۲۰۲۴ ۲۲ October - سه‌شنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۱۸
۱۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۲
اندیشکده ها و رسانه های خارجی

رصد (85)

۱۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۲
نویسنده : هیئت تحریریه سایت طنین

پیش‌شرط جدید آمریکا برای بازگشت به برجام!

به گزارش نیویورک تایمز رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران مدعی شد: تا زمانی که تهران چهار شهروند آمریکایی را آزاد نکند واشنگتن هیچ اقدامی برای احیای برجام نخواهد کرد. درست است که این دو موضوع جدا از یکدیگر هستند ولی تصور رسیدن به توافق هسته‌ای در حالی که چهار شهروند آمریکایی در ایران زندانی هستند برای مقامات ما کمی دور از ذهن است. واشنگتن به طور غیرمستقیم در حال مذاکره با ایران در مورد آزادی این چهار شهروند آمریکایی است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: برای دیدار مستقیم با ایران آماده ایم

 ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشستی خبری در واشنگتن افزود: ما آماده ایم با ایران به صورت مستقیم دیدار کنیم. ما به صورت دائم این موضع را داشته ایم که تعامل مستقیم با ایران در مورد مذاکرات برجام و سایر مسائل از جمله قالب های دوجانبه و چند جانبه مفیدتر خواهد بود. دیدار مستقیم ارتباط موثرتر را به دنبال خواهد داشت برای رسیدن فوری به بازگشت متقابل به پایبندی به برجام بسیار نیاز است.

امیرعبداللهیان: اگر لازم باشد برای توافق خوب، گفتگو با آمریکا را نادیده نمی‌گیریم

حسین امیرعبداللهیان گفت: مذاکرات ما در وین به نقطه ای دارد نزدیک می شود که مذاکرات فنی ما در آینده نه چندان دور به حد اشباع می‌رسد و ما باید تصمیم سیاسی بگیریم. اینکه بعضا در برخی از کانال‌های مجازی منتشر می شود که ایرانی ها در حال مذاکره مستقیم با آمریکا هستند، صحت ندارد اما در عین حال اگر در روند مذاکرات به مرحله ای برسیم که رسیدن به یک توافق خوب با تضمین بالا لازمه اش این باشد که سطحی از گفت‌وگوها را با آمریکایی ها داشته باشیم این را هم نادیده نخواهیم گرفت.

بزرگترین خطای سیاست خارجی بایدن

استفن والت استاد دانشگاه هاروارد و نظریه پرداز برجسته آمریکایی در مصاحبه با روزنامه کره‌ای «هانکی یوره» اظهار داشت: بزرگ‌ترین اشتباه بایدن در یک سال گذشته، عدم بازگشت او به توافق هسته‌ای با ایران بود. اکنون در مرحله‌ای قرار داریم که احیای برجام بسیار دشوارتر خواهد بود.

اوج گیری اختلافات در تیم مذاکره کننده آمریکا

لارنس نورمن در وال استریت ژورنال نوشت: به گفته افراد مطلع از مذاکرات احیای برجام، با رسیدن گفتگوها با ایران به مرحله ای حساس، اختلاف‌هایی در تیم مذاکره‌کننده آمریکا بر سر میزان رفتار سخت گیرانه با تهران و زمان کناره‌گیری از مذاکرات ظاهر شده است. مقامات ایالات متحده تایید کردند که ریچارد نفیو، معاون فرستاده ویژه در امور ایران، تیم را ترک کرده است. نفیو، معمار تحریم‌های اقتصادی قبلی علیه ایران، از موضع سخت‌تر در مذاکرات فعلی حمایت کرده بود و از اوایل دسامبر در مذاکرات وین شرکت نکرده است. افراد مطلع گفتند که دو تن دیگر از اعضای تیم از مذاکرات جدا شده اند، زیرا آنها نیز خواستار موضع سخت تری در مذاکره بودند. منابع می گویند از جمله موضوعاتی که باعث اختلاف در تیم مذاکراتی امریکا شده، این است که تحریم‌های موجود را تا چه حد محکم اجرا کنند و اینکه مذاکرات را باتوجه به آنکه ایران آن را طولانی می کند، قطع کنند یا نه.

سعد حریری فعالیت‌های سیاسی خود را تعلیق کرد

سعد الحریری رئیس جریان المستقبل لبنان با صدور بیانیه‌ای انصراف از مشارکت در انتخابات پارلمانی پیش روی این کشور و تعلیق فعالیت خود در عرصه سیاسی را اعلام کرد. نخست وزیر پیشین لبنان در بیانیه‌ای با ادعای اینکه این تصمیم را از سر مسئولیت پذیری خود گرفته است، مسائلی نظیر آنچه نفوذ ایران، سردرگمی جامعه بین المللی، شکاف ملی، طائفه گری و فرسودگی دولت خواند، موجب متقاعد شدنش برای تعلیق فعالیت سیاسی خود عنوان کرد.

تلاش تل آویو برای تقویت روابط با دولت‌های عربی به بهانه عملیات اخیر انصارالله در امارات

المیادین در مطلبی نوشت: اسرائیل تلاش می کند تا دو کشور عربستان و امارات را برای ائتلاف با خود قانع کرده و این ائتلاف را ضامن مقابله با ایران بداند. به طور کلی، حمله نیروهای یمنی به پایگاههای اماراتی در آن واحد برای اسرائیل فرصت و تهدید است، چرا که می تواند باعث تقویت روابط آن با امارات و عربستان شده و بر اقتصاد اسرائیل منعکس شود و مشروعیت بیشتری به آن در منطقه بدهد. علاوه بر اینکه این حمله موجب می شود تا دولتهای دیگری هم به دنبال عادی سازی با اسرائیل باشند. از سوی دیگر، در صورت وقوع جنگ در جبهه های متعدد، پهپادها توان هدف گرفتن اسرائیل را نیز دارند، بویژه آنکه اسرائیل نگران بی تفاوتی آمریکا نسبت به تقویت نفوذ ایران در منطقه است.

امارات برای انصارالله یمن خط و نشان کشید

 وزارت خارجه امارات در بیانیه‌ای اعلام کرد که ابوظبی خود پاسخگویی حملات موشکی و پهپادی یمن به ابوظبی را خارج از قوانین بین‌المللی توصیف کرد و گفت که امارات حق پاسخگویی را برای خود محفوظ می‌دارد. امارات همچنین اعلام کرد که این اقدام بدون پاسخ نخواهد بود.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها