۲۰۲۴ ۲۲ October - سه‌شنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۱۹
۱۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۲
رسانه های داخلی

رصد (86)

۱۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۲
نویسنده : هیئت تحریریه سایت طنین

تحلیل «نورنیوز» رسانه شورای عالی امنیت ملی از اظهارت وزیر خارجه درباره مذاکره با آمریکا

 حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان عصر دوشنبه چهارم بهمن‌ماه در مراسم اختتامیه همایش ملی ایران و همسایگان در مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت خارجه گفت: اگر در روند مذاکرات به مرحله‌ای برسیم که رسیدن به یک «توافق خوب» با تضمین بالا لازمه‌اش این باشد که سطحی از گفت‌وگوها را با آمریکایی‌ها داشته باشیم، این را نادیده نخواهیم گرفت.

در فاصله کوتاهی پس از انتشار صحبت‌های امیرعبداللهیان، سخنگویان کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا به آن واکنش نشان داده و ضمن استقبال از گفت‌وگوی مستقیم میان تهران و واشنگتن آن را در پیشبرد مذاکرات جاری در وین مفید دانستند.

در حالی که همچنان واکنش‌های داخلی و خارجی به اظهارات وزیر خارجه کشورمان ادامه دارد، علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی با انتشار توئیتی بدون اشاره به موضوع مذاکره مستقیم با آمریکا، صرفا بر امکان «تغییر روش ارتباط با هیئت آمریکایی حاضر در وین» در صورت در دسترس بودن توافق خوب تاکید کرد.

اگرچه برخی رسانه‌ها و اصحاب قلم در داخل و خارج از کشور با کم‌توجهی یا تعمد تلاش کردند اظهارات وزیر امور خارجه را ابراز علاقه ایران برای مذاکره با آمریکا تعبیر کنند اما توجه دقیق به صحبت‌های امیرعبداللهیان و همچنین متن توییت شمخانی که با شفافیت بیشتری به موضوع پرداخته، نشان می‌دهد که موضع جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات وین چنانچه از ابتدا بیان شده بود صرفا تلاش برای دستیابی به توافق خوب است و مذاکره زیر فشار، مذاکره برای مذاکره و یا وقت‌کشی و بهانه‌جویی برای فرار از پذیرش تعهدات از سوی طرف غربی را بر نمی‌تابد.

ایران پیش از این در جریان مذاکرات منتهی به توافق برجام نیز در قالب ۱+۵ و یا مستقلا با آمریکا مذاکره داشته و نشان داده در زمانی که منافع کشور ایجاب کند از مذاکره با دشمن نیز ابایی ندارد اما این شرایط در صورتی محقق می‌شود که مجموعه شرایط برای دستیابی به توافق خوب فراهم شده باشد و مذاکره، الزامی برای نهایی‌سازی توافق مورد نظر ایران قلمداد شود.

اشاره دبیر شورای عالی امنیت ملی به این واقعیت که «تاکنون ارتباط با هیئت آمریکایی حاضر در وین با مبادله نوشتار غیر رسمی انجام شده و نیازی به بیش از این نبوده و نخواهد بود»، حاکی از این واقعیت است که گرچه روند مذاکرات در ریل نسبتا مناسبی قرار گرفته و در مسیر پیشرفت است اما از نظر ایران به دلیل تداوم رفتار زیاده‌خواهانه و غیرسازنده آمریکا، هنوز با دستیابی به توافق خوب فاصله داریم و از این رو الزامی برای گفت‌وگوی مستقیم وجود ندارد.

عباس عبدی: برجام ۱۴۰۰ به مراتب ضعیف‌تر از برجام ۱۳۹۴ است

عباس عبدی در روزنامه اعتماد نوشت: امضای دوباره برجام برخلاف سال ۱۳۹۴، بخش اصلی دستاورد‌های برجام را محقق نخواهد کرد و اتفاقا ایران را محدود به توسعه روابط با برخی کشور‌ها و شرکت‌هایی خواهد کرد که لزوما منجر به توسعه سطح اقتصادی کشور نخواهد شد، به ویژه اگر توافق موقت صورت گیرد منافع اصلی برجام حذف خواهد شد. با این حال برجام می‌تواند راه صادرات نفت و دیگر کالا‌ها و دسترسی به پول آن را هموار کند و این نفع اولیه برجام است که در سال ۱۳۹۴ محقق شد، ولی این‌بار این نفع هم در اندازه‌های گذشته نیست. چرا؟ به این علت که پس از انتخاب بایدن و به ویژه پس از ورودش به کاخ سفید، کمربند تحریم‌ها تا به نسبت شل شد و صادرات نفت و دریافت پول آن تا حدی به جریان افتاد؛ بنابراین اکنون در شرایطی هستیم که بخشی از این هدف در عمل محقق شده است و با امضای دوباره برجام نباید انتظار داشته باشیم که تحولی خیلی جدی‌تری در آثار مثبت آن رخ دهد.

انتقاد حسین شریعتمداری از اظهارات امیرعبداللهیان و شمخانی درباره مذاکره با آمریکا

حسین شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه کیهان در یادداشتی تحت عنوان «برادرانه با برادرانمان امیرعبداللهیان و شمخانی» نوشت: این پرسش از آقایان امیرعبداللهیان و شمخانی در میان است که چرا و با کدام تحلیل منطقی و قابل قبول از احتمال مذاکره مستقیم با آمریکا سخن می‌گوئید؟! و کدام بخش از صورت‌مسئله نامشخص است که روشن شدن آن به مذاکره، آن‌هم مذاکره مستقیم با آمریکا نیاز دارد؟! تحریم‌های برجامی و تحریم‌های دیگر نظیر تحریم‌های آیسا، سیسادا، ویزا، کاتسا و ... مشخص است. بنابراین مذاکره مستقیم برای چیست و چه ضرورتی دارد؟! ممکن است بفرمائید که باید نظر آمریکا نیز گرفته شود، که باید گفت مگر جناب امیرعبداللهیان نمی‌فرمایند که «طرف آمریکایی تاکنون به صورت Non paper (نوشته غیر رسمی) پیشنهادات خودش را در موضوعات فنی به ایران ارائه کرده است؟» بنابراین نظر آمریکا را دارید. مذاکره مستقیم برای چیست؟!

آیت الله جوادی آملی: مسئولین تلاش کنند بین مردم و نان مردم جدایی نیافتد

به گزارش شفقنا آیت الله جوادی آملی در مراسم گرامی داشت ولادت حضرت زهرا (س) و چهلمین سالگرد حماسه ششم بهمن ۱۳۶۰ در آمل گفت: وظیفه همه مسئولین این است که همه تلاش خود را انجام دهند که بین مردم و نان مردم جدایی نیافتد. در هنگام اسارت آب خواستن ایرادی ندارد اما از کسی طلب نان نکنید، نان طلب کردن از دیگران ننگ است. ما چنین عقیده ای را باید حفظ کنیم و دست خود را پیش دیگران دراز نکنیم و متکی به خود باشیم و مشکلات اقتصادی و سایر مشکلات باعث بی اعتنایی به اصل انقلاب نباشد.

تکذیب انتشار نامه سرگشاده خاتمی به رهبری و مردم

جواد امام فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره انتشار نامه سرگشاده از طرف سیدمحمد خاتمی به مردم گفت: خبر این نامه تکذیب می‌شود، برخی به دنبال آن بودند که وجود نامه را به ملاقات ایشان با آقایان ناطق نوری، روحانی و سیدحسن خمینی نسبت دهند، اما این نامه به هیچ عنوان صحت ندارد. آقای خاتمی قبلا دغدغه‌هایش را منعکس کرده و هرجایی احساس کند که حرفی برای گفتن دارند، به طور مستقیم یا غیرمستقیم منعکس می‌کند.

نقل‌قول قالیباف از رهبر انقلاب درباره آسیب‌های اجتماعی

به گزارش فارس،  با بیان اینکه، توجه به خانواده از اولویت‌های جدی کشور است، به نقل یکی از سخنان رهبر انقلاب پرداخت و گفت: در جلسه‌ای که در محضر رهبر انقلاب در رابطه با آسیب‌های اجتماعی داشتیم، ایشان به مسئولان فرمودند ۲۰ سال نسبت به موضوع زنان و آسیب‌های اجتماعی غفلت و کوتاهی کرده‌ایم.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها