۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۷۵۰
۰۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۲

صهیونیست ها در شوک امنیتی جدید

معادلات نظامی-امنیتی در سرزمین های اشغالی دچار تغییرات شگرفی شده که صهیونیست ها را در موضع ضعف و تدافعی قرار داده است.
۰۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۲
نویسنده : محمدرضا فرهادی تحلیل گر ارشد مسائل منطقه
مدتی است سرزمین های اشغالی با حوادثی روبرو است که کمتر شاهد این وقایع بوده است. انفجارهای از راه دور در قدی اشغالی و مختل شدن شبکه ریلی و برق برخی مناطق اشغالی از اتفاقات اخیر در سرزمین های اشغالی است.
گزاره های خبری
۱. «بتسلئیل اسموتریچ» رئیس حزب صهیونیسم دینی نیز در واکنش به انفجارهای اخیر در قدس گفت: عملیات‌های اخیر در قدس اشغالی، من را به ۲۰ سال قبل در زمان اوج انتفاضه قدس بازگرداند.
۲. «یونی بن مناحیم» تحلیلگر صهیونیست: ما وارد دوران جدید از جنگ درون شهرهای اسرائیلی شده‌ایم که طی آن عملیات‌های سازمان یافته از طریق بمب گذاری انجام می‌شود.
گزاره های تحلیلی 
۱- امنیت که مهمترین مولفه برای صهیونیست ها به شمار می رود و همواره بر روی آن تاکید دارند، امروزه به نقطه ضعف اصلی این رژیم تبدیل شده است و بنابر اذعان ۷ود صهیونیست ها به دوران انتفاضه برگشته اند. چالش امنیتی فراگیر تمام سرزمین های اشغالی را فراگرفته و این چالش قابلیت تسری به سایر عرصه ها را نیز پیدا کرده است.
۲- گروه های مقاومت به پیشرفت قابل توجه ای از نظر سطح توانمندی‌ و تجهیز به سلاح‌های مدرن رسیده اند که انجام عملیات در قدس اشغالی را طرح ریزی می کنند. انفجار در غرب قدس نشان داد که عملیات فلسطینی ها صرفاً استشهادی نیست و توان انجام عملیات از راه دور را نیز دارند. این توانمندی ها نشان دهنده تغییر موازنه قوا در ابعاد نظامی است که گروه های فلسطینی و مقاومت با تغییر بستر مکان های نظامی آن را به داخل سرزمین های اشغالی کشانده اند. این در حالی است که صهیونیست ها همواره اعلام می کردند که جنگ آنها با فلسطینیان خارج از مناطق اشغالی است و عاملی شهرک نشینان را تهدید نمی کند. اما اکنون عملیات ها به قلب سرزمین های اشغالی کشیده شده و این رژیم نیز ناتوان در مقابله با آن است.
۳- عملیات های اتفاق افتاده در سرزمین های اشغالی نشان می دهد که این عملیات ها هم از نظر وسعت و هم از نظر کمیت پیشرفت قابل توجهی داشته است. به گونه ای که در ابتدای عملیات ها بیشتر عملیات های استشهادی و با سلاح سرد بود، اما اکنون عملیات های نظامی و به روز است. این امر نشان دهنده قدرت روزافزون مقاومت در کنار ضعف روزافزون صهیونیست ها است.
در مجموع می توان گفت که معادلات نظامی-امنیتی در سرزمین های اشغالی دچار تغییرات شگرفی شده که صهیونیست ها را در موضع ضعف و تدافعی قرار داده است.
  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها