۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۷۸
۰۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۸

صبر استراتژیک

۰۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۸
نویسنده : هیئت تحریریه سایت طنین

صبر استراتژیکدر رابطه با انتقام سخت و چرایی اقدام عملی در رابطه با ترور سردار سلیمانی باید به سخنان رهبرمعظم انقلاب اسلامی اشاره کرد. ایشان در دیداری که با خانواده شهید سلیمانی و دست اندرکاران برگزاری مراسم اولین سالگرد شهادت ایشان داشتند درباره انتقام سخت فرمودند:" قاتل سلیمانی و آمر به قتل سلیمانی باید انتقامشان را پس بدهند؛ آن به جای خودش محفوظ است. اگرچه به گفته یک عزیزی، کفش پای سلیمانی هم بر سر قاتل او شرف دارد و سر قاتل او هم برود، فدیه کفش سلیمانی هم نمی‌شود؛ این هست، اما بالاخره غلطی کردند، بایستی انتقام پس بدهند؛ هم آمر، هم قاتل بدانند که در هر زمان ممکن، هر وقت ممکن شد ما دنبال وقت ممکن هستیم باید انتقامشان را پس بدهند. "

این سخنان رهبر معظم انقلاب نشان می دهد که بحث انتقام سخت به چند مقدمه و مولفه نیاز دارد که به آنها اشاره می شود.

1- زمان مناسب: این گزاره بستگی به عوامل داخلی کشور و شرایط بین المللی دارد و در این راستا برحسب شرایط موجود مطمئناً مسئولان امر به دنبال زمان مناسب برای پاسخ گویی هستند. نکته بعدی این است که برحسب شرایط زمانی، ممکن است برای یک رخداد به این وسعت به زمان بیشتری نیاز باشد. همچنان که در بسیاری از شرایط مشاهده شده که برای ضربه زدن به یک تیم تروریستی ماه ها و بلکه سال ها کار اطلاعاتی و امنیتی صورت می گیرد و سپس در شرایط مناسب(زمانی که قطعیت فراهم شود) اقدام صورت خواهد گرفت.

2- وسعت عملیاتی: شاید از نظر بسیاری از افراد انتقام خون شهید سلیمانی باید در همان مقطع بعد از شهادت ایشان انجام می شد- البته در بحث عین الاسد این امر صورت گرفت- اما ابعاد انتقامی ایشان بسیار وسعت گسترده تر و بیشتری دارد و صرف یک نفر یا یک سازمان یا شخص نیست. هرچند در این راستا بعضی عملیات های انتقامی از افرادی که در ترور ایشان نقش آفرینی کرده اند، انجام شده است. همچنین اقدامات نظامی محدود که در بسیاری از مناطق عراق و سوریه صورت می گیرد، در راستای انتقام سخت است.

در مجموع می توان گفت که هر اقدام یا عملی در رابطه با بحث انتقام سخت نیاز به عوامل عملیاتی و اطلاعاتی گسترده ای دارد که ابعاد آن زمان بر است. به عنوان نمونه آمریکا از سال 2001 میلادی سردار سلیمانی را در لیست ترور خود قرار داده بود و به دنبال زمان مناسبی برای ترور ایشان بود. کارهای اطلاعاتی و امنیتی گسترده ای در ابعاد نظامی و اطلاعاتی صورت گرفت تا مقطع زمانی دی ماه 1398 ترور ایشان انجام گرفت.

لازم به ذکر است که برخی کارشناسان و تحلیل گران اعتقاد دارند که اخراج مفتضحانه آمریکا از افغانستان و عراق را می توان بخشی از انتقام سخت مقاومت از تروریست های آمریکایی دانست.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها