۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۶۶۹
۲۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۸

تبادل اسرا در میان تبادل آتش

۲۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۸
نویسنده : حمید خوش آیند تحلیل گر ارشد مسائل بین الملل

آتش‌بس شش ماهه میان انصارالله و ائتلاف متجاوز سعودی در روزهای اخیر به علت کارشکنی سعودی‌ها و عدم عمل ریاض به تعهدات خود در قبال یمن پایان یافت و درگیری‌های میدانی میان دو طرف به خصوص در دو استان الحدیده و تعز از سر گرفته شده است. اما همزمان با آغاز درگیری‌ها و در میان تبادل آتش، شاهد مذاکرات سیاسی دو طرف در خصوص تبادل اسرا هستیم.

گزاره خبری

عبدالقادر المرتضى، رئیس کمیته ملی امور اسرای یمن در سخنانی درباره جزئیات مذاکرات بین صنعا و ریاض اظهار داشته، لیست نهایی تبادل بیش از 2200 اسیر از طرفین امضا شده است. عبدالقادر المرتضى گفته است، سفر هیأت یمنی به عربستان سعودی و بازدید از زندان‌های این کشور موفقیت‌آمیز بوده است. این مقام یمنی با بیان اینکه هیأت یمنی از وضعیت اسرای در بند خود در عربستان اطمینان پیدا کرده است گفت، هیأت یمن بانک اطلاعاتی را که یکی از مشکلات مربوط به اجرای توافق است، تصحیح کرده است.

رئیس کمیته ملی امور اسرای یمن خاطرنشان کرد که ائتلاف متجاوز در حال حاضر در تلاش است اسرای سعودی و شماری از سرکرده‌های مزدور را آزاد کند و بقیه را به تعویق بیندازد، ولی یمن با این مسئله مخالف و تأکید کرد که آماده است این توافق را به صورت کامل اجرایی کند، نه به صورت گزینشی. علاوه بر سفر هیئت صنعا به عربستان برای اطلاع از وضعیت اسرای یمنی، یک هیئت سعودی هم در روزهای گذشته به صنعاء سفر کرده بود و طی آن این هیئت در جریان اوضاع اسیران سعودی نزد نیروهای مسلح یمن قرار گرفته است.

گزاره تحلیلی

مذاکرات سیاسی تبادل اسرا در حالی میان عربستان و انصارالله یمن امضا شده است که در دو سال گذشته، گفتگوهای مذکور در دو سطح داخلی و بین‌المللی به خاطر کارشکنی سعودی‌ها، راکد مانده بود. موافقت عربستان سعودی با طرح تبادل اسرا که همزمان با آغاز دوباره درگیری‌ها پس از پایان آتش‌بس صورت می‌گیرد، موضوعی است که عمدتاً ناشی از تهدیدهای اخیر انصارالله است و یک موفقیت بزرگ برای انصارالله محسوب می‌شود که به لطف مقاومت حاصل می‌شود.

رهبران انصارالله در هفته‌های اخیر هشدار داده‌اند که اگر متجاوزان به خواسته‌های یمن تن ندهند، عملیات موشکی علیه این کشورها را از سر خواهند گرفت. مقامات دولت نجات ملی گفته‌اند سعودی و امارات باید به وعده‌هایشان عمل کنند در غیر این صورت جنگ با شدت بیشتری ادامه خواهد یافت. این تهدیدها باعث شده است ریاض در شرایطی که کشورهای غربی دچار بحران در تأمین انرژی و سوخت مورد نیاز شده‌اند، برای اینکه زیرساخت‌ها و تأسیسات نفتی خود از هشدارهای موشکی در امان بماند و برای جلوگیری از خشم یمنی‌ها در مقابل درخواست‌های انصارالله عقب‌نشینی کند.  

موضوع بعدی که در بحث تبادل اسرا جلب توجه می‌کند، قرار داشتن محمدالخضری نماینده سابق جنبش حماس در لیست تبادل است که از سال 2019 در عربستان زندانی است. این موضوع نشان می‌دهد که انصارالله برخلاف رژیم‌های سازشکار عربی که در دو سال گذشته با خیانت به آرمان فلسطین، دست دوستی به سوی رژیم صهیونیستی دراز کرده‌اند، با جدیت و شدت بیشتری نسبت به فلسطین و آرمان آزادی قدس شریف پایبند بوده و در نبردی که ارتباطی با مسأله فلسطین ندارد، برای آزادی اسرای فلسطینی تلاش می‌کند که این موضوع باید باعث سرافکندگی و شرمندگی رژیم‌های سازشکار عربی باشد.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها