۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۸۲۱
۱۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۸

جنگ روسیه و اوکراین در ایستگاه زمستان

روسیه با اتکا به سامانه‌های موشکی خود و همچنین پهپادهای کامیکازه موج جدیدی از حملات را علیه زیرساخت‌های برق و انرژِی اوکراین آن هم در فصل زمستان آغاز کرده است. در مقابل کیِف نیز به‌جای قرار گرفتن در لاک دفاعی بر ضد حملات و همچنین حملات موردی کوچک و هدفمند تمرکز کرده
۱۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۸
نویسنده : احمد موسی پور کارشناس مسائل بین الملل

جنگ روسیه_اوکراین در ایستگاه زمستان2023

جنگ اوکراین و روسیه درحالی درآستانه یک‌سالگی است که پیش‌بینی کارشناسان مختلف بر این نکته تاکید داشت که با ورود به زمستان حجم حملات روسیه به اوکراین برای تشدید فشار بر کیف افزایش قابل ملاحظه‌ای را تجربه خواهد کرد. روسیه با اتکا به سامانه‌های موشکی خود و همچنین پهپادهای کامیکازه موج جدیدی از حملات را علیه زیرساخت‌های برق و انرژِی اوکراین آن هم در فصل زمستان آغاز کرده است. هرچند استفاده از پهپادهای کامیکازه به دلیل سرمای زیاد هوا روند کاهشی را تجربه کرده اما با این حال از این پهپادها برای حمله به زیرساخت‌های انرژی اوکراین به صورت گسترده استفاده می‌شود. در مقابل کیِف نیز به‌جای قرار گرفتن در لاک دفاعی بر ضد حملات و همچنین حملات موردی کوچک و هدفمند تمرکز کرده و در جدیدترین این ضد حملات، اخیراً موشک‌های کروزی را به  سمت مقر سربازان روس در شهر ماکییوکا شلیک کرد که طبق آمار رسمی وزارت دفاع روسیه بیش از 89 سربازارتش این‌کشور در این حملات کشته شده‌اند و این آمار بیش‌ترین تعداد تلفات روسیه در یک حمله از آغاز جنگ تا به امروز است. در بررسی وقایع روز جنگ اوکراین _ روسیه چند نکته ازجمله مسئله زمستان و تاثیر آن بر معادلات میدانی، دولت جدید اسرائیل و چشم انداز شیوه نبرد روسیه برجسته است که به اختصار به آن‌ها خواهیم پرداخت.

ارتش سرّی روسیه

اگر تاریخ روسیه و نبردهای حیاتی و مهم این کشور با قدرتهای خارجی را مطاله کنیم، درمیابیم که سرمای زمستان همواره در حکم ارتش سری و مخفی روس‌ها بوده است. شکت ناپلئون از ارتش‌تزارها در زمستان سال1790 و همچنین شکست آلمان نازی از ارتش سرخ شوروی در زمستان سال1943 نشان می‌دهد زمستان و سرمای آن همواره تکیه‌گاهی گرم برای ارتش روسیه در ادوار مختلف بوده است. در تمامی این موارد سرمای کشنده زمستان روسیه همواره به عنوان اهرمی کارآمد برای روس‌ها ایفای نقش کرده است. از این رو در جنگ اوکراین و مواجه با فشارهای غرب، پوتین تلاش دارد با ضربه زدن به زیرساخت‌های انرژی اوکراین و همچنین بازی‌با کارت گاز و نفت خود موج فشارهای غرب را معکوس کند. بر این اساس انتظار می‌رود در ماه آینده همزمان با افزایش سرمای زمستانی حجم حملات روسیه گسترده‌تر شده و بر زیرساخت‌های انرژِی اوکراین متمرکز باشد.

دولت روسوفیل در سرزمین‌های اشغالی

ازآغاز جنگ اوکراین تا به امروز رابطه میان روسیه و رژیم‌صهیونیستی به دلیل حمایت‌های مختلف اسرائیل از اوکراین و همچنین مواجه مسکو با یهودیان ساکن روسیه به سمت تیرگی حرکت‌کرده بود. اسرائیل روسیه را به عنوان مهارکننده ایران در میدان سوریه می‌داند اما دولت لاپید نتوانست با روسیه همکاری و خط تعاملی لازم را حفظ کند. الی کوهن وزیرخارجه جدید اسرائیل در اولین نشست خبری خود اظهارداشت دولت جدید اسرائیل راهبرد روس‌گرایانه‌تری را در قبال بحران اوکراین در دستور کارخود قرار خواهد داد که البته این مسئله با واکنش منفی اوکراین در سازمان‌ملل مواجه شد. مهم‌ترین دلیل اظهارات مقامات دولت جدید اسرائیل پیرامون لزوم بازتعریف رابطه با روسیه به مسئله سوریه و اقدامات ایران در این کشور باز‌می‌گردد. رژِیم صهیونیستی تلاش خواهد کرد با تمام اهرم‌های موجود از جمله لابی با مقامات روسیه دایره اقدامات تهران در سوریه علیه اسرائیل را محدود کند. از این رو به نظر می‌رسد حمایت‌های پیدا و پنهان اسرائیل از اوکراین با هدف جلب نظر مسکو کاهش قابل ملاحظه‌ای را خواهد داشت.

فرسودگی توان پدافندی و نیروی انسانی اوکراین

زلنسکی اخیراً در سخنرانی عمومی خود مدعی شد روسیه درحال آماده‌سازی یک حمله بزرگ است. او ادعا دارد که روسیه در تلاش است با شکست اراده مردم اوکراین برای ادامه مقاومت درکنار حمله به زیرساخت‌های انرژِی این‌کشور زمینه تشدیدفشار بر کیِیف را فراهم کند. آنچه که مشخص است روسیه با هم‌زمان با کاهش ذخایرموشک‌های بالستیک خود تلاش دارد با تمرکز بر پهپادهای کامیکازه که بسیار ارزان قیمت‌تر است، پدافند‌های هوایی گرانقیمت اهدایی غرب به اوکراین را زمین‌گیرکرده و فشار بیشتری را به غرب و اوکراین وارد کند. تأثیرات کاهش فعالیت‌صنعتی شرکت‌های اروپایی به دلیل بحران گاز در 6 تا10 ماه آینده ظاهرخواهد شد، از این رو انتظار می‌رود روند کمک‌های نظامی و غیر نظامی به اوکراین کاهش پیدا کند و روسیه از همین نقطه فشار خود را بر اوکراین تا حصول خواسته‌هایش تشدیدکند.

در مجموع می توان گفت که تحولات جاری در جنگ اوکراین _ روسیه پس از یک‌دوره کوتاه سکون و همچنین عقب‌نشینی روس‌ها از بعضی شهرهای اوکراین نظیر خرسون هم‌زمان با آغاز سال‌جدید میلادی روند تشدید شونده‌ای را تجربه می‌کند. نوع مواجه غرب با کارت زمستان روسیه طی دوماه ‌آینده نقش کلیدی را در برآیند کلی جنگ خواهد داشت.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها