۲۰۲۴ ۲۲ October - سه‌شنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۲۱
۱۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۲
رسانه های داخلی

رصد (88)

۱۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۲
نویسنده : هیئت تحریریه سایت طنین

حامیان «دیپلماسی التماسی» از زبان مذاکره چیزی می دانند؟!

روزنامه شرق در مطلبی نوشت: «با قوت‌گرفتن‌ احتمال مذاکره مستقیم با آمریکاگویی مذاکره با این کشور برای اصولگرایان و تندروها دیگر تابو نیست و معنای وطن‌فروشی و خیانت نمی‌دهد که با استقبال و حمایت اصولگرایان مواجه شده است. باتوجه به شرایط سخت اقتصادی کشور این نوع مذاکرات با استقبال بسیاری حتی خارج از دولت هم‌ روبه‌رو شده و علی مطهری، نماینده مجلس دهم نیز در این زمینه گفته است: مذاکره مستقیم با آمریکا تصمیم عاقلانه‌ای است که باید زودتر می‌گرفتند».

به اعتراضات خیابانی فرصت دهید تا تکمیل شود

روزنامه اعتماد در مطلبی با عنوان «اعتراضات خیابانی هدف نیست؛ بلکه راهکاری است برای مطالبه‌گری مدنی نهادمند» نوشت: خیابان هدف نیست؛ بلکه ابزار است و نباید در آن ماند. باید اجازه بدهند معلمان مسیر مدنی مطالبه‌گری‌شان را طی کنند تا این اعتراض مدنی از خیابان به نهادها برسد و نهادمند شود. این رویکرد اصلاح‌طلبانه است ولی اجازه رشد داده نمی‌شود تا نهادمند شود.گفت‌وگو بین تشکل‌های سیاسی و صنفی معلمان با هم، با معلمان و با دولت و البته با نهادهای سیاسی و مدنی دیگر برای حضور مسئولانه در عرصه آموزش و پرورش از مهم‌ترین لوازم شکل‌گیری حرکت مدنی هستند که فعلا در خیابان است ولی ظرفیت آن را دارد که نمونه یک نهاد مدنی واقعی باشد؛ در واقع این راهبرد، راهبردی اصلاح‌طلبانه ولی ناقص است».

چرا می گوییم افراطیون اصلاح طلب «سانسورچی های ماهری» هستند؟

روزنامه سازندگی در مطلبی با عنوان «افول دانشگاه» به قلم «احمد زیدآبادی» از افراطیون اصلاح طلب و از دستگیرشدگان فتنه ۸۸ نوشت:«محرومیت دکتر محمد فاضلی از ادامه تدریس در دانشگاه و مواردی مشابه آن، بار دیگر واکنش نیروهای سیاسی و اهل اندیشه را به وضعیت دانشگاه های کشور برانگیخته است. واکنش ها سطوح متفاوتی دارند. برخی مسئله را به خواست "حاکمیت یکدست" برای پاکسازی محیط های علمی از صاحبنظران منتقد نسبت می دهند و برخی دیگر نیز آن را سوژه منازعات سیاسی روزمره جناحی قرار داده اند».

افزایش صادرات نفت ایران به روایت آمار بانک مرکزی

بر اساس اعلام بانک مرکزی، بخش نفت و گاز ایران در سال ۱۳۹۹ حدود ۷/۸ درصد رشد اقتصادی داشته است. مرکز آمار ایران نیز رشد بخش استخراج نفت و گاز طبیعی را در این سال ۶/۵ درصد اعلام کرده است. همچنین این دو نهاد رشد این بخش را در سه ماهه اول سال جاری ۳/۲۳ و ۵/۲۷ درصد بیان کرده‌اند. دلیل رشد مثبت بخش نفت و در نتیجه رشد قابل توجه صادرات نفت خام و میعانات گازی، از یک‌سو گسترش واکسیناسیون جهانی برای مقابله با ویروس کرونا (و افزایش تقاضای جهانی نفت خام) و از سوی دیگر ثمردهی تلاش‌ها در جهت خنثی‌سازی تحریم‌های صادرات نفت بوده است./ جوان

دروغ گویی های جدید احمدی نژاد

محمود احمدی‌نژاد: روسیه با آمریکا روی ایران و اوکراین با هم معامله کرده‌اندکه روسیه، اوکراین را مورد حمله قرار دهد و آن طرف هم اجازه داشته باشد به سمت ایران بیاید. تاریخ به ما نشان می‌دهد که مواضع روسیه مستمرا علیه ایران بوده و همیشه ملت ایران را فروخته است./ دولت بهار

انتقاد از حاشیه‌پردازی غربگرایان علیه سفر مهم رئيسی به روسیه

روزنامه آفتاب یزد در تحلیلی با عنوان «چرایی بی‌توجهی به متن یک سفر» نوشت: پرداختن به حاشیه‌های سفر رئیس‌جمهور در کنار بی‌اعتنایی عامدانه و بعضا مغرضانه رسانه‌های غیرمستقل و با گرایش‌های خاص سیاسی، سبب شد که متن اصلی این سفر تا اندازه‌ای مغفول بماند و دستاوردهای مهم آن، کمرنگ جلوه داده شود. دولت سیزدهم در سیاست خارجی خود به درستی اعلام کرده که آمریکا و غرب همه جهان نیستند. اکنون سیاست خارجی کشورمان با در نظر گرفتن این واقعیت تنظیم شده است که قدرت‌های جهان، به بلوک غرب پیشین و در حال افول منحصر نیستند و در مناسبات جدید روابط بین‌الملل، باید محاسبات تازه‌تری در معادلات معطوف به منافع ملی کشورمان انجام شود.

روزنامه شرق: نباید امضای چین و روسیه را تضمین بدانیم

روزنامه شرق در مطلبی با عنوان «ریشه‌های بی‌اعتمادی به سیاست شرق‌گرایی» نوشت:«رویکرد جدید سیاست خارجی ایران مبنی‌بر اعتماد بیش‌ازحد به روسیه و چین به‌ویژه امضای توافق‌نامه راهبردی با چین و سپس عضویت ایران در پیمان شانگهای به‌معنای فاصله‌گیری از اصل محوری سیاست خارجی ایران یعنی شعار نه شرقی نه غربی است، مضافا اینکه ذهنیت تاریخی ایرانیان از رفتار این دو کشور در قبال ایران همراه با واقعیت‌های حاکم بر سیاست بین‌الملل در جهان امروز در تضاد با این رویکرد در سیاست خارجی ایران یعنی اتکا به یک بلوک و قراردادن تمام تخم‌مرغ‌های خود در سبد یک‌ اردوگاه است.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها