۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۷۶
۰۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۸

گروه های مقاومت و نتایج انتخابات عراق

۰۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۸
نویسنده : هیئت تحریریه سایت طنین

گروه های مقاومت و نتایج انتخابات عراقکمیساریای عالی عراق نتایج نهایی انتخابات پارلمانی 18 مهرماه را اعلام کرد و براساس نتایج اعلام شده تغییر محسوسی در آرا احزاب و جریان ها ایجاد نشد. بعد از اعلام نتایج اولیه از سوی کمیساریای عالی، جریان ها و احزابی همچون جریان های مقاومت نسبت به نتایج اعتراضاتی داشتند اعلام کردند که نتایج آن را نخواهند پذیرفت. باتوجه به شرایط کنونی و چرایی مخالفت جریان های مقاومت،ذکر چند نکته حائز اهمیت است:

1-گفته می شود که در انتخابات پارلمانی اخیر عراق تقلب صورت گرفته و این امر مورد قبول اکثر جریان ها و احزاب است. اما علت مخالفت گروه های مقاومت با اعلام نتایج نهایی به این دلیل است که زیان به دست آمده برای این گروه ها به مراتب بیشتر از سایر جریان ها بوده است. به نوعی می توان گفت یک نوع مهندسی انتخابات با سناریوی عوامل بیرونی و برخی جریان های داخلی علیه این گروه ها صورت گرفته است.

2- از زمانی که بحث انتخابات الکترونیک و استقرار برخی از سِرورهای این انتخابات در خارج از عراق مطرح شد، جریان های مقاومت نسبت به تقلب و دستکاری در انتخابات هشدار داده بودند. صرف نظر از مشکلات شکلی انتخابات اخیر، استقرار این سرورها زمینه ای برای سواستفاده و مهندسی انتخابات را فراهم کرد. به همین دلیل است که جریان های مقاومت هر نتیجه ای را پذیرا نیستند و با آن مخالفت می کنند.

3- جریان های مقاومت با اعتراض های خود به دنبال تحقق این امر هستند که در آینده چنین اتفاقاتی تکرار نشود و به نوعی عمل آنها یک عمل پیش‎گیرانه است. چنانچه امروزه این اعتراض ها صورت نگیرد و هیچ مخالفتی با مسائل موجود نشود، در آینده باید شاهد تقلب های گسترده‌تر و انتخابات مهندسی شده‌تری از جانب برخی بازیگران دخیل در عراق باشیم. در واقع اعتراض های کنونی جریان های مقاومت به نوعی صیانت از آرای مردم عراق در جهت نیل به اهداف شان است.

با توجه به اعتراض های کنونی از سوی جریان های مقاومت، آمریکا و عوامل داخلی آن سه راهبرد را در دستور کار قرار داده اند :

الف) به دنبال ایجاد دوگانه موافق- مخالف در جریان شیعه برای ایجاد همان جنگ شیعی- شیعی در داخل عراق هستند. اکنون در عراق برخی جریان های شیعی همچون جریان صدر موافق اعلام نتایج و بسیاری از جریان های دیگر مخالف نتایج هستند. آمریکا به دنبال آن است که در این مقطع از این دوگانگی ایجاد شده یک نوع تقابل و درگیری را ایجاد کند. این درگیری بیش از همه به سود آمریکا و به ضرر مردم عراق خواهد بود.

ب) آمریکایی ها به دنبال این هستند که افکارعمومی را نسبت به جریان های مقاومت جهت‎دهی کرده واین جریان ها را باتوجه به اعتراض های کنونی شان به عنوان عامل اصلی مشکلات و عدم تشکیل دولت اعلام کنند.

ج) عدم تشکیل دولت ؛ اولویت کنونی و فعلی عراق بحث تشکیل دولت است که آمریکایی ها با تمام توان به دنبال عدم تشکیل دولت هستند.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها