاقمند است. وی لفاظی‌های تکراری خود را تکرار کرد و گفت: «یک تهدید نظامی معتبر باید روی میز باشد. اگر ایران گمان کند که جهان قصد جدی برای متوقف کردنشان را ندارد، آن‌ها تلاش می‌کنند که بمب تولید کنند. ما باید برایشان روشن کنیم که جهان چنین اجازه‌ای را نخواهد داد.»

سپاه حمله به دیمونا را تمرین کرد

تصاویر منتشر شده از شلیک ۱۶ موشک بالستیک سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مرحله نهایی و آخرین روز رزمایش پیامبر اعظم (صلی‌الله‌علیه‌وآله) ۱۷ نشان می‌دهد، سپاه پاسداران با شبیه‌سازی تأسیسات اتمی دیمونا، حمله به این مرکز حساس و حیاتی رژیم صهیونیستی را در رزمایش موشکی خود تمرین کرده است.

مقامات اسرائیل از موضع ثابت ایران در مذاکرات وین شگفت‌زده شده‌اند

یک تحلیلگر نظامی رژیم صهیونیستی گفت که مقامات این رژیم از اینکه ایرانی‌ها در مذاکرات موضع ثابت و محکم خود را حفظ کرده‌اند، دچار شگفتی شده‌اند.

گزینه‌های بی رمق آمریکا در صورت شکست مذاکرات وین

رسانه‌ها و مطبوعات رژیم صهیونیستی همچنان پیگیر نتایج سفر اخیر مشاور امنیت ملی آمریکا به فلسطین اشغالی و دیدارهای او با رهبران رژیم اشغالگر هستند. طبق گزارش منابع اسرائیلی، محور رایزنی‌های "جیک سالیوان" با صهیونیست‌ها مذاکرات وین میان ایران و گروه 1+4 و مهم‌ترین گزینه‌های آمریکا در صورت شکست احتمالی این مذاکرات بوده است.

ترور قاسم سليماني به امنيت آمريكا لطمه زد

نشريه‌ آمريكايي "نشنال اينترست" نوشت: چندروز پس ازترور ژنرال قاسم سليماني و پاسخ ايران به اين اقدام با شليك ده‌ها موشك به پايگاه عين الاسد و زخمي شدن بيش از ۱۰۰ نظامي آمريكايي، وزير خارجه وقت آمريكا دريك سخنراني مدعي شد ترور ژنرال سليماني، بارديگر بازدارندگي آمريكا در برابر ايران را متوازن ساخت.

بايد پذيرفت كه ترور ژنرال سليماني و ابومهدي المهندس، بيش از آنكه به تقويت منافع آمريكا در منطقه و جهان ختم شود، عملا آمريكا را درموقعيت به مراتب خطرناك‌تري درمقايسه با زمان حيات اين دو فرمانده وارد كرده است. آمريكا با اين ترور به جاي ايجاد فضايي امن براي خود، عملا ايران را تحريك به قدرت‌گيري بيشتر نمود و ميزان ناامني پيرامون خود را نيز به نحو قابل توجهي افزايش داد. برخلاف ادعاي پمپو، ترور ژنرال سليماني مجموعه اي از تبعات سنگين و ناگوار را براي آمريكا همراه داشته كه حتي همين امروز هم آمريكايي‌ها به شدت با آن‌ها دست و پنجه نرم مي‌كنند و نه تنها به منافع آمريكا كمكي نكرد، بلكه عملا به تهديدي مستقيم عليه منافع ملي اين كشور تبديل شد.

احیای بازدارندگی ایران پس از ترور شهید سلیمانی

پایگاه تحلیلی نشنال اینترست: باید پذیرفت که ترور ژنرال سلیمانی و ابومهدی المهندس، بیش از آنکه به تقویت منافع آمریکا در منطقه و جهان ختم شود، عملا آمریکا را در موقعیتِ به مراتب خطرناک تری در مقایسه با زمانِ حیات این دو فرمانده وارد کرده است. ایران نه تنها به ترور ژنرال (شهید) سلیمانی از طریق حمله موشکی گسترده پاسخ داد بلکه عملا راهبرد اساسی خود را بر پایه اخراج کامل نیروهای آمریکایی از منطقه تعریف کرد. تصمیم به ترور ژنرال (شهید) سلیمانی از آن دسته از تصمیم هایی در عرصه سیاست خارجی آمریکا است که هیچ توجهی به تبعات و پیامدهای آن نشده بود. رهبران آمریکا باید از این تفکرِ ساده لوحانه که می گوید اگر فردی در نقطه مقابله منافع آن است، باید او را از بین برد، دست بردارند. ترور ژنرال سلیمانی نه تنها به منافع آمریکا کمکی نکرد، بلکه عملا به تهدیدی مستقیم علیه منافع ملی این کشور تبدیل شد و تبعات ناگواری را برای آن ایجاد کرد.

شبکه صهیونیستی: امارات مخالف انزوای ایران و استفاده از گزینه نظامی علیه آن است

شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی اذعان کرد که امارات عربی متحده مخالف هر گونه اقدام نظامی علیه تهران است و حتی حاضر نیست که ایران، از نظر سیاسی و اقتصادی در انزوا قرار گیرد.

تل‌آویو به امکان حمله به ایران فکر می‌کرد، اما «حزب‌الله» و توان دفاعی ایران مانع شد

میدل ایست نیوز در خبری فاش کرد: «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی در نظر داشت به تاسیسات هسته‌ای ایران حمله کند، اما وزیر جنگ او «ایهود باراک» به او گفته بود بدون شک به محض حمله مستقیم به ایران، حزب‌الله با تمام توان به اراضی اشغالی حمله خواهد کرد.

هشدار پاپ درباره سکوت و انفعال جهانی در قبال یمن و فلسطین

رهبر کاتولیک‌های جهان در پیامی به مناسبت کریسمس در خصوص عادی شدن بحران‌ها و سکوت در برابر مصیبت‌های عظیم در نقاط مختلف جهان هشدار داد.

شرط پاشینیان برای دیدار با اردوغان

نخست وزیر ارمنستان گفت در صورتی که گفت‌وگوها میان نماینده ویژه این کشور با نماینده ویژه ترکیه موفقیت آمیز باشد، احتمال دیدار با رئیس جمهور ترکیه وجود دارد.

نظرسنجی؛ ترامپ بایدن را در انتخابات شکست می‌دهد

نتیجه نظرسنجی یک شرکت تحقیقاتی انگلیسی نشان می‌دهد، اگر همین امروز در آمریکا انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار شود، دونالد ترامپ، جو بایدن را شکست می‌دهد.

واشنگتن: حملات حوثی‌ها ۷۰ هزار آمریکایی را تهدید می‌کند

سفارت آمریکا در عربستان با انتشار بیانیه‌ای به دفاع از ائتلاف متجاوز سعودی پرداخت و حملات انصارالله یمن علیه تجاوزات و جنایات سعودی را محکوم کرد. سفارت آمریکا در ریاض همچنین مدعی شد این حملات خطری برای ۷۰ هزار آمریکایی ساکن عربستان سعودی است.

استقرار ۲۰ هزار نیروی امنیتی رژیم صهیونیستی در مراکز رای‌گیری

رژیم صهیونیستی هزاران نیروی امنیتی را برای مقابله با تخلفات احتمالی در روز انتخابات پارلمانی در مراکز رای‌گیری مستقر کرد. سرزمین‌های اشغالی در روزهای اخیر شاهد برگزاری چندین تظاهرات علیه نخست‌وزیر صهیونیستی بوده است. معترضان در اعتراضات خود کناره‌گیری بنیامین نتانیاهو را که متهم به فساد هست، خواستار شده‌اند.

روسیه: موضوع اصلی مذاکرات با آمریکا عدم گسترش ناتو است

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه ای با انتقاد از تحریف واقعیت ها درباره پیشنهاد مسکو در مورد ارائه تضمین های امنیتی ازسوی برخی سیاستمداران غربی اعلام کرد که موضوع اصلی مذاکرات روسیه با آمریکا و ناتو عدم گسترش این پیمان به شرق است.

حزب عدالت و توسعه، اردوغان مردم ترکیه را فقط فقیرتر کرده است

یک وبگاه ترکیه‌ای نوشت، نه تنها بحران ارزی ترکبه حل نشده، بلکه طی دو دهه گذشته حزب حاکم عدالت و توسعه مردم ترکیه را فقیرتر کرده است.

العامری: حتی با ماندن یک نظامی آمریکایی هم در عراق موافق نیستیم

رئیس ائتلاف الفتح عراق با تاکید بر اینکه موضوع خروج نظامیان آمریکایی قابل چانه‌زنی نیست، تاکید کرد: ما اجازه ماندن حتی یک نظامی آمریکایی را در پایگاه‌های عین الاسد و حریر نمی‌دهیم.

بی‌اعتنایی رژیم صهیونیستی به قطعنامه شورای امنیت با افزایش شهرک‌سازی

گزارش‌ سازمان‌های فلسطینی نشان می‌دهد که رژیم صهیونیستی از زمان صدور قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل درباره محکومیت شهرک‌سازی، طرح‌ توسعه شهرک‌سازی را دو چندان کرده است.

تقلای ریاض برای مقصر جلوه دادن حزب‌الله لبنان در حمله به عربستان از یمن

ائتلاف سعودی علیه یمن در حالی که از ادامه جنگ مستاصل شده و می‌خواهد به نوعی تجاوزات خود به یمن را توجیه کند مجددا علیه حزب‌الله لبنان به زیاده‌گویی متوسل و مدعی شده که در کنفرانس آتی ،ادله‌ای رو می‌کند که دال بر دست داشتن حزب‌الله لبنان در حملات به عربستان از یمن است.

علی اف: پیشرفته‌ترین سلاح‌ها و تجهیزات را خریداری می‌کنیم

رئیس جمهوری آذربایجان با اعلام خرید تجهیزات نظامی پیشرفته گفت که قصد دارد یگان‌های نظامی ویژه را در منطقه «هادروت» در قره باغ مستقر کند.

ایروان: بدون کنترل و عوارض گمرکی به باکو جاده نخواهیم داد

نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان گفت که ایروان با ارائه جاده‌ به جمهوری آذربایجان بدون کنترل و عوارض گمرکی هرگز موافقت نخواهد کرد.

اقدام دولت الکاظمی علیه ابومهدی المهندس که خشم عمومی را در عراق برانگیخت

تصمیم دولت مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق مبنی بر برداشتن دیوارنگاره شهید "ابومهدی المهندس" معاون سابق رئیس الحشد الشعبی که دو سال پیش در جریان حمله تروریستی ارتش اشغالگر آمریکا در فرودگاه بین‌المللی بغداد ترور شد و به شهادت رسید، موجی از خشم و انزجار عمومی را در این کشور برانگیخت.

چاینا میلیتری؛ آمریکا همچنان مانع پیشرفت مذاکرات وین است

پایگاه خبری دولتی چین با بررسی اظهارنظرهای منفی طرف‌های غربی بخصوص آمریکایی بعد از آخرین دور از مذاکرات وین به‌رغم پیشرفت حاصل شده در این دور، چنین مواضعی را مانع‌تراشی در مسیر احیای برجام تعبیر کرد.

بازی جدید آمریکا دربحبوحه خروج نیروهایش از عراق

قرار است نیروهای آمریکایی تا پایان 31 دسامبر 2021 خاک عراق را ترک کنند، اما آمریکا تلاش می کند که برخی نیروهای خود را تحت عنوان "نیروهای مستشاری در زمینه های آموزش، تسلیحات، اطلاعات و امنیت" در این کشور نگاه دارد.

شکست تقلای رژیم صهیونیستی در سازمان ملل برای لغو بودجه کمیته حقیقت یاب جنگ غزه

با رد پیشنهاد رژیم صهیونیستی درباره لغو بودجه کمیته حقیقت یاب تجاوز ماه مه به غزه، این رژیم شکست دیگری را برای خود در این دوره مجمع عمومی ثبت کرد. بنابر گزارش پایگاه خبری فلسطین الیوم، پیشنهادی که «اسرائیل» برای لغو اعتبار بودجه کمیته حقیقت یاب ارایه کرده بود، رد شد و به این ترتیب رژیم اشغالگر با شکستی سخت در مجمع عمومی سازمان ملل مواجه شد.

پیشبینی اندیشکده شورای آتلانتیک برای ۲۰۲۲؛ از جنگ با روسیه تا رویارویی بزرگ نظامی با ایران

دولت ایران درخواست‌های فزاینده‌ای را از امریکا برای کاهش تحریم‌ها و اعطای تضمین پیش از حصول توافق تازه مطرح کرده است و همزمان به غنی‌سازی اورانیوم ادامه می‌دهد. کنگره بر دولت بایدن برای اعمال تحریم‌های سخت گیرانه‌تر علیه ایران فشار می‌آورد و اسرائیل از احتمال حمله نظامی علیه ایران می‌گوید. همیشه این احتمال وجود دارد که محاسبات اشتباه یا درگیری‌های سهوی منجر به یک رویارویی نظامی بزرگ با ایران شود. اقدامات نظامی روسیه علیه اوکراین می‌تواند از تهدید به حمله نظامی برای فشار بر امریکا به منظور کاهش حمایت نظامی از ناتو و از اوکراین تا تهاجم نظامی تمام عیار و همه جانبه را در بر گیرد.

تسلط مجاهدین یمنی بر پایگاه نظامی السويقا در سوق الیتمه

به گزارش خبرگزاری وستانیوز مجاهدین یمنی بعد از تصرف شهرک الیتمه در شهرستان خب و الشعف در استان الجوف موفق شدند پایگاه استراتژیک السويقا در نزدیکی سوق الیتمه را  به تصرف خود در بیاورند

مسکو: آمریکا نگران از دست دادن نقش خود در جهان است

ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه ضمن رد اظهارات مقام‌های آمریکایی درباره رهبری این کشور در امور بین‌المللی اعلام کرد، آمریکا نگران از دست دادن نقش خود در جهان است.

سعودی‌ها یک استان یمن را به القاعده می‌سپارند

یمن نیوز: عربستان و امارات در تلاشند استان نفت‌خیز شبوه یمن را به تروریست‌های القاعده تحویل دهند تا بتوانند با این پوشش منابع این استان را غارت کنند.

پیشنهاد گستاخانه صهیونیست‌ها به بشار اسد

روزنامه صهیونیستی جروزالم پست در مقاله‌ای به قلم "مارک ریگف" مشاور سابق نخست وزیر این رژیم نوشت، پیام اسرائیل به بشار اسد، رئیس جمهور سوریه واضح است. علیرغم پیش‌بینی بسیاری، دیکتاتور سوریه در جنگ داخلی پیروز شد. اما علیرغم اینکه از آن مبارزه هولناک بیرون آمد، او نمی‌تواند از "ثمره پیروزی" لذت ببرد، زیرا اگر ایران حضور نظامی خود را در سوریه حفظ کند، هیچ صلح و آرامشی برای سوریه وجود ندارد زیرا اسرائیل به آن رسیدگی خواهد کرد! علاوه بر این کشور جنگ زده اسد قادر نخواهد بود از حمایت مالی بین‌المللی و اعراب برای بازسازی استفاده کند. این روزنامه صهیونیستی افزود؛ در اینجا یک پیشنهاد گستاخانه برای بشار اسد وجود دارد؛ یک جشن پیروزی در دمشق ترتیب دهید. از ایرانیان و حزب‌الله بخواهید با بهترین لباس‌های خود در پایتخت رژه بروند. از آنها به خاطر تلاش‌هایشان در حمایت از رژیم خود تشکر کنید، برای ماموریتی که با موفقیت انجام دادند به آنها مدال بدهید و سپس آنها را به خانه بفرستید.

اقدامات اسرائیل در کرانه‌باختری به "انتفاضه" ختم می‌شود

ران ادلیست» در یادداشتی در روزنامه "معاریو" به احتمال وقوع قیام فلسطینی‌ها در کرانه باختری پرداخت و نوشت: با توجه به تداوم حملات ارتش اسرائیل و تصمیمات و دستورالعمل‌های جدید در خصوص فلسطین احتمال وقوع قیامی جدید توسط فلسطینی‌ها در کرانه باختری وجود دارد. مقامات تل‌آویو قانونی وضع کرده‌اند که نظامیان می‌توانند هر کسی که در کرانه‌باختری به طرف نیروهای اسرائیل سنگ پرتاب کند را تعقیب کرده و هدف گلوله قرار دهند. دستور تیراندازی به سمت فلسطینیان شامل کودکان نیز می‌شود و صراحتا این مسئله، مسئله‌ای غیرقانونی بوده و امیدواریم که خیلی سریع توسط دیوان عالی دادگستری اسرائیل رد شود. موج کنونی عملیات، امکان بالقوه‌ای برای وقوع یک خیزش مردمی بوده و نشان می‌دهد کرانه باختری شرایط کافی برای شعله‌ور شدن جنگ و ایجاد انتفاضه جدید را دارد.

طرح بنت برای یهودی‌سازی جولان اشغالی

روزنامه عبری زبان "اسرائیل هیوم" به نقل از منابع بلندپایه سیاسی در تل آویو، از طرح جدیدی برای یهودی‌سازی جولان پرده برداشت و خبر داد که کابینه کوچک امنیتی رژیم صهیونیستی این طرح را در جلسه ویژه ای که قرار است یکشنبه آتی (فردا، ۲۶ دسامبر) در جولان عربی-سوری برگزار کند، تصویب خواهد کرد.

به نوشته "رأی الیوم"، همین منابع تایید کردند که صحبت از طرح بزرگی است که جولان از زمان اشغال اسرائیل در تجاوز ژوئن ۱۹۶۷ شاهد آن نبوده است. به گفته این منابع، این طرح شامل اقدام برای دو برابر شدن جمعیت شهرک‌نشینان صهیونیست در جولان اشغالی به ویژه در شهر صهیونیست‌نشین "کتسرین" واقع در جولان عربی - سوری است. منطقه جولان اشغالی، بخشی از استان "القنیطره" سوریه است. رژیم صهیونیستی در جنگ شش روزه سال ۱۹۶۷ بخش بزرگی از این منطقه را اشغال و در ۱۴ دسامبر ۱۹۸۱ بخش عظیمی از آن را ضمیمه خود کرد؛ سازمان ملل تاکنون چندین قطعنامه در محکومیت اشغال جولان از سوی رژیم‌صهیونیستی صادر کرده‌است.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها