۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۸۹
۱۸ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۳
اندیشکده ها و رسانه های خارجی

رصد (63)

۱۸ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۳
نویسنده : هیئت تحریریه سایت طنین

نظربایف از ریاست مادام العمر شورای امنیت قزاقستان کنار رفت!

نورسلطان نظربایف، از ریاست شورای امنیت قزاقستان استعفا داد و طغایف اعلام کرد که از این به بعد ریاست شورای امنیت این کشور بر عهده وی است. نظربایف پس از اعلام استعفای خود از سمت ریاست جمهوری قزاقستان در سال ۲۰۱۹ به صورت مادام العمر مسئولیت ریاست شورای امنیت این کشور را بر عهده گرفته بود! طبق اخبار منابع غیر رسمی تعدادی از مهره‌های نزدیک به نظربایف و همچنین سرمایه‌داران عمده قزاق از کشورشان خارج شده‌اند.اخبار حاکیست اعتراضات مردم تاکنون ۴۰۰ کشته و صدها زخمی برجای گذاشته است. خبرگزاری روسی «تاس» به نقل از وزارت بهداشت قزاقستان اعلام کرده بیش از ۱۰۰۰ تن از زمان آغاز اعتراضات زخمی ‌شده‌اند و بیش از ۴۰۰ تن همچنان در بیمارستان بستری هستند. همچنین تلویزیون دولتی قزاقستان گزارش داده که جسد دو نیروی پلیس با سر بریده شده پیدا شده است!

تداوم رایزنی‌ کره‌ای‌ها در وین

معاون وزیر امور خارجه کره جنوبی که در راس هیاتی دیپلماتیک برای گفت‌وگو در مورد دارایی‌های بلوکه شده ایران به وین سفر کرده است امروز هم با روسای هیات‌های مذاکره کننده در گفت‌وگوهایی که با هدف رفع تحریم‌ها جریان دارد دیدار کرد.

عصبانیت محمد بن سلمان از تک‌روی امارات در سیاست خارجی

به گزارش سعودی‌لیکس ولی‌عهد سعودی احساس می‌کند که «محمد بن زاید» بدون مشورت با ریاض در حال ترسیم سیاست خارجی امارات است. یک مقام سعودی در وزارت کشور عربستان به وبسایت مدیا لاین در این باره گفت که پادشاهی سعودی از سرعت بهبود روابط میان آنکارا و ابوظبی ناراضی است و این احساس وجود دارد ابوظبی بدون مشورت با ریاض در صدد بهبود روابطش با سوریه، ایران و ترکیه است. سعودی لیکس چندی پیش نیز به نقل از منابع دیپلماتیک عربستانی نوشته بود که ریاض و ابوظبی در حال انجام مذاکرات محرمانه هستند، اما فضای گفت‌و‌گوهای دو طرف تیره و تار است و پیش ‌بینی می‌شود که رقابت‌ها شدت یابد

دعوت مجدد چارچوب هماهنگی از جریان صدر برای تشکیل بزرگترین فراکسیون

چارچوب هماهنگی گروه های شیعه عراق بار دیگر از جریان صدر برای تشکیل بزرگ ترین فراکسیون در پارلمان جدید این کشور دعوت کرد. چارچوب هماهنگی گروه های شیعه با صدور بیانیه ای، اعلام کرد که در شصت و ششمین جلسه خود، مسئله بزرگ ترین فراکسیون پارلمانی و روند برگزاری نخستین جلسه دوره جدید مجلس نمایندگان را مورد بحث و بررسی قرار داده است. بنا بر آن چه در این بیانیه آمده، چارچوب هماهنگی ضمن اعلام اهتمام خود به رعایت زمینه های قانونی، همه نمایندگان شیعه به عنوان بزرگ ترین مؤلفه جامعه عراق به ویژه جریان صدر را بار دیگر به تشکیل بزرگ ترن فراکسیون در پنجمین دوره پارلمان این کشور دعوت کرد.

وزیر خارجه آمریکا: برای بازگشت ایران به برجام با روسیه همکاری می‌کنیم

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا با بیان اینکه واشنگتن و مسکو حتی در زمان تنش‌های بزرگ با یکدیگر همکاری داشته اند، اظهار داشت که با روسیه برای بازگشت به برجام همکاری می‌کنیم .

اردن شهرکسازی رژیم صهیونیستی در قدس شرقی را محکوم کرد

وزارت خارجه اردن تصمیم اخیر رژیم صهیونیستی مبنی بر احداث واحدهای مسکونی جدید در قدس شرقی را محکوم کرد. تصویب احداث ۳ هزار و ۵۵۷ واحد مسکونی جدید در اراضی اشغالی فلسطین از سوی اسرائیل را محکوم می کنیم. این اقدام نقض آشکار قوانین بین المللی به ویژه قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد از جمله قطعنامه ۲۳۳۴ محسوب می شود.

سفیر روسیه در واشنگتن: ناتو باقیمانده جنگ سرد است

آناتولی آنتونوف سفیر روسیه در واشنگتن اظهار داشت: سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از بقایای جنگ سرد است و توسعه این سازمان به سوی شرق، نقض اصل تقسیم پذیری امنیت در اروپا است.

کرملین: رئیس جمهوری قزاقستان به پوتین گفت که وضعیت کشورش به سمت ثبات پیش می رود

کاخ ریاست جمهوری روسیه اعلام کرد: قاسم جومارت توقایف رئیس جمهوری قزاقستان به ولادیمیر پوتین همتای روسی خود ابلاغ کرده است که وضعیت کشورش رو به ثبات است.  توقایف همچنین از پوتین به دلیل حمایت روسیه در چارچوب پیمان امنیت جمعی قدردانی و به اجرای نشست شورای امنیت جمعی وابسته به این سازمان از طریق ویدئو کنفرانس در آینده ای نزدیک دعوت کرد. براساس بیانیه کرملین، پوتین از ایده برگزاری این نشست برای بررسی اقدامات صورت گرفته به هدف برقراری ثبات در قزاقستان حمایت کرد.

توافق «تقدم» و «عزم» برای نامزدی الحلبوسی برای ریاست پارلمان عراق و تشکیل ائتلاف واحد به ریاست الخنجر

منبعی آگاه از دستیابی دو ائتلاف بزرگ اهل سنت عراق به توافقی برای تشکیل پیمانی مشترک به ریاست «خمیس الخنجر» خبر داد.به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، منبع مذکور اظهار داشت: ائتلاف تقدم به ریاست «محمد الحلبوسی» و ائتلاف عزم به ریاست خمیس الخنجر بر سر تشکیل ائتلافی واحد در پارلمان آتی عراق توافق کردند.

وی افزود: دو طرف در نشستی که در بغداد برگزار شده بر سر تشکیل ائتلافی واحد توافق کردند و با اجماع آرا خمیس الخنجر را به ریاست این ائتلاف و الحلبوسی را به عنوان نامزد خود برای ریاست پارلمان انتخاب کرده اند. ائتلاف تقدم و عزم بزرگ‌ترین گروه‌های سیاسی اهل سنت هستند و ائتلاف تقدم در انتخابات زودهنگام پارلمانی اخیر ۳۷ کرسی و ائتلاف عزم ۱۴ کرسی به دست آورده است.

فشار تل‌آویو به خبرنگاران فلسطینی برای جاسوسی

نیروهای امنیتی رژیم‌صهیونیستی با تهدید و فشار به روزنامه‌نگاران فلسطینی، آنان را هنگام سفرهای داخلی و خارجی با مشکلاتی روبرو می‌کند. به گزارش نهادهای حقوق بشری اروپایی، تل‌آویو به طور مستمر روزنامه‌نگاران را از سفر منع می‌کند و این اقدامات را به عنوان مجازات روزنامه‌نگاران به دلیل حرفه خبرنگاری و نشر حقایق توسط آنان‌ انجام می‌دهد. بر اساس این گزارش‌ها، نهادهای امنیتی رژیم‌صهیونیستی روزنامه‌نگاران را مجبور به دست کشیدن از حرفه خود یا ترک محل فعالیت خبرنگاری کرده یا در برخی موارد حتی کار به جایی می‌رسد که فشارها به خبرنگاران به سمتی می‌رود که از وی جاسوسی علیه فلسطینیان و عمل به عنوان نفوذی برای منافع رژیم‌صهیونیستی خواسته می‌شود.

اعتراف به پیشرفت فلسطینی‌ها در پاسخگویی به حملات هوایی و زمینی اسرائیل

یواف زیتون» تحلیلگر نظامی صهیونیست در یدیعوت آحارونوت نوشت: با توجه به پیشرفت فلسطینی‌ها در پاسخگویی به حملات هوایی و زمینی نیروهای نظامی، عملیات ارتش اسرائیل در غزه دشواری‌های بسیاری پیدا کرده است. در گذشته حملات هوایی و هدف قرار دادن غزه طی چند ساعت و به آسانی اتفاق می‌افتاد اما اکنون تردیدهای بسیاری در این مسئله وجود دارد. طی سال گذشته چندین جلسه برای طرح‌ریزی و اجرای عملیات در غزه برگزار شده که همه آنها بی‌ثمر بوده‌اند. دو موشکی که نیروهای فلسطینی از طریق آنها طی روزهای گذشته تل‌آویو را مورد هدف قرار دادند، نشان از آن دارد که ارتش اسرائیل در مقابله با نیروهای فلسطینی کار بسیار مشکلی در پیش دارد.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها