۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۸۳۴
۱۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۶

پذیرش شکست سعودی ها در جنگ یمن

قبول شکست توسط عربستان به منزله شکست برای ائتلاف سعودی، هم پیمانان آن،گروه های شبه نظامی وابسته به ریاض و احزاب سیاسی و شورای ریاستی در یمن است که با این اتفاق می توان شاهد یک نوع اختلاف و حتی متلاشی شدن آنها بود.
۱۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۶
نویسنده : محمدرضا فرهادی تحلیل گر ارشد مسائل منطقه

طی چند وقت اخیر اخباری منتشر شد که سعودی ها با پیام هایی به دنبال موافقت انصارالله برای پذیرش خاتمه جنگ در یمن هستند و اکنون این انصارالله است که قواعد میدانی و سیاسی را تعیین خواهد کرد. 
گزاره خبری
الاخبار در گزارشی نوشت: دولت نجات ملی یمن در مقابل شرط ریاض برای پایان جنگ چهار موضوع اصلی «رفع محاصره، عدم مداخله در امور داخلی یمن، پرداخت غرامت و خروح از یمن» را مطرح کرده است و ریاض موافقت اولیه خود را به شرط مذاکره مفصل‌تر اعلام کرده است. از سوی دیگر، عربستان خواستار ضمانت‌هایی شده که یمن تهدیدی برای عربستان سعودی و امنیت آن نخواهد بود.
گزاره های تحلیلی
۱. آنچه که عربستان سعودی در جنگ یمن برای خود متصور کرده بود، یک جنگ ۴۰ روزه و تصرف یمن بعد چهل روز بود. اما اکنون بعد از گذشت ۹سال به دنبال خروج از جنگ یمن و پذیرش شروط انصارالله است.
۲. عربستان به دنبال خروج با دستاورد از جنگ یمن بود و شروط مختلف آن در طول چندسال گذشته از خلع سلاح انصارالله تا بازگشت انصارالله به مناطق شمالی یمن نشان دهنده این موضوع بوده است. اکنون سیاست عربستان خروج آبرومندانه از جنگ یمن است؛ یعنی علاوه براینکه به دنبال دستاورد نیست، بلکه فقط به دنبال آن است که جنگ یمن خاتمه یابد و بیش از این متضرر نشود.
۳. عربستان همواره به دنبال آن بوده که انصارالله را به عنوان یک بازیگر اصلی در یمن به رسمیت نشناسد. در طول چندسال گذشته این امر برای سعودی ها مسجل شده که بدون درنظر گرفتن انصارالله امکان پایان جنگ برای آنها وجود ندارد. 
۴. یمنی ها اخیرا اعلام کردند که درصورت عدم پایان دادن محاصره یمن توسط ائتلاف سعودی، حملات خود را علیه مواضع کشورهای متخاصم و به ویژه عربستان آغاز خواهد کرد. این پیام یک راهبرد مشخص در آن نهفته است که در صورت عدم پایبندی طرف سعودی به شروط انصارالله، ریاض باید خود را برای درگیری های جدید با انصارالله آماده کند و این دفعه مکان درگیری و نوع درگیری ها را انصارالله تعیین خواهد کرد. شاید بتوان گفت که پیام عربستان به قبول شروط انصارالله نشات گرفته از همین امر باشد.
۵. هر چند نمیتوان به پایبندی سعودی ها به شروط مطرح شده خوش بین بود که آن را در طول آتش بس های اخیر نیز آن را نشان دادند، اما پذیرش این شروط و یا حتی مطرح کردن آنها نشان دهنده قبول شکست در جنگ است و این نشان می دهد که انصارالله از این به بعد بازیگر اصلی و تعیین کننده میدانی و سیاسی در یمن خواهد بود. همچنین قبول شکست توسط عربستان به منزله شکست برای ائتلاف سعودی، هم پیمانان آن،گروه های شبه نظامی وابسته به ریاض و احزاب سیاسی و شورای ریاستی در یمن است که با این اتفاق می توان شاهد یک نوع اختلاف و حتی متلاشی شدن آنها بود.
  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها