۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
۰۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۳

رژیم صهیونیستی و بحران های داخلی

رژیم صهیونیستی در حالی به استقبال سال 2021 رفته است که با مجموعه ای از چالش‎ها و بحران‎های داخلی مواجه است؛ چالش‎ها و بحران‎هایی که در سال‎های اخیر این رژیم با آن درگیر بوده و در سال 2020 نیز به نوعی تشدید شده‎اند.
۰۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۳
نویسنده : محمدرضا بلوردی کارشناس مسائل منطقه

رژیم صهیونیستی در حالی به استقبال سال 2021 رفته است که با مجموعه ای از چالش‎ها و بحران‎های داخلی مواجه است؛ چالش‎ها و بحران‎هایی که در سال‎های اخیر این رژیم با آن درگیر بوده و در سال 2020 نیز به نوعی تشدید شده‎اند. در یک نگاه کلی به صحنه سیاسی رژیم صهیونیستی، در می‎یابیم که این رژیم با سه بحران اساسی مواجه است؛

1.بحران دولت؛ برای دومین سال پیاپی است که رژیم صهیونیستی با بحران رهبری و عدم ثبات در دولت مواجه است. در سه ماهه اول سال 2021 این رژیم باید انتخاباتی پارلمانی را برگزار کند که در بیش از دو سال گذشته برای چهارمین بار است که انجام خواهد شد. انتخاباتی که بسیاری از سیاسیون این رژیم امید دارند نتیجه آن خارج شدن بنیامین نتانیاهو از صحنه سیاسی باشد. به ویژه اینکه در ساختار حزبی این رژیم تشتت و پراکندگی بسیاری دیده می‎شود و حزب لیکود (حزب نتانیاهو) نیز با انشقاق مواجه شده است و جدعون ساعر، عضو کنست، گروه جدیدی را رهبری می کند. همچنانکه در داخل اردوگاه راستگریان نیز اختلافات و انشقاقاتی دیده می‎شود.

  1. دادگاه نتانیاهو؛ نخست وزیررژیم‎صهیونیستی و خانواده‎اش در چهار سال اخیر با پرونده‎های فساد متعددی مواجه بوده‎اند که مورد بهره‎برداری مخالفان سیاسی نتانیاهو بوده است. در روزهای اخیر اولین جلسه محاکمه نتانیاهو درخصوص سه پرونده مرتبط با رشوه، کلاهبرداری و خیانت در امانت برگزار شده است.
  2. پاندمی کرونا؛ در سال 2020 شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان و از آن جمله رژیم صهیونیستی، این فرصت را برای نتانیاهو فراهم کرد تا در جهت اهداف سیاسی خود از آن بهره برداری کرده و پس از انتخابات ماه مارس گذشته برای تشکیل یک دولت اضطراری و به منظور مقابله با کرونا، با بنی گانتس به توافق برسد. اما با ورود به سال 2021 و کاهش رشد اقتصادی، بیکاری حدود 800 هزار نفر، قرارگرفتن 850 هزار خانواده زیر خط فقر و رنج بردن 656 هزار خانواده دیگر از نبود امنیت غذایی باعث شده است تا رژیم‎صهیونیستی در حوزه اقتصادی و اجتماعی نیز با چالشی جدی مواجه شود.

درچنین شرایطی، درخصوص راهکار صهیونیست ها برای مقابله با چالش‎ها و بحران‎هایی که درباره آن گفته شد، می‎توان گفت که روی آوردن به جنگ و عملیات‎های نظامی کنترل‎شده، همچنان گزینه اصلی برای عبور از این بحران‎ها و چالش‎ها است. گزینه‎ای که به نظر می رسد شرایط برای روی‎آوردن به آن فراهم است. به ویژه اینکه جمهوری‎اسلامی‎ایران برای حمایت از دولت قانونی سوریه نقش‎آفرینی می کند و جایگاه سیاسی حزب‎الله نیز در صحنه سیاسی لبنان تقویت شده است و از همین‎رو برخی از صاحب‎نظران بر این باورند که جنگ آینده رژیم صهیونیستی در جبهه شمالی آن خواهد بود. این درحالی است که مرکز پژوهش‎های امنیت‎ملی اسرائیل وابسته به دانشگاه تل‎آویو از این هم فراتر رفته و ارزیابی کرده که به رغم اینکه گفته می شود اسرائیل، ایران و حزب‎الله تمایلی به یک جنگ فراگیر ندارند، اما این احتمال وجود دارد که در سال 2021 تقابلی به وجود آید که جبهه آن لبنان، سوریه و حتی غرب عراق را شامل می‎شود.

 

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها