۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۶۸۱
۰۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۹

تسلیم تاریخی رژیم صهیونیستی در برابر حزب الله

مناقشه ترسیم مرزهای ساحلی لبنان و رژیم صهیونیستی در آبهای مدیترانه پس از ۱۱ سال پافشاری لبنانی ها به اذعان نتانیاهو به «تسلیم تاریخی» این رژیم در برابر حزب الله منجر شد. به لطف سلاح مقاومت، لبنان به زودی روند اکتشاف از میادین انرژی خود در آب های مدیترانه را آغاز می‌کند.
۰۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۹
نویسنده : پیمان بهمن پور کارشناس مسائل بین الملل

مذاکرات غیرمستقیم بر سر استفاده از میادین گازی و نفتی قرار گرفته در خط مرزی بین لبنان و رژیم صهیونیستی نزدیک به ۶ ماه است که به‌طورجدی پیگیری می‌شود. رژیم صهیونیستی در ابتدا با استفاده از زور و شرایط دیپلماتیک و یاری گرفتن از آمریکایی‌ها و کشورهای هم‌پیمان خود سعی کرد که رژیم حقوقی متعلق به لبنان را نیز تصاحب کند که با رویارویی قاطع حزب‌الله لبنان به ویژه سخنرانی‌های متعدد دبیرکل محترم جنبش حزب‌الله لبنان روبه‌رو شد. با توجه به مواضع حزب‌الله و پشتیبانی‌های دولت و ارتش لبنان در اتخاذ مواضع حمایتی از حزب‌الله، کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی به ریاست یائیر لاپید نخست وزیر موقت، به پیش‌نویس توافق ترسیم مرزهای ساحلی با لبنان رای مثبت داد.  در این راستا نکات ذیل حائز اهمیت است:

1- آمریکایی ها در نقش میانجی‌گری بین رژیم صهیونیستی و لبنان به دنبال این بودندکه از طریق روندگفتگوها بتوانند اولاً اقتصاد لبنان را به امنیت این کشور گره بزنند تا مشکلات اقتصادی لبنان را به گردن حزب الله بیاندازند و ثانیاً با ایجاد ارتباط بین رژیم صهیونیستی و لبنان بتوانند مشروعیت حزب الله را بگیرند و بعد از خلع سلاح حزب الله، عادی سازی روابط رژیم با لبنان را آغاز کنند تا  یکی از مهم ترین تهدیدات پیرامونی خود از جبهه مقاومت را کنار بگذارند. اما حزب الله با خنثی کردن این توطئه به دولت لبنان اعلام کرد با پذیرفتن مشروعیت سلاح مقاومت در دفاع از ثروت های ملی لبنان، تهدیدات لازم را به نفع ملت لبنان پیش خواهد برد.لذا یکی از دلایل پیروزی لبنان در این مناقشه،  حمایت و پشتیبانی‌های دولت و ارتش لبنان در این مناقشه از حزب الله بوده است.

2-  پیشنهاد رژیم صهیونیستی که واسطه آمریکایی حامل آن بود مبتنی بر چشم پوشی لبنان از بلوک هشت در شمال خط ۲۳ درجه به نفع اسرائیل بود و در مقابل اسرائیل هم میدان گازی قانا را به طور کامل در اختیار لبنان قرار می‌دهد. لبنان اما تأکید کرد که هم میدان گازی قانا را جزو قلمرو خویش می‌داند و هم حاضر نیست از یک متر مربع از بلوک شماره ۸ چشم پوشی کند. حزب الله لبنان با دفاع از منافع ملی بیروت و مقاومت در برابر زیاده‌خواهی رژیم صهیونیستی تاکید دارد تا زمانی که موضوع خط مرزی و سهم هر طرف مشخص نشده است این رژیم حق بهره‌برداری از میادین گازی آن را ندارد و در غیر این صورت همه اراضی و تاسیسات صهیونیست‌ها در تیررس آنها هستند.

2- غالب واردات رژیم صهیونیستی از طریق دریا انجام می‌شود و به همین دلیل نگرانی نهادهای امنیتی صهیونیستی تنها مربوط به آسیب رسیدن به سکوهای گازی نیست بلکه آنها نگران ایجاد اخلال در تجارت دریایی نیز هستند. از طرف دیگر صهیونیست‌ها درباره مورد هدف قرار گرفتن تأسیسات زیرساختی و انبارهای آمونیاک در بندر حیفا نیز بسیار نگران هستند لذا رژیم صهیونیستی در مقطع فعلی به هیچ وجه به دنبال درگیری نظامی با حزب‌الله نیست و به همین دلیل در مناقشه اخیر تمام شروط حزب الله را پذیرفت زیرا نه توان نظامی آن را دارد و نه شرایط کنونی داخلی اجازه چنین اقدامی را می‌دهد.

3- اقدام رژیم صهیونیستی در مناقشه گازی با لبنان در این مقطع بیشتر به دلیل انتخابات پیش روی کنست و نیاز مبرم لاپید به آرای شهرک‌نشینان بود چرا که اخیرا نتانیاهو اعلام کرد که لاپید در برابر حزب‌الله کوتاه آمده و شروط سیدحسن نصرالله را پذیرفته است. لذا رژیم صهیونیستی بیشتر به دنبال یک نمایش قدرت طی چند وقت اخیر در منطقه کاریش بودند و توان و نیت لازم را برای شروع یک جنگ با حزب‌الله ندارند.

4-شکست های پی در پی رژیم صهیونیستی از جبهه مقاومت و قدرت رو به رشد مقاومت اسلامی در فلسطین اشغالی و محیط پیرامونی آن باعث تضعیف ارتش صهیونیستی در تمام ابعاد وجودی، اعم از ساختاری، منابع انسانی، به ویژه «روحیه» و توان رزمی شده است. از طرفی بحران‌های درونی رژیم اشغالگر از جمله بحران در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و جمعیتی اثرات مخربی بر این ارتش گذاشته و آن را تضعیف نموده است. لذا ارتش رژیم‌ صهیونیستی به رغم ظاهر توانمند و سلاح‌ها و تجهیزات و امکانات قدرتمندی که در اختیار دارد؛ اما از درون دچار ضعف شدید شده است و توان درگیری با حزب الله را در این مقطع زمانی ندارد.

در مجموع می توان گفت مناقشه ترسیم مرزهای ساحلی لبنان و رژیم صهیونیستی در آبهای مدیترانه پس از ۱۱ سال پافشاری لبنانی ها به اذعان نتانیاهو به «تسلیم تاریخی» این رژیم در برابر حزب الله منجر شد. به لطف سلاح مقاومت، لبنان به زودی روند اکتشاف از میادین انرژی خود در آب های مدیترانه را آغاز می‌کند.

 

 

 

 

 

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها