۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۹۸
۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۰
رسانه های داخلی

رصد (70)

۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۰
نویسنده : هیئت تحریریه سایت طنین

زیباکلام:دولت رئیسی گشایش صد در صدی ایجاد نکرد

روزنامه آرمان در یادداشتی با عنوان «تحقیق و تفحص یا مانور سیاسی؟» به قلم «صادق زیباکلام» فعال اصلاح طلب نوشت: «ظرف ۵ ماه گذشته که دولت و مجلس در دست اصولگرایان بوده گشایش صد در صدی در امور صورت نپذیرفته است. نه گرانی متوقف شده، نه بالارفتن تورم کندتر شده و نه سرخوردگی کاهش یافته است. بنابر این برای اقناع افکار عمومی و اینکه بگویند همه مصیبت‌ها و مشکلات بر گردن دولت روحانی بوده می‌خواهند این بساط تحقیق و تفحص(از نهاد ریاست جمهوری در دولت روحانی) را به راه بیندازند. در حالی که همه می‌دانیم که آنچه کشور را به این روز در آورده برخی سیاست‌ها، عملکردها و رویکردها در عرصه تصمیم‌گیری و اجرا بوده است».

مسبب مشکلات موجود، مخالفان برجام و FATF هستند

«جواد امام» از افراطیون اصلاح طلب و از فعالین فتنه ۸۸ در مصاحبه با روزنامه اعتماد گفت: «مسبب اصلی اوضاع امروز اقتصاد، سیاست‌هایی همچون نپذیرفتن FATFو ممانعت از احیای برجام است و مقصر اصلی کسانی که چنان شعارهایی علیه این سازوکارهای جهانی می‌دادند».

نرخ فلاکت در دولت روحانی

جهان صنعت درباره نماگرهای اقتصاد ایران نوشته است: مجموع کل صادرات کشور در شش ماهه امسال به ۱/۳۶ میلیارد دلار رسیده که نسبت به سه ماهه اول ۱۴۰۰ و همچنین شش ماهه اول سال ۹۹ دو برابر شده است. سهم صادرات نفتی از این رشد ۶/۱۸ میلیارد دلار و سهم صادرات غیرنفتی نیز ۴/۱۷ میلیارد دلار بوده است. به نظر می‌رسد اقتصاد ایران بعد از سه سال متوالی کاهش توان صادراتی، در حال بازپس‌گیری سهم خود در حوزه صادرات نفتی و غیرنفتی باشد.

در دولت روحانی مذاکرات روند کارشناسی طبیعی داشت، اما الان نه

روزنامه شرق در مطلبی نوشت: «در شش دور اول که مذاکره‌ها در دولت آقای روحانی انجام شد، بیشتر بازخوردها در داخل کشور بود؛ به‌خصوص رسانه‌هایی که به حزب رقیب دولت روحانی نزدیک‌تر بودند درباره مذاکره‌ها بیشتر سروصدا می‌کردند و اغلب هم لحن انتقادآمیز داشتند، اما در خارج از ایران، به ‌این علت که مذاکره‌ها روند کارشناسی طبیعی را طی می‌کرد، چندان جنجال خاصی ایجاد نمی‌شد. در دولت آقای رئیسی برعکس شد؛ یعنی در ایران رسانه‌ها کمتر از تیم مذاکره‌کننده انتقاد کردند، ولی در خارج، با توجه به اینکه دولت رئیسی رویکرد جدیدی در پیش گرفت، جنجال بیشتری آفریده شد »

زشت است که اروپا کارشکنی آمریکا را گردن ایران می‌اندازد

کلر دالی سیاستمدار ایرلندی و عضو پارلمان اروپا به «ایلنا» گفت: طرفی که برای اولین بار شرایط برجام را نقض کرد، ایالات متحده بود. خروج یکجانبه از برجام یعنی تصمیمی که توسط ایالات متحده اتخاذ شد و حتی جریان اصلی سیاسی در اروپا نیز آن را پذیرفت، تصمیمی غیرمنطقی بود. تحریم‌های آمریکا به‌صورت کامل، متن و روح توافق را نقض می‌کند. با توجه به اینکه چه کسی در وهله اول توافق را زیر پا گذاشت، نمی‌توان صحبت‌های تند از سوی ایالات متحده در مورد بازگرداندن ایران به «پایبندی» را جدی گرفت. در این شرایط، تلاش احزاب اروپایی برای سوءاستفاده از انحراف روند توافق توسط دولت ‌ترامپ به نحوی که ایران هزینه این جریان را بپردازد، غیرقابل قبول است.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها