۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۵۴
۲۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۵
اندیشکده ها و رسانه های خارجی

رصد (108)

۲۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۵
نویسنده : هیئت تحریریه سایت طنین

اختلاف در دولت بایدن برای بازگرداندن انصارالله یمن به فهرست «سازمان‌های تروریستی»

منابع آمریکایی مدعی شده‌اند جلسه‌ای در کاخ سفید با موضوع بازگرداندن انصارالله یمن به فهرست سازمان‌های اصطلاحاً تروریستی برگزار شده است. دو منبع آگاه در گفت‌وگو با پایگاه آکسیوس مدعی شده‌اند شورای امنیت ملی کاخ سفید بیشتر با قرار دادن دوباره انصارالله در فهرست سازمان‌های «تروریستی» موافق است در حالی که وزارت خارجه آمریکا از تحریم هدفمند برخی از سران این گروه، بدون معرفی کل انصارالله به عنوان «سازمان تروریستی» حمایت می‌کند. در سال‌های گذشته سیاست‌هایی مانند حمایت آمریکا از فرقه منافقین و یا نقش این کشور در شکل‌گیری داعش نشان داده‌اند، «تروریسم»  از نگاه واشنگتن نه بر اساس ملاک‌های واقعی شاخص این مفهوم بلکه بر اساس منافعی که برای آمریکا به همراه داشته تعریف شده و محک زده شده است.

لو رفتن اظهارات بایدن علیه رهبران اروپایی

شبکه اِن‌بی‌سی نیوز خبر داده رئیس جمهور آمریکا در جلسات محرمانه گفته اولاف شولتز صدراعظم آلمان شبیه مرکل نیست. در جلسه‌ای دیگر بوریس جانسون نخست‌وزیر انگلیس را پر مدعا لقب داده بود. بایدن درباره ماکرون گفته بود او می‌خواهد مانند شارل دوگل رئیس جمهور فرانسه در زمان جنگ جهانی باشد و پوتین را نیز فردی با بمب اتمی و بدون دوست خطاب کرده بود. با این حال، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا گفت: این شایعات افراد ناشناس به هیچ وجه بیان‌گر اظهارات یا  طرز فکر رئیس‌جمهور درباره همتایان خود که برایشان ارزش و احترام بالایی قائل است، نیست.

ترور نافرجام نخست‌وزیر لیبی

الجزیره: خودروی «عبدالحمید الدبیبه» نخست‌وزیر دولت وحدت ملی لیبی در طرابلس هدف تیراندازی قرار گرفت اما وی از این ترور جان سالم به در برد.

رزمایش مشترک روسیه-بلاروس آغاز شد

در بحبوحه تحرکات غرب در نزدیکی مرزهای روسیه، وزارت دفاع روسیه از آغاز رزمایش مشترک نظامی با بلاروس تحت عنوان «عزم متحد ۲۰۲۲» خبر داد. در جریان برگزاری این رزمایش قرار است اقداماتی برای «تقویت حفاظت از مرزهای دولتی برای جلوگیری از نفوذ گروه‌های شبه نظامی مسلح» اتخاذ شود.

دیدار وزرای خارجه روسیه و انگلیس در مسکو

سرگئی لاوروف گفت که آماده است درباره اجرای ابتکارات روسیه گفتگو کند و ابراز امیدواری کرد که امکان احیای مکانیسم های همکاری بین دو کشور وجود داشته باشد. لیز تراس نیز گفت که لندن نمی تواند از تجمع نیروهای نظامی روسیه در نزدیکی مرزهای اوکراین چشم پوشی کند و او آمده است تا از روسیه بخواهد که مسیر دیپلماتیک را دنبال کند. لاوروف خطاب به لیز تراس وزیر امور خارجه بریتانیا‌ گفت: رویکردهای ایدئولوژیک، اولتیماتوم ها، تهدیدها راه به جایی نمی رسد. متأسفانه، بسیاری از همکاران غربی ما اکنون تنها تحت تأثیر این شکل از فعالیت عمومی خود قرار گرفته اند. نمی توانم اسمش را دیپلماسی بگذارم!

جزئیاتی از گفتگوی تلفنی بایدن و بنت در مورد ایران

واللا نیوز: یک مقام اسرائیلی گفت: نفتالی بنت نخست‌وزیر اسرائیل طی تماسی تلفنی از بایدن خواست که به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ با ایران بازنگردد و گفت: «اگر آن را امضا نکنی، هیچ اتفاقی نمی‌افتد». بنت گفت که بدون توافق، لزوماً تشدید در برنامه هسته‌ای ایران وجود نخواهد داشت. او همچنین گفت که منافع مالی تهران از یک توافق جدید به مراتب بیشتر از منافع منع اشاعه ای توافق خواهد بود. بنت گفت که با یک توافق، ایران میلیاردها دلار به دست خواهد آورد. به گفته یک مقام آمریکایی، بایدن به بنت گفت هنوز مشخص نیست که آیا توافقی وجود دارد یا خیر. وی گفت که ایالات متحده در مورد خواسته های اساسی خود در مورد محدودیت های برنامه هسته ای ایران مصالحه نخواهد کرد. مقامات اسرائیل و ایالات متحده گفتند که تماس ۳۰ دقیقه ای بین بایدن و بنت بسیار دوستانه و گرم بود. آنها گفتند که لحنی متفاوت از گفتگوهای پرتنش بین اوباما رئیس جمهور سابق و نتانیاهو نخست وزیر سابق بیش از هفت سال پیش است. با این وجود، مقامات گفتند، اختلافات واضح است.

تلاش کنگره آمریکا برای تحریم روسیه به بهانه حملات سایبری

در حالیکه تنش‌های غرب با روسیه بر سر اوکراین ادامه دارد، قانونگذاران ارشد کنگره آمریکا درصدد تصویب تحریم‌‌ علیه مسکو به بهانه حملات سایبری هستند.

هشدار روسیه به رژیم صهیونیستی:به حملات خود در سوریه پایان دهید.

الکساندر ایفیموف سفیر روسیه در دمشق گفت که روسیه حملات هوایی اسرائیل در سوریه را به شدت محکوم می کند و آنها را طبق قوانین بین المللی غیرقانونی می داند. ایفیموف افزود: روسیه خواستار پایان دادن به این حملات است است و ما به طور مداوم و در سطوح مختلف این موضع را به اسرائیل گوشزد می کنیم.

تهدید امارات توسط الوعد‌ الحق

طی بیانیه منتشر شده توسط الوعد‌ الحق ، امارات تهدید به ضربات با موشک و پهپاد شده است ، همچنین در بیانیه آمده است که شما (امارات) را به قبل از ۱۹۷۱ بر خواهیم گرداند.

تدارک انگلیس برای ارسال ناوشکن به شرق مدیترانه

پس از آنکه انگلیس ۱۰۰۰ نظامی خود را برای کمک به اوکراین در آماده‌باش قرار داد، بوریس جانسون اعلام کرد بریتانیا در صدد اعزام ناوشکن و قایق‌های گشت‌زنی به مدیترانه و دریای سیاه است تا امنیت ناتو را تضمین کند.

تل‌آویو: اروپا نباید خطرات فراهسته‌ای ایران را نادیده بگیرد

وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در نشست خبری با همتای آلمانی خود، اتهام‌زنی علیه ایران را تکرار کرد و گفت: سه کشور اروپایی عضو برجام نمی‌توانند تهدیدات ایران فراتر از برنامه هسته‌ای‌اش را نادیده بگیرند.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها