۲۰۲۴ ۲۲ October - سه‌شنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۳۱
۱۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۶
رسانه های داخلی

رصد (95)

۱۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۶
نویسنده : هیئت تحریریه سایت طنین

روایت یک مقام آمریکایی از پیشرفت مذاکرات وین

یک مقام بلندپایه وزارت امور خارجه آمریکا گفت که مذاکرات وین وارد مراحل پایانی شده و زمان اتخاذ تصمیمات سیاسی فرا رسیده است. این مقام آمریکایی گفت: ما در مراحل پایانی مذاکرات وین برای احیای برجام هستیم. طی چند هفته مشخص خواهد شد که آیا می‌توانیم در وین به توافق برسیم. وی همچنین با بیان اینکه زمان اتخاذ تصمیمات سیاسی رسیده است، افزود که قرائنی درباره مذاکرات مستقیم با مقامات ایرانی وجود ندارد. در مذاکرات وین پیشرفت‌هایی برای کاهش اختلافات محقق شده است.

مهاجری: ایران یکی از بدترین جوامع دنیاست!

«مسیح مهاجری» فعال اصلاح طلب در یادداشتی در روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «عذر تقصیر به محضر امام خمینی» نوشت: «اکنون بعد از ۴۲ سال که از پیروزی انقلاب اسلامی گذشته، مسئولان نظام جمهوری اسلامی با صراحت اعتراف می‌کنند که از عدالت در جامعه انقلاب‌کرده ما خبری نیست. درباره فقر و مشکلات معیشتی مردم هم چه مسئولان اعتراف کنند و چه نکنند، جای ذره‌ای تردید وجود ندارد که جامعه ما یکی از بدترین جوامع است. فاصله طبقاتی در کشور غوغا می‌کند. این فاصله طبقاتی و این بی‌عدالتی به هیچ وجه خواست امام خمینی نبود. همه باید عذر تقصیر به محضر امام خمینی ببرند و اعتراف کنند که میراث‌دار خوبی برای او نبودند.

شرق: مذاکره مستقیم با آمریکا «تصمیم نظام» است!

روزنامه شرق در مطلبی با عنوان «دور هشتم، آخرین ایستگاه وین؟» نوشت: «اصرار بر نفی «مذاکره مستقیم» در شرایطی که هر کشوری دنبال منافع خود است، اقدامی غیرمنطقی بود که با سخنان اخیر رهبری از آن عبور کردیم. سیگنال روشن وزیر خارجه و توییت محافظه‌کارانه ولی مؤیدانه علی شمخانی نیز به‌دلیل همان مجوز مطرح شد که بازتاب وسیعی در جهان داشت. با وجود این ظاهرا باقی‌مانده «دلواپسان» که خود را عین نظام می‌دانند، گستاخانه به امیر عبداللهیان و شمخانی حمله کرده و به بیان دیگر با تصمیم نظام به مخالفت برخاستند. در آن سوی آب‌ها نیز «دلواپسان آمریکایی» مخالفت با هرگونه توافق با ایران را با صدای بلندتری فریاد می‌زنند».

دولت سیزدهم باید رابطه با روسیه را از دولت قبل بیاموزد

روزنامه اعتماد در یادداشتی با عنوان «فراحاشیه سفر ۶۰ نفره به مسکو» به قلم «محمد مهاجری» فعال اصلاح طلب نوشت: «به ‌نظر می‌آید دولت آقای رییسی در زمینه همکاری با روسیه کوتاهی می‌کند، زیرا ظریف در طول هشت سال تصدی وزارت خارجه دست‌کم سی دیدار با مقامات روسیه داشته و وزیر خارجه دولت سیزدهم در این زمینه بسیار کم‌کار است. این در حالی است که دولت قبل متهم به غرب‌گرایی می‌شد و دولت کنونی، اهل تعامل با شرق معرفی می‌شود».

فرار روبه جلو

فیض‌ا... عرب‌سرخی، فعال چپ و از دستگیرشدگان فتنه ۸۸ اخیراً در بخشی از یک مصاحبه که سایت صبح ما آن را منتشر کرد از این گفت که اصلاح‌طلبان از چرخه اداری و سیاسی کشور حذف شده‌اند. او همچنین در پاسخ به این سوال که چه زمانی قرار است چهره‌های جدیدی از جریان اصلاحات جایگزین چهره‌های امروز شوند؟ گفته است:‌اجازه انتخاب و به کارگیری نیروهای جوان برای حضور در ساختارها داده نمی‌شود و به شکل پر رنگ از سال ۸۴ این اتفاق یعنی ردّ صلاحیت نیروهای گذشته در حال تکرار است"!!

کرباسچی: اقتصاد کشور به سیاست خارجی وصل است

دبیرکل پیشین حزب کارگزاران: به هر حال هرکسی که حرف‌های سیاسی می‌زند، بخواهد یا نخواهد، ناچار است بپذیرد که اقتصاد کشور به سیاست خارجی وصل شده است. هرکسی اگر ادعا می‌کند که می‌خواهد برای مردم کاری انجام دهد، نمی‌تواند از تمام ظرفیت‌های دیپلماتیک برای رفع تحریم‌ها استفاده نکند؛ خواه این ظرفیت مذاکره با 1+4 باشد یا مذاکره مستقیم با آمریکا یا هر مسیر دیگری. مسئله اصلی این است که باید اجماعی میان تصمیم‌گیران به‌ وجود آید که مشکلات مردم حل شود.

القای بحران مشروعیت در نظام اسلامی

جلال میرزایی، فعال اصلاح‌طلب و از نمایندگان مجلس سابق در بخشی از یک مصاحبه با خبرگزاری ایلنا پیرامون دهه فجر و شعار مبنایی "استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی" اظهار کرده است:"در ارتباط با جمهوری اسلامی که –قرار بود- جمهوریت بر منبای اسلامیت باشد، امروز برخی چالش‌هایی را داریم که متاسفانه این چالش‌ها را با گذشت ۴۳ سال نتوانسته‌ایم حل‌شان کنیم که  اگر ادامه پیدا کند، می‌تواند به بحران مشروعیت تبدیل شود"!

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها