۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۶۶۳
۲۳ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۶
بررسی داعش در یک‌سالگی حکومت طالبان؛

حضور مستمر داعش در افغانستان

حضور داعش در افغانستان در حکومت یک ساله طالبان بیشتر شده است. این حضور با حملات مکرر انتحاری، تروریستی، انفجار و ترور به اوج خود رسیده است. این امر طالبان را برآن داشت تا جهت حفظ امنیت داخلی و کسب وجهه بین المللی خود، با داعش مقابله کند.
۲۳ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۶
نویسنده : غلامحسین بشکنی کارشناس مسائل افغانستان

 یکی از مهم ترین نگرانی های جهان پس از تسلط یک ساله طالبان در افغانستان، تبدیل شدن این کشور به پایگاه اصلی داعش است، چراکه داعش در طول یکسال اخیر با حملات متعدد انتحاری خود علیه مردم افغانستان و به ویژه شیعیان این کشور، امنیت افغانستان را دچار چالش کرده است.

دلایل حضور داعش در افغانستان

 داعش در طی یک سال اخیر با بهره بردن از هرج و مرج و از هم پاشیده شدن دولت و ارتش افغانستان و خروج نیروهای آمریکایی، فرصت را برای احیای مجدد خود به دست آورده است. این گروه در این فرصت و برای اثبات حضور خود تا مهر ۱۴۰۱ ، دوازده حمله انتحاری، صدوبیست و نه انفجار و حمله موشکی و صد و هفت حمله مستقیم و ترور( مجموعاً ۲۴۸) در محیط افغانستان انجام داده است.

این گروه پس از به قدرت رسیدن طالبان و باز شدن درب زندان‌های این کشور، بسیاری از جنگجویان قدیمی را جذب سازمان خود نمود. همچنین این گروه در راستای مأموریتهای خود و با استفاده از وضعیت فقر و گرسنگی در این کشور، نیروهای جدیدی را نیز از افغان‌ها به سازمان خود اضافه کرده است.

 از جمله دلایل وجود داعش در افغانستان می توان از قدرت یابی مجدد این گروه با استفاده از خلأهای امنیتی و همچنین تقابل و بازداشت عوامل این گروه در افغانستان توسط طالبان ذکر کرد؛ چنانکه استخبارات طالبان (13شهریور) مسئول روابط خارجی و مالی داعش را بازداشت کرد و یا این که در ۱۴ شهریور امسال، ۵۹ نفر از اعضای داعش در شرق افغانستان (کنر) خود را تسلیم نیروهای طالبان کردند.

 رویارویی طالبان با داعش

 با حملات خون‌‎بار داعش به مدرسه ای در غرب کابل در هشتم شهریور ، که منجر به کشته و مجروحیت تعداد زیادی از دانش آموزان گردید، رویارویی طالبان با داعش وارد مرحله ای جدید گردید که صاحب نظران از آن به خشونت‌بارترین مرحله ازرویارویی طالبان با داعش یاد کرده اند، زیرا این حمله و حملات قبلی داعش در افغانستان این نکته را به ثبوت رسانده که داعش احتمالاً به حملات خود علیه زیرساخت های دولتی و همچنین غیرنظامیان و حتی نظامیان طالبان ادامه خواهد داد.

 داعش امروز در افغانستان با طالبان به عنوان یک حکومت برخورد می کند و حضورش را با جذب نیروهای بیشتری از طالبان پیگیری می کند. طالبان نیز به دلیل حضور داعش در برخی مناطق افغانستان، قصد دارد تا هویت خود را در مقابل با این گروه تقویت کند که این تعریف منجر به پیدایش دشمنی جدیدی با داعش می شود تا با داعش به عنوان یک گروه تروریستی که در خاک افغانستان است، برخورد نماید چرا که عدم برخورد با داعش منجر به ایجاد ناامنی در افانستان می شود و این امر نیز فرصتی را برای حضور دیگر دشمنان مردم افغانستان از جمله آمریکا و غربی‌ها فراهم خواهد کرد.

تلاش طالبان برای جلوگیری از تهدیدات خارجی که ممکن است از جانب حضور داعش در افغانستان به وجود آید و همچنین تأمین امنیت داخلی در این کشور که عمده تهدید آن از جانب داعش صورت می گیرد، همگی نشان از حضور پررنگ داعش در داخل افغانستان است تا  این گروه تروریستی، با حملات و عملیات های انتحاری متعدد خود به طالبان گوشزد نماید که طالبان توانایی برقراری امنیت لازم را برای مردم افغانستان ندارد و با به چالش کشاندن طالبان، کاری که در سوریه و عراق نتوانستند انجام دهند را در افغانستان محقق کنند.

در یک جمع بندی می توان گفت حضور داعش در افغانستان در حکومت یک ساله طالبان بیشتر شده است. این حضور با حملات مکرر انتحاری، تروریستی، انفجار و ترور به اوج خود رسیده است. مبارزه جدی طالبان با داعش در استانهای مختلف جهت تأمین امنیت شهروندان و تعریف مجدد از هویت خود در مقابل این گروه، کسب وجه نمودن برای خود در عرصه داخلی و بین المللی از جمله اقداماتی است که طالبان با انجام آن می تواند برای آرام کردن اوضاع داخلی و کسب وجه بین المللی انجام دهد.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها