۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۶۵۷
۱۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۳

حزب الله برنده جنگ گازی

۱۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۳
نویسنده : محمدرضا فرهادی تحلیل گر ارشد مسائل منطقه
اخیراً لبنان به نماینده آمریکا که میانجی بین این کشور و رژیم صهیونیستی است اعلام کرد که در پیش نویس متن توافقی اصلاحاتی باید صورت گیرد. در همین مقطع کابینه رژیم صهیونیستی اعلام کرد که هیج اصلاحاتی در پیش نویس را نمی پذیرید. همین امر باعث افزایش تنش ها بین لبنان و این رژیم شده است.
گزاره های خبری
۱. وب‌سایت آمریکایی اکسیوس نیز به‌نقل از مقامات اسرائیلی اعلام کرد که اسرائیل به لبنان اطلاع داده است اقدامات شرکت انرژین در میدان کاریش بخشی از عملیات فعال‌سازی سکوی گازی بوده و تولید گاز آغاز نشده است.
۲. رسانه‌های صهیونیستی اعلام کردند که تل‌آویو نگران است خبر عملیات شرکت انرژین در میدان کاریش به (سید) حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله برسد و اسرائیل نمی‌خواهد وارد جنگ گردد.
گزاره های تحلیلی
۱. اسرائیل در مقطع فعلی به هیچ وجه به دنبال درگیری نظامی با حزب الله نیست زیرا نه توان نظامی آن را دارد و نه شرایط کنونی داخلی اجازه چنین کاری را می دهد. 
۲. رژیم صهیونیستی به دلیل انتخابات کنست و نیاز مبرم لاپید به آرای شهرک نشینان به سمت افزایش تنش با حزب الله نخواهد رفت و اقدام فعلی را بیشتر در جهت یک نوع مقابله با سناریوی که نتانیاهو آن را مطرح کرده است، انجان داده است. اخیرا نتانیاهو اعلام کرد که لاپید در برابر حزب الله کوتاه آمده و شروط سیدحسن نصرالله را پذیرفته است.
۳. در موضوع مناقشه میدان گازی کاریش یک‌ هماهنگی کاملی بین دولت و حزب الله وجود دارد و همین عاملی در جهت انجام‌ مذاکرات بود و اکنون نیز به نظر می رسد که تا زمانی که اسرائیل موضع رسمی در این رابطه اتخاذ نکند، اقدام خاصی از سمت حزب الله انجام نخواهد گرفت. 
در مجموع به نظر می رسد که اسرائیلی ها بیشتر به دنبال یک نمایش قدرت طی چند وقت اخیر در منطقه کاریش بودند و توان و نیت لازم را برای شروع یک جنگ با حزب الله ندارند.
  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها