۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
۰۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۶

یمن در آستانه تحول جدید

پیشروی میدانی نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن در استان مارب موجب شده که تلاش بسیاری از بازیگران حامی ائتلاف عربی معطوف به جلوگیری از به پیروزی رسیدن انصارالله در این استان شود.
۰۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۶
نویسنده : هیئت تحریریه سایت طنین

پیشروی میدانی نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن در استان مارب موجب شده که تلاش بسیاری از بازیگران حامی ائتلاف عربی معطوف به جلوگیری از به پیروزی رسیدن انصارالله در این استان شود. مارب مهم ترین استان یمن از نظر ذخایر انرژی است و به نوعی حلقه اتصال جنوب و شمال این کشور است.

گزاره های خبری

  • مارب را می توان نقطه کانونی جنگ یمن به حساب آورد. چنانچه این استان آزاد شود، می توان پایان جنگ در یمن را اعلام کرد. مارب از نقطه نظر نزدیکی به صنعا به عنوان دروازه ورودی به پایتخت محسوب می شود و در صورت آزادسازی آن می توان گفت تهدیدهای نظامی علیه پایتخت یمن از ناحیه شرقی به پایان خواهد رسید.
  • اهمیت آزادسازی مارب به گونه ای است که اکنون بازیگران مختلف به تکاپو افتاده اند که به هر نحو ممکن جلوی پیشروی های ارتش و نیروهای مردمی یمن را بگیرند. از پیشنهادهای مربوط به صلح تا دادن امتیازهایی به انصارالله در جهت پایان دادن به عملیات نظامی در مارب.

گزاره راهبردی

ائتلاف غربی- عبری- عربی به این نتیجه رسیده اند که توان پیروزی در جنگ یمن را ندارند و به همین جهت به دنبال راهکارهای مختلف برای پایان دادن به جنگ البته همراه با دستاورد هستند. اکنون عملیات مارب از منظر این بازیگران و آژداسازی آن به منزله پایان جنگ در یمن خواهد بود و در آینده این بازیگران برای برقراری هرگونه توافق با انصارالله باید امتیازهای گسترده تری نسبت به وضعیت موجود بدهند. برای ائتلاف عربی این امر محرز شده که آزادسازی مارب سه پیامد مهم دارد: الف) پایان جنگ در یمن؛ ب)خروج بدون دستاورد از جنگ یمن؛ ج) به رسمیت شناختن کامل انصارالله به عنوان بازیگر اصلی در بحران یمن. گزاره سوم بر روی این اصل تکیه می کند که در صورت به رسمیت شناختن انصارالله یمن به عنوان بازیگر اصلی و پیروز در جنگ، نمی توان به آینده مذاکرات سیاسی و کسب امتیازهای مطروحه از این جنبش امیدوار بود.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها