۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۵۲
۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۳

آخرین وضعیت سیاسی، اقتصادی، میدانی جنگ اوکراین

۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۳
نویسنده : محمدصادق مصطفوی کارشناس مسائل بین الملل

جنگ روسیه و اوکراین در حالی وارد سومین ماه خود شده است که شرایط میدانی چندان به نفع اوکراین، پیش نمی‌رود و در حالی که غرب به این کشور وعده حمایت همه جانبه داده بود، اکنون شاهد تضعیف حمایت ها از کی یف هستیم و پوشالی بودن و غیر واقعی بودن وعده ها روز به روز بیشتر آشکار می شود، تا جایی که زلنسکی زبان به اعتراض گشود و عنوان کرد از سؤالات تکراری دوستان غربی مبنی بر اینکه اوکراین چه نیاز‌هایی دارد، پریشان شده است.

از سوی دیگر، در روزهای اخیر حوادثی به وقوع پیوست که حکایت از این دارد که مدیریت میدان نبرد بیش از گذشته به صورت فزاینده در اختیار طرف روسی قرار گرفته و همین امر طرف مقابل را به عملیات روانی علیه روس ها سوق داده است. از جمله طرح موضوع کشتار بوچا در شرایطی که نیروهای روسیه، روزها قبل از منتشر شدن تصاویر ساختگی از آنجا خارج شده بودند، از جمله مواردی است که حکایت از ضعف کی یف و متحدان غربی اش در مواجهه با روسیه دارد.

علاوه بر این کی یف و حامیان غربی اش تلاش دارند، این باور را به جهان القا کنند که باید آماده مقابله برای به کارگیری سلاح اتمی از سوی روسیه باشند. از جمله برنز رئیس سازمان سیا هشدار داد که کرملین به دلیل شکست های متعدد در اقدامات نظامی خود، احتمال دارد از یک نوع سلاح هسته‌ای محدود استفاده کند. از سوی دیگر کاملا آشکار است که ابعاد جنگ روانی غرب علیه روسیه به شکلی طراحی و عملیاتی شده که مردم جهان کرملین را به عنوان متهم اصلی جنگ اوکراین بشناسند، در حالی که تلاش غرب و به ویژه آمریکا برای تبدیل اوکراین به پایگاه نظامی خود سبب التهابات کنونی گشته است.

در جبهه اقتصادی روسیه، با دریافت بهای گاز و نفت صادراتی خود به صورت روبل، موفق شده ارزش پول ملی خود را حفظ کند و از سوی دیگر طرف غربی در پی تحریم‌های گسترده روسیه، با شرایط سختی مواجه شده است و آثار کمبود مواد غذایی و گرانی انرژی به ویژه در اورپا کاملاً قابل مشاهده است.

از منظر میدانی نیز تا امروز نیروهای روس بر قسمت های زیادی از نواحی شرقی و جنوبی اوکراین مسلط شده اند و آخرین تلاش ها برای احاطه یافتن بر ماریوپل و حومه کی یف در حال نتیجه دادن است. از سوی دیگر باید به این موضوع نیز توجه داشت که برخلاف روزهای آغازین جنگ، روسیه دیگر شتابی  برای تصرف اوکراین ندارد، چرا که ادامه جنگ در شرایط کنونی سبب انتقال هرچه بیشتر فشار اقتصادی از روسیه به سمت اروپا و چه بسا آمریکا خواهد شد و این امر سبب تحقق نتایج مثبت فراوانی برای روسیه در ادامه خواهد داشت.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها