۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۶۴
۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۰
تاثیربحران اوکراین بر روابط روسیه و رژیم صهیونیستی؛

تنش بین روسیه و رژیم صهیونیستی

۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۰
نویسنده : علی خوانساری کارشناس ارشد مسائل بین الملل

جنگ روسیه و اوکراین یک آزمون سخت و پیچیده برای روابط اسرائیل و روسیه بوده و با گذشت زمان ابعاد و پیامدهای سیاسی آن برای طرفین بیشتر آشکار می‌شود.

رژیم صهیونیستی در ابتدا تلاش میکرد با موضعی محتاطانه نسبت به این جنگ گام بردارد و به صورت رسمی و آشکار از هیچ یک از طرفین حمایت نکند. درواقع مقامات رژیم صهیونیستی قصد داشتند علاوه بر پیروی از متحدان غربی خود با سیاستی هوشمندانه روابط دیرینه و مهم خود را با روسیه نیز حفظ کنند. در این راستا نخست وزیر رژیم صهیونیستی در هفته‌های اول جنگ تلاش میکرد این رژیم را به عنوان میانجی دو طرف معرفی کند و بارها با رهبران این دو کشور گفت و گو کرد اما نتوانست به عنوان میانجی عمل کند و ابتکار عمل را به دست بگیرد.

این روزها اسرائیل شاهد تجمعات متعدد طرفداران اوکراین بوده، در یکی از بزرگترین این اعتراضات ، مخالفان ضد روسی مقابل سفارت روسیه و اقامتگاه نفتالی بنت تجمع کردند. زلنسکی رئیس جمهور اوکراین مقامات سیاسی رژیم صهیونیستی را برای کمک های نظامی تحت فشار قرارداده ولی درخواست های او مرتبا توسط این رژیم رد شده و اسرائیل تنها به ارسال کمک های بشر دوستانه، کلاه و جلیقه ضد گلوله برای امدادگرایان اوکراینی اکتفا کرده است.

روابط سیاسی روسیه و اسرائیل زمانی به تیره ترین شکل خود رسید که رئیس جمهور یهودی اوکراین یک ماه پیش با سخنرانی در پارلمان اسرائیل(کنست) حمله روسیه به کشورش را با جنایت های آلمان نازی در طول جنگ جهانی دوم مقایسه کرد و از نمایندگان این رژیم خواست تا از اقدامات کشورهای غربی برای اعمال تحریم ها علیه روسیه و ارائه تسلیحات به اوکراین پیروی کنند.

سرگئی لاوروف در تازه ترین واکنش به سخنان زلنسکی در کنست و پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد چگونگی نازی زدایی در اوکراین در صورتی که رئیس جمهور این کشور یهودی است؛ گفت وقتی می‌گویند،این چه جور نازی زدایی است وقتی خودمان یهودی هستیم، هیچ معنایی ندارد چون من فکر می‌کنم که هیتلر هم اصل و نسب یهودی داشته است.

همین سخنان کافی بود تا روابط شکننده سیاسی دو طرف خصوصا بعد از رای اسرائیل ضد روسیه درسازمان ملل آشکار تر شود. مقامات رژیم صهیونیستی نسبت به سخنان لاوروف واکنش شدید نشان دادند و سفیر روسیه را احضار کردند.لاپید وزیرامورخارجه این رژیم اظهارات لاوروف را نابخشودنی دانسته و از او خواسته به خاطر بیان این سخنان عذرخواهی کند.

با طولانی شدن جنگ اوکراین تنش سیاسی بین روسیه و رژیم صهیونیستی افزایش داشته و مقامات نظامی و امنیتی این رژیم نگران هستند که در صورت ادامه این روند دولت روسیه استراتژی خود را در سوریه تغییر دهد از طرفی هم مقامات اسرائیلی با فشارهای داخلی و خارجی زیادی برای حمایت از اوکراین مواجه هستند. مقامات اروپایی و امریکایی مرتبا از مقامات این رژیم خواسته اند اجازه ندهند مقامات و سرمایه داران روسی حامی پوتین به اسرائیل پناهنده شوند .

به طور کلی رژیم صهیونیستی با شرایط بسیار سختی روبه رو است. تصمیم گیری و اختلاف نظر بین رهبران سیاسی و امنیتی این رژیم در مورد جنگ بحران چالش مهمی را برای آنان به وجود آورده است.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها