۲۰۲۴ ۰۸ September - يکشنبه ۱۸ شهريور ۱۴۰۳
۱۵ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۹
نگاهی به افتتاح سفارت رژیم صهیونیستی در امارات

افتتاح نمادین

یکی از راهبردهایی که رژیم صهیونیستی به دنبال آن است، نفوذ سیاسی، امنیتی و اقتصادی و فرهنگی در سطوح مختلف است و برای تاثیرگذاری بر تحولات منطقه ای و همچنین گسترش چتر امنیتی و اطلاعاتی خود احتیاج زیادی به این قبیل اقدامات دارد.
۱۵ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۹
نویسنده : یاسر سعید نژاد تحلیلگر ارشد مسائل منطقه

هیئت صهیونیست به ریاست وزیرخارجه رژیم صهیونیستی در سفر به امارات، سفارتخانه این رژیم را افتتاح کردند. "یائیر لاپید" وزیر امورخارجه رژیم صهیونیستی که به امارات سفر کرده، افتتاح سفارت رژیم تل‌آویو را لحظه‌ای تاریخی خواند و ادعا کرد: رژیم صهیونیستی بجای جنگ، به دنبال صلح و سازش با همسایگان است!!

از زمان برقراری روابط رسمی بین امارات و رژیم صهیونیستی، دو کشور پروازهای مستقیم ایجاد و هیات‌های تجاری متعددی را مبادله کرده‌اند. هزاران گردشگر رژیم صهیونیستیی در این مدت از امارات بازدید کرده‌اند. وزارت خارجه رژیم صهیونیستی گفته است که یک کنسولگری در دبی نیز ایجاد خواهد کرد. از سوی دیگر رژیم صهیونیستی اعلام کرد که سفارتخانه‌‌اش در بحرین فعالیت خود را در هفته‌های اخیر آغاز کرده است. رژیم صهیونیستی همچنین در نظر دارد یک دفتر حفاظت از منابع نیز در مراکش افتتاح کند. در رابطه با این سفر و سایر موارد مطرح شده ذکر چند نکته حائز اهمیت است:

  • رژیم صهیونیستی طی یک ماه گذشته شکست سنگینی از مقاومت در فلسطین متحمل شده و برای جبران شکست خود، به برقراری چنین روابطی و روابط مستمر با کشورهای عربی نیاز مبرم دارد. اهمیت برقراری این روابط بیشتر جنبه نمادین و تاثیر بر افکار عمومی دارد.
  • دولت جدید رژیم صهیونیستی که با رأیی شکننده استقرار یافته طی چند هفته ای که کار خود را آغاز کرده است، برای تاثیرگذاری بر صحنه داخلی رژیم صهیونیستی و اعلام حمایت خارجی، دست به این اقدام زده است. برهمگان روشن است که دولت جدید رژیم صهیونیستی با حمایت ویژه آمریکا توانست تشکیل شود. در نتیجه همانند قرارداد ابرام که مورد حمایت آمریکا بود، افتتاح سفارت نیز مورد حمایت آمریکا و با هدایت این کشور صورت پذیرفت. به گونه ای که دولت آمریکا اعلام کرد که افتتاح سفارت رژیم صهیونیستی در ابوظبی برای امنیت منطقه مهم است.
  • شکاف های داخلی و عمیق در رژیم صهیونیستی و ایجاد گسست های سیاسی و امنیتی، منجر به یک نوع بی ثباتی و زوال برای این رژیم شده است. در نتیجه برای انحراف افکار عمومی از این چالش ها باید بر ابعاد دیگری تمرکز کرد. این ابعاد بیشتر جنبه خارجی دارد و دستاوردسازی از آنها برای رژیم صهیونیستی بسیار مهم است. تنها گزاره ای که رژیم صهیونیستی در مقطع فعلی توان مانور بر روی آن را دارد، همین اقدامات نمایشی و دیپلماتیک است.
  • رژیم صهیونیستی مترصد نشان دادن این گزاره در اذهان عمومی و منطقه ای است که بحث معامله قرن و طرح های سازش هنوز ادامه دارد و این اقدامات در راستای همان طرح های سازش است. یکی از ابعاد مهم طرح معامله قرن ایجاد رابطه بین رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی و سیادت این رژیم بر این کشورهاست. این قبیل اقدامات بیشتر در این راستا قابل تفسیر و توضیح است.
  • یکی از راهبردهایی که رژیم صهیونیستی به دنبال آن است، نفوذ سیاسی، امنیتی و اقتصادی و فرهنگی در سطوح مختلف است. رژیم صهیونیستی برای تاثیرگذاری بر تحولات منطقه ای و همچنین گسترش چتر امنیتی و اطلاعاتی خود احتیاج زیادی به این قبیل اقدامات دارد. یکی از مواردی که رژیم صهیونیستی از برقرای روابط با کشورهای عربی به دنبال آن است، ایجاد یک حصار امنیتی و بالفعل کردن تهدیدها برای ایران است. به همین منظور این رژیم تمام توان خود را در جهت افزایش هرچه بیشتر نفوذش در کشورهای همسایه ایران قرارد اده است.

در مجموع می توان گفت که این قبیل اقدامات بیشتر جنبه نمایشی و تاثیرگذاری بر افکار عمومی دارد و قابلیت راهبردی نمی توان برای آن متصور شد. زیرا برقرای روابط سیاسی و امنیتی بین امارات و رژیم صهیونیستی از سال های دور برقرار بوده و شکل مخفی آن به صورت آشکار درآمده است. در واقع عادی سازی روابط میان رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی به مرحله آشکارسازی روابط رسیده است.

  • ارسال نظرات