۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۰۰
۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۰۶:۴۵

اهداف سفر وزیر امورخارجه ایران به چین

شاید مهم ترین دلیل سفر وزیرامورخارجه ایران به چین، پیگیری توافق راهبردی 25 ساله ایران و چین باشد. توافقی که نشان دهنده جدیت جمهوری اسلامی ایران در راهبرد نگاه به شرق بوده است
۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۰۶:۴۵
نویسنده : علی خوانساری کارشناس ارشد مسائل بین الملل

اهداف سفر وزیر امورخارجه ایران به چینسفروزیرامورخارجه ایران به چین

وزیرامورخارجه ایران آقای امیرعبداللهیان روز جمعه 24 دی ماه به دعوت همتای چینی خود به این کشور سفر کرد.

سفر وزیرامورخارجه ایران به چین موجب نگرانی طرف های غربی شده است زیرا کشورهای اروپایی نتوانستند از مزایای بازار اقتصادی ایران به جهت تحریم های آمریکا استفاده کنند و استفاده رقیب اصلی کشورهای غربی خصوصا چین از بازار ایران و مزایای جغرافیایی ایران موجب نگرانی کشورهای اروپایی و آمریکا شده است.

 این نکته به طرف غربی القا شده که دیگر غرب تنها گزینه همکاری ایران نبوده و نیست، ایران با تعامل مناسب با دیگر بازیگران مهم جهان همچون چین و روسیه می تواند از فشارتحریم های اقتصادی آمریکا کاسته و اهمیت آن را به تدریج کاهش دهد.

شاید مهم ترین دلیل سفر وزیرامورخارجه ایران پیگیری توافق راهبردی 25 ساله ایران و چین باشد توافقی که نشان دهنده جدیت جمهوری اسلامی ایران در راهبرد نگاه به شرق بوده است. هفتم فروردین‌‌ماه امسال سند برنامه همکاری‌‌های جامع ایران و چین در جریان سفر وزیر امور خارجه جمهوری خلق چین به تهران، به امضای وزرای خارجه دو کشور رسید. سند حاضر یک برنامه جامع در بازه‌‌ زمانی بلندمدت (۲۵ ساله) رویکردی مبتنی بر احترام متقابل و منافع برد- برد در زمینه روابط دوجانبه، منطقه‌‌ای و بین‌المللی است.

 اما اجرای این توافق از چه جهت برای چین و ایران مهم است ؟

به طور کلی با توجه به رویکرد سیاسی چین نسبت به فضای نظام بین الملل و نظر این کشور بر مخالفت با یکجانبه گرایی و نگاه ویژه به رویکرد چندجانبه گرایی، موجب نزدیک شدن ایران و چین در سال های اخیر به یک دیگر شده است لذا به دور از فضای سیاسی، از نظر اقتصادی نیز گسترش روابط برای هردو کشور مهم است. چین کشوری است، که نیاز فراوانی به انرژی داشته و انرژی از ملزومات رشد و توسعه اقتصادی آن می باشد. چین در نظر دارد با استفاده از قراردادهای مختلف اقتصادی با کشورهای متعدد صادر کننده انرژی، امنیت انرژی خود را ارتقا دهد و در مقابل، جمهوری اسلامی ایران با دارا بودن منابع عظیم انرژی میتواند با شروع سند همکاری 25 ساله فروش نفت خود را تضمین کرده و از سود حاصل از فروش انرژی به چین بهره ببرد.

نکته دیگری که به اهمیت اجرای این توافق میپردازد، بحث تجارت وموقعیت جغرافیایی ایران است.ایران به عنوان کشوری با جمعیت قابل توجه میتواند بازار مناسبی برای انواع کالاهای صادراتی از چین باشد و علاوه بر آن چین با استفاده از موقعیت جغرافیایی ایران میتواند کالاهای خود را به کشورهای مختلفی صادر کند. باتوجه به  نقش مهم و راهبردی ایران در پروژه یک کمربند یک راه، چین با سرمایه گذاری بر روی پروژه های حمل و نقل و راه های تراتنزیتی ایران از موقعیت جغرافیایی این کشور استفاده خواهد کرد. علاوه بر آن چین میتواند، بازاری مناسب برای تجار ایرانی باشد. که به سبب صادرات کالاهای خود به این کشور پرجمعیت، از مزایای این توافق بهره مند شوند.

دلیل دیگری که بر افزایش جذابیت اجرای این توافق برای ایران می افزاید این است که ایران به علت مسائل مختلف از جمله تحریم های اقتصادی طرف های غربی نتوانسته در برخی از حوزه های فناوری پیشرفت قابل قبولی داشته باشد و امید دارد با انتقال فناوری از جانب چین و استفاده از آن در صنایع خود تولید و ظرفیت صادرات نفتی و غیرنفتی خود را افزایش دهد .

در آخر اهمیت قدرت نظامی و ثبات زای ایران در منطقه خاورمیانه بسیار مورد توجه چین است و پکن تلاش دارد ازتمامی ابزارهای خود به جهت توسعه مناسبات سیاسی و اقتصادی با تهران استفاده کند. ثبات امنیتی تاثیرفراوانی بر افزایش علاقه سرمایه گذار به سرمایه گذاری دارد.چین سعی دارد با استفاده از نفوذ سیاسی و امنیتی قدرت های بزرگ خاورمیانه همچون ایران و عربستان سعودی به ثبات در این منطقه کمک کرده تا بتواند در طرح های مهم این مناطق سرمایه گذاری اقتصادی کند.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها