۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۱۱
۲۲ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۱

آخرین وضعیت جنگ اوکراین

۲۲ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۱
نویسنده : هیئت تحریریه سایت طنین

در خصوص آخرین وضعیت جنگ اوکراین باید گفت که در حال حاضر دو تحلیل متضاد در خصوص ادامه روند درگیری در خاک اوکراین میان کارشناسان وجود دارد؛ برخی معتقدند ارتش روسیه پس از تخلیه قوا و عقب نشینی از شمال شهر کی‌یف، احتمالا به زودی پایان عملیات ویژه نظامی خود در خاک اوکراین را اعلام خواهد کرد. اما برخی کارشناسان و منابع اطلاعاتی وابسته به پیمان آتلانتیک شمالی "ناتو" معتقدند عمده نیروهایی که از مناطقی نظیر شمال پایتخت، چرنیگف و سومی تخلیه شده اند تا حدود ۱ هفته آینده به جبهه شرقی منتقل و سازماندهی مجدد شده و آماده نبردی سنگین در این محور خواهند شد. منابع اوکراینی بر اساس تصاویر ماهواره ای می گویند روسیه در راستای تغییر موضع نیروهایش و تقویت جبهه شرق در اوکراین، بخشی از هواگردهای خود را از بلاروس به بردیانسک، در مرز شمال شرقی اوکراین، منتقل کرده است. تقریبا همه چیز نشان از این دارد که مسکو، همانطور که انتظار می رفت قصد حمله ای تمام عیار با تمرکز بر شمال شرق تا جنوب شرق اوکراین داشته باشد. از سوی دیگر دبیرکل ناتو گفته است که روسیه چند هفته دیگر موج جدید حملات خود در شرق اوکراین را آغاز خواهد کرد. غرب نیز در این فرصت به دنبال آن است که سلاح ها و تدارکات لازم را برای اوکراین، ارسال و ارتش این کشور را تجهیز کند. ارتش روسیه به هدف اولیه خود که تصرف پایتخت و سرنگونی دولت زلنسکی بود نرسید و حالا منطقا باید به دنبال یک راه حل میدانی مناسب برای خروج از جنگ اوکراین با دستاورد نظامی کافی باشد تا طرف شکست خورده جنگ معرفی نشود. سناریوهای محتمل در خصوص این موضوع را می توان به شرح ذیل بیان کرد:

شماره ۱ : روسیه کلیه مناطق شرق و شمال شرق اوکراین را تصرف کند؛ این حالت با توجه به عقب نشینی روسیه از جبهه ی شمال شرق اوکراین، کمترین احتمال را دارد.

شماره ۲ : روسیه لوهانسک و دونتسک به همراه شهرهای جنوب شرقی اوکراین را تصرف کند و ارتباط اوکراین با دریای سیاه را قطع کند و به جنگ پایان دهد؛ احتمال این مورد با توجه به حجم خسارات وارده به روس ها بیشتر از بقیه است.

 شماره 3 : روسیه فقط کل لوهانسک و دونتسک را تصرف کند؛ این مورد نیز از احتمال کمی برخوردار است زیرا بعید است مسکو از سایر مناطقی که در اوکراین تصرف کرده است به راحتی دست بکشد.

شماره 4 : روسیه با مذاکرات بخواهد آنچه در میدان نتوانسته است کسب کند را به دست بیاورد و آنچه را در میدان تصرف کرده است، تثبیت کند.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها