۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۶۵۰
۱۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۱

چرایی عدم‌تمدید آتش بس در یمن

۱۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۱
نویسنده : هیئت تحریریه سایت طنین

آتش بس در یمن که به مدت ۶ ماه با میانجی گری سازمان ملل به دست آمده بود و در یک بازه ۶ ماه  و در سه مقطع دو ماهه تمدید شده بود، این بار مورد تمدید واقع نشد و دلیل آن عدم پذیرش شروط یمنی ها بود.
گزاره خبری
 سرتیپ یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح ارتش یمن خطاب به کشورهای متجاوز هشدار داد که «ممکن است بار دیگر بازگردیم».
وی در صفحه توئیتر خود نوشت: «بلافاصله پس از پایان دوره آتش‌بس در یمن و در صورت عدم دستیابی ملت به خواسته‌های بحق خود، ما به سمت شما روانه خواهیم شد. نیروهای مسلح ما در حال آماده شدن برای هرگونه تحولات طی ساعات آینده هستند»
 
گزاره های تحلیلی
۱. براساس شروط مورد پذیرش توسط عربستان سعودی، ریاض باید به محاصره زمین، دریایی، هوایی و بنادر یمن خاتمه می داد که این اقدام صورت نگرفت.  همچنین پایبندی دولت مورد حمایت ائتلاف سعودی به پرداخت حقوق کارمندان در دولت نجات ملی بود که باید یک مرکز مالی در بانک مرکزی در استان الحدیده ایجاد شود و همه عوائد حاصل از بندر الحدیده در این مرکز و حساب واریز شود. اما هیچ کدام از این شروط و حتی بحث آتش بس توسط سعودی ها رعایت نشد.
۲. بسیاری عدم تمایل عربستان در تمدید آتش بس را آمادگی ریاض برای انجام حملات جدید در یمن است و این دوره ۶ ماهه را یک نوع تنفس برای ازسرگیری حملات جدید می دانند.
۳. یک گزاره دیگر وجود دارد و بحث آمریکا است. باتوجه به مشکلات انرژی در سطح جهانی و احتمال افزایش تنش بین یمن و عربستان و احتمال هدف قرار گرفتن تاسیسات نفتی در عربستان در صورت انجام حملات به یمن و افزایش قیمت انرژی، این مساله برای آمریکایی ها و کشورهای اروپایی نگران کننده خواهد بود. در برخی خبرها نیز این بحث منتشر شده که آمریکایی ها از سعودی ها خواسته بودند که آتش بس را به دلیل عدم مشکلات در بحث انرژی جهانی از ترس نیروهای یمنی تمدید کنند، اما از آنجایی که رابطه بن سلمان و بایدن در سطح مطلوبی قرار ندارد، ریاض از این اقدام‌امتناع کرده است تا شرایط را برای دموکرات ها در انتخابات ماه آینده کنگره سخت کند. در واقع بن سلمان با بازی انرژی مترصد شکست دموکرات ها در انتخابات آتی است.
  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها