۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۶۶۸
۲۵ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۳

پیروزی های مقاومت و شکست های استکبار

شکست های بزرگی برای آمریکا و هم پیمانان آن در سطوح بین المللی و منطقه ای درحال رقم خوردن است. شکست آنها در لبنان و عراق که یکی در عرصه ژئواستراتژیک و دیگری هم در عرصه سیاسی رخ داد، نشان داد که شکست های آنها و پیروزی های مقاومت ادامه دار خواهد بود و دست برتر را در این قضایا مقاومت و جریان های حامی آن خواهند داشت.
۲۵ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۳
نویسنده : محمدرضا فرهادی تحلیل گر ارشد مسائل منطقه
طی چند وقت اخیر پیروزی های بزرگی برای مقاومت در سطح منطقه ای به دست آمده است. مهمترین آنها ترسیم خطوط دریایی در منطقه کاریش و پیروزی حزب الله و ملت لبنان است و دومین آنها پیروزی مقاومت در عراق با تعیین رئیس جمهور و نخست وزیر و تشکیل کابینه است.
در رابطه با میدان گازی کاریش و اتفاقات پیرامون آن و پیروزی های حزب الله می توان گفت که رژیم صهیونیستی مترصد این بود که عملیات اکتشاف گاز را در منطقه کاریش آغاز کند که با واکنش حزب الله مواجه شد. درهمان مقطع حزب الله اعلام کرد که چنانچه این رژیم عملیات استخراج گاز را در این منطقه شروع کند با واکنش سختی مواجه خواهد شد. صهیونیست ها در یک عقب نشینی آشکار اعلام کردند که تحرکات آنها در این منطقه صرفاً به صورت آزمایشی بوده و قصد استخراج گاز را ندارند. به همین دلیل بود که بسیاری از افراد همچون نتانیاهو اعلام کردند که لاپید شکست بزرگی را در برابر حزب الله متحمل شده است. در نهایت با میانجی گری آمریکا تعیین خطوط مرزی انجام گرفت و شروطی را که دولت لبنان و حزب الله بر روی آن تاکید کرده بود، پذیرفته شدو به اذعان صهیونیست ها، پیروزی بزرگی برای حزب الله به دست آمد. به گونه ای که «الی بار ان»، نویسنده و تحلیلگر سیاسی اسرائیلی، اظهار داشت که توافق تنظیم شده بین «اسرائیل» و لبنان یک «پیروزی بزرگ» برای سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله است که نزدیک است نصرالله بار دیگر به عنوان «آزادکننده لبنان و مغلوب کننده اسرائیلی‌ها از کمربند امنیتی» شناخته شود.
در رابطه با مساله عراق و پیروزی که نصیب گروه های مقاومت شد نیز باید گفت که عراق به مدت13 ماه بعد از انتخابات پارلمانی همچنان صحنه کشمکش های سیاسی بود و در مقاطعی این کشمکش ها وارد نزاع خیابانی شد. جلسات پارلمان یا برگزار نشد یا به حدنصاب نمی رسید و یا بدون دستورکار و بدون خروجی خاصی تمام می شد. با انصراف جریان صدر از عرصه سیاسی، جریان چارچوب هماهنگی، نخست وزیر پیشنهادی را معرفی کرد و همین شرایطی را برای خروج عراق از بن بست سیاسی فراهم کرد و در نهایت مجلس نمایندگان با رای گیری به عبدالطیف رشید پرونده انتخاب رئیس جمهور را بست. افرادی که به عنوان رئیس جمهور و نخست وزیر در عراق انتخاب شده اند، دارای گرایش های نزدیک به مقاومت هستند و این شکستی بزرگ برای کشورهایی است که یک سال عراق را با انواع چالش ها و نزاع ها مواجه کردند تا این اتفاق نیفتد.
در مجموع می توان گفت که پیروزی های مقاومت در منطقه درحالی است که شکست های بزرگی برای آمریکا و هم پیمانان آن در سطوح بین المللی و منطقه ای درحال رقم خوردن است. طراحی هایی که این کشورها برای آشوب فراگیر و دامنه دار در ایران و سپس برای کشورهای منطقه طرح ریزی کرده بودند و در این امر ناکام ماندند و سپس شکست آنها در لبنان و عراق که یکی در عرصه ژئواستراتژیک و دیگری هم در عرصه سیاسی رخ داد، نشان داد که شکست های آنها و پیروزی های مقاومت ادامه دار خواهد بود و دست برتر را در این قضایا مقاومت و جریان های حامی آن خواهند داشت.
  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها