۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۷۸۳
۲۵ آذر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۲

چرخش کشورهای عربی به سمت چین

در مقطع فعلی، چین در راستای برخی راهبردهای خود همچون طرح یک کمربند یک جاده، نگاه ویژه ای به منطقه داشته است.
۲۵ آذر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۲
نویسنده : محمدرضا فرهادی تحلیل گر ارشد مسائل منطقه

سفر رئیس جمهور چین به عربستان سعودی و شرکت در اجلاس سران کشورهای عربی نشان دهنده سطح مهمی از تعامل استراتژیک بین چین و کشورهای عربی منطقه است که این امر نشات گرفته از راهبرد چینی ها در نگاه جدید آنها به منطقه غرب اسیا است. منطقه ای که بازیگران زیادی از جمله ایالات متحده آمریکا همواره به دنبال تسلط سیاسی و انرژی بر آن هستند و در مقطع فعلی چین نیز در راستای برخی راهبردهای خود همچون طرح یک کمربند یک جاده به این منطقه نگاه ویژه ای داشته است. در رابطه با این سفر و اهمیت آن و همچنین ابعاد دیگری از ارتباطات چین با کشورهای عربی ذکر چند نکته لازم و ضروری است:

  1. چین، ۷۰ درصد انرژی خود را از واردات تامین می کند و مهمترین خریدار نفت کشورهای منطقه است. همچنین چین چیزی نزدیک به ۳۰ درصد از نفت خود را از عربستان سعودی وارد می کند که این امر نشان دهنده سهم مهم ریاض در تامین انرژی چین و به نوعی اقتصاد این کشور را دارد.
  2. چین در راستای طرح یک‌کمربند یک‌ جاده تاکنون جیزی نزدیک به ۲۰۰ طرح زیرساختی و حتی انرژی در منطقه انجام‌داده و اعلام کرده است که مشتاق به مشارکت بیشتر در طرح های توسعه ای انرژی در منطقه است. به گونه ای که چین ماه گذشته یک قرارداد ۶۰ میلیارد دلاری با قطر در زمینه خرید گاز طبیعی مایع امضا کرد.
  3. چین همچنین به دنبال توسعه روابط نظامی- امنیتی خود با کشورهای عربی است. به عنوان نمونه عربستان و چین در سال ۲۰۱۷ قرارداد همکاری های نظامی امضا کردند که به موجب آن دو کشور از اوایل سال ۲۰۲۲ تولید پهپاد را در دستور کار قرار دهند.
  4. نگاه چین به عربستان و کشورهای عربی برپایه تعامل گسترده اقتصادی و نظامی است که پکن مقطع فعلی را به دو دلیل زمان مناسبی برای نزدیکی هرچه بیشتر به این کشورها انتخاب کرده است:

الف) تنش های عربستان با آمریکا به خصوص در حوزه انرژی؛ ب) جنگ اوکراین و درگیر بودن آمریکا به این منطقه و آسیا- پاسیفیک و عدم تمرکز لازم بر روی موضوعات غرب آسیا.

بنابر این دو امر چین اکنون به دنبال حداکثر روابط با کشورهای جنوب غرب آسیا در راستای تکمیل زنجیره طرح راهبردی خود یعنی طرح یک کمربند یک جاده است.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها