۲۰۲۴ ۲۲ October - سه‌شنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۱۱
۰۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۶
اندیشکده ها و رسانه های خارجی

رصد(81)

۰۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۶
نویسنده : هیئت تحریریه سایت طنین

پیش‌بینی رویترز از قیمت 100 تا 150 دلاری نفت

در روزهای اخیر، تنش‌‌‌‌های ژئوپلیتیک موتور محرک رشد بهای نفت‌ خام بوده‌‌‌‌اند. این‌ بار انفجار در خط لوله کرکوک عراق به جیهان ترکیه بهای نفت برنت را از ۸۹دلار در هر بشکه و وست‌تگزاس اینترمدییت را از ۸۷دلار در هر بشکه فراتر برد. نفت در قله هفت‌ساله خود قرار دارد و دیدگاه‌‌‌های نهادهایی مانند اوپک و آژانس بین‌المللی انرژی نشانه‌‌‌ای از ادامه این روند دارند. همچنین بسیاری از تحلیلگران و حتی منابعی در اوپک می‌‌‌گویند که نفت ۱۰۰دلاری حالا دیگر در تیررس بازار است. از سوی دیگر، نظرسنجی رویترز از کارشناسان بازار انرژی نشان می‌دهد که آنها نیز با اطمینان بیشتری از ادامه سیر صعودی بهای نفت در کوتاه‌مدت و بلندمدت می‌‌‌گویند. بسیاری از کارشناسان انتظار دارند در پنج‌سال آینده بهای نفت از ۱۲۰ یا حتی ۱۵۰دلار در هر بشکه نیز گذر کند.

سندرز: نظام سیاسی آمریکا جعلی است

برنی سندرز، یکی از سناتورهای برجسته آمریکایی در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: یک نظام اقتصادی و سیاسی جعلی نظامی است که میلیاردر‌ها یک میلیارد و دویست میلیون دلار برای خریدن سیاستمداران در انتخابات گذشته خرج کارزار‌ها و تبلیغات انتخاباتی آن‌ها کنند، در طول همه گیری کرونا دو هزار میلیارد دلار ثروتمندتر شوند و نرخ مالیات موثر کمتری را نسبت به یک پرستار بپردازند. بله، ما باید سیتیزن یونایتد (قانون مجاز بودن شهروندان در تامین مالی کاندیدا‌های انتخاباتی) را لغو کنیم.

اردوغان دست به دامن پزشکان اسرائیلی شد

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه اخیراً از یک پزشک اسرائیلی مشاوره پزشکی دریافت کرده است. به نقل از وای نت، پزشک مورد نظر پروفسور ایتزاک شاپیرا، معاون مدیر کل مرکز پزشکی سوراسکی در تل آویو و ناظر گردشگری پزشکی در بیمارستان است. شاپیرا به رهبران جهان در مورد مسائل پزشکی و درمان مشاوره می دهد.

خروج آمریکایی‌ها از خاک عراق واقعی نیست

اخیراً روزنامه لبنانی الاخبار به یک سند محرمانه دست پیدا کرده که نشان می‌دهد خروج ایالات‌متحده از خاک عراق واقعی نیست. بر اساس این سند «ریچارد بل» معاون فرمانده کل نیرو‌های ائتلاف بین‌المللی به سرکردگی آمریکا در عراق، طی نشستی با حضور سفرا و دیپلمات‌های عربی و خارجی در بغداد در سپتامبر ۲۰۲۱ با اشاره به این که نیرو‌های ائتلاف بین‌المللی در تاریخ ۳۱ دسامبر ۲۰۲۱ از عراق عقب نشینی نخواهند کرد تاکید کرد، بیانیه‌ای که بعد از گفتگوی راهبردی مشترک عراق و آمریکا در خصوص عقب نشینی این نیرو‌ها از خاک عراق صادر گشت با دقت تدوین و ماموریت نیرو‌های ائتلاف آمریکایی در عراق حدود یک سال پیش بازسازی شده بود. وی افزوده، بزرگترین چالش امروز نیرو‌های ائتلاف آمریکایی این است که چگونه حضور خود را از طریق دولت بغداد و موسسات قانون اساسی در خاک عراق مشروعیت ببخشند. ضمن اینکه خروج کامل آمریکا از خاک عراق نتایج فاجعه باری (برای متحدان واشنگتن) رقم می‌زند و موجب افزایش نفوذ نیرو‌های مخالف آمریکا یعنی گروه‌های مقاومت و حشد شعبی در عراق خواهد شد. سند مذکور، چندین واقعیت را افشا می‌کند که برجسته‌ترین آن‌ها این است که خروج آمریکا از عراق واقعی نیست و همچنین گروه‌هایی در عراق وجود دارند که خواهان خروج نیرو‌های آمریکایی نیستند و حتی با آمریکایی‌ها در این زمینه تبانی کرده‌اند تا بیانیه‌ای جعلی درباره عقب نشینی نظامیان ایالات متحده از خاک عراق صادر کنند.

اروپا یک گام به شناسایی طالبان نزدیک شد

عبدالقهار بلخی سخنگوی وزارت امور خارجه طالبان در توئیتی نوشت: اتحادیه اروپا با هدف حضور دائمی در کابل به‌طور رسمی سفارت خود را بازگشایی و فعالیتش را آغاز کرد. اتحادیه اروپا علاوه بر کمک‌های سابق که ۲۲۰ میلیون یورو بود، تعهد کرده است که ۲۶۸ میلیون یورو دیگر نیز به افغانستان به هدف کمک‌های بشردوستانه اختصاص می‌دهد.

 

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها