۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۷۱۶
۲۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۵

عقب‌گرد یا تغییر تاکتیک روسیه در جنگ اوکراین

با توجه به فشار آمریکا بر اوکراین برای قبول مذاکرات با روسیه،روسیه نیز در مدت اخیر دو پالس مهم برای مذاکره با اوکراین داده است؛ اول اعلام کرده که حاضر به مذاکره بدون پیش‌شرط است و دوم از منطقه خرسون عقب‌نشینی و رودخانه دنیپرو را به عنوان خط تقسیم مذاکراتی در نظر گرفته است. 
۲۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۵
نویسنده : محمدرضا فرهادی تحلیل گر ارشد مسائل منطقه

تحولات میدانی در جنگ روسیه و اوکراین وارد مراحل تازه‌ای شده است و در این راستا روسیه از منطقه استراتژیک خرسون عقب‌نشینی کرد. این در حالی است که این شهر به همراه سه شهر دیگر دونتسک، لوهانسک و زاپروژیا اخیرا با انجام رفرنداوم به روسیه ملحق شدند. خرسون از اهمیت ژئوپلیتیک بالایی برخوردار است زیرا در همسایگی دو منطقه دنیپرو پتروفسک و نیکولایف واقع شده و از جنوب غربی با شبه‌جزیره کریمه در دریای سیاه مرز زمینی داشته و از جنوب شرقی، مشرف بر دریای آزوف است. 

دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین در «توئیتر» نوشت: «اوکراین هم‌اکنون در حال ثبت پیروزی مهم دیگری است که ثابت می‌کند به‌رغم هر آنچه که روسیه اعلام کرده یا انجام دهد، ما پیروز خواهیم شد.»

در رابطه با عقب‌نشینی روسیه از منطقه خرسون دو دیدگاه وجود دارد: 

الف‌ـ دیدگاه منفی: این دیدگاه معتقد است که روند تحولات میدانی طی چند وقت اخیر منجر به این شده که روسیه جهت جلوگیری از تلفات بیشتر از این شهر عقب‌نشینی کند. اوکراین به دلیل حمایت‌های تسلیحاتی غرب در مقطع چند ماه اخیر توانسته برخی نقاط را از روسیه بازپس بگیرد. 

ب‌ـ دیدگاه مثبت: روسیه در مدت اخیر دو پالس مهم برای مذاکره با اوکراین داده است؛ اول اعلام کرده که حاضر به مذاکره بدون پیش‌شرط است و دوم از منطقه خرسون عقب‌نشینی و رودخانه دنیپرو را به عنوان خط تقسیم مذاکراتی در نظر گرفته است. 

هر دو دیدگاه می‌تواند درست باشد و با توجه به فشار آمریکا بر اوکراین برای قبول مذاکرات با روسیه، گزاره دوم از استحکام بیشتری برخوردار است. در این میان باید به این نکته نیز اشاره کرد که راهبرد نظامی روسیه در جنگ فعلی مبتنی بر برتری ژئوپلتیکی است و بعید است که روسیه به خاطر ضعف نظامی از خرسون عقب‌نشینی کرده باشد. اتفاقا با ورود نیروهای اوکراینی به خرسون، دست روسیه در جهت ایجاد هزینه برای ارتش اوکراین به دلیل در دسترس بودن آنها بیشتر خواهد شد. پس می‌توان گفت: این عقب‌نشینی یک تغییر تاکتیک از جانب روسیه در جهت نشان دادن حسن نیت خود برای انجام مذاکرات سیاسی باشد.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها