۲۰۲۴ ۱۶ September - دوشنبه ۲۶ شهريور ۱۴۰۳
کد خبر: ۸۹۴
۱۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۵

پشت پرده سفر وزیر خارجه آمریکا به اراضی اشغالی

همزمانی سفر وزیر خارجه آمریکا با حوادث داخلی در اراضی اشغالی و نیز حمله پهپادی به ایران و تحولاتی چون جنگ اوکراین و با عنایت به مباحثی که در دیدار بلینکن با مقامات اسرائیلی مطرح شده، این سفر از ابعاد و اهمیت و ابعاد تازه ای برخوردار است که مهمترین پیام آن اعلام حمایت آشکار از افراطی ترین دولت رژیم غاصب به ویژه در برابر ایران و محور مقاومت می باشد.
۱۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۵
نویسنده : فرزان شهیدی تحلیلگر ارشد مسائل منطقه

   سفر اخیر «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا به اراضی اشغالی در شرایطی صورت گرفت که دولت جدید رژیم صهیونیستی در آغاز کار خود با بحران مواجه شده است. این سفر به دنبال سفرهای قبلی «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید و «ویلیام برنز» رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سی آی ای) صورت گرفته و بیش از هر چیز نشانگر اهتمام وافر واشنگتن به متحد دیرین خود می باشد.

افزون بر شکاف های داخلی و اعتراضات گسترده، دولت افراطی بنیامین نتانیاهو وارد رویایی با مقاومت در کرانه باختری شده و طبق وعده اولیه تهدید جمهوری اسلامی ایران را نیز در دستور کار خود قرار داده است؛ تا جایی که حمله اخیر پهپادی به تاسیسات وزارت دفاع در اصفهان به این رژیم نسبت داده می شود.

با گذشت حدود ۵۰ روز از عمر کابینه نتانیاهو شاهد برگزاری اعتراضات گسترده در سرزمین‌ های اشغالی موسوم به شنبه ‌های اعتراضی در چهار هفته متوالی بوده و وضعیت برای نخست‌ وزیر جدید آن ‌قدر دشوار شده که در کمتر از دو ماه مجبور به برکناری یکی از وزرای خود (آریه درعی، رئیس حزب شاس و وزیر امور داخلی و بهداشت) شده است، لذا با توجه به چالش های مستمر داخلی، نتانیاهو در تلاش است بازی را به زمین فلسطینی های و نیز ایران بکشاند و در عین حال حمایت ویژه آمریکا را در این شرایط حاد کسب کند.

در چنین شرایطی بلینکن با حضور در تل ‌آویو اتحاد ایالات متحده و رژیم صهیونیستی را در برابر جمهوری اسلامی ایران «اتحادی آهنین» توصیف کرده و مدعی شد که واشنگتن همکاری‌ های خود را برای مقابله با فعالیت ‌های بی ‌‌ثبات‌ کننده ایران در منطقه و شدت خواهد داد.

کاخ سفید برای راضی نگه داشتن تل ‌آویو به انجام پروژه‌‌ های تبلیغات سیاسی- رسانه‌ ای با محور ایران‌ هراسی و نیز ایجاد برخی رویارویی‌‌های ایذایی امنیتی - نظامی با ایران روی آورد و با نقش ‌آفرینی مستقیم و غیرمستقیم در پروژه‌ های ضد ایرانی سعی کرد در کنار رژیم صهیونیستی علیه ایران به قدرت ‌نمایی بپردازد. سفر اخیر بلینکن به تل آویو و تأکید بر تعهد کشورش به محافظت از امنیت اسرائیل در مقابل ایران در چنین فضایی صورت گرفته است؛ سفری که «یوآف گالانت» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی آن را پیام واضح امریکا و رژیم اسرائیل در قبال تهدید ایران توصیف کرده است.

بلینکن در حالی از اسرائیل اعلام حمایت کرد که یک روز پیش از آن، در گفت ‌و‌گویی بار دیگر از لزوم تمرکز بر دیپلماسی درباره مذاکرات رفع تحریم ‌ها سخن به میان آورده بود. این امر نشانگر یک پارادوکس بزرگ در سیاست های آمریکا نسبت به ایران محسوب می شود و دلیل آن تعهدی است که آمریکا از دیرباز نسبت به حمایت راهبردی از رژیم اشغالگر داده است؛ به همین دلیل جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا و مشاورانش برخلاف انتظاری که معمولا از حزب دموکرات وجود دارد، نسبت به دولت راست افراطی رژیم صهیونیستی روی خوش نشان داده اند.

محافل داخلی آمریکایی در تحلیل این ماجرا بر این باورند که با توجه به نگرانی‌های آمریکا درباره ایران، جنگ اوکراین و فلسطینی‌ ها، فاصله گرفتن آمریکا از اسرائیل در شرایط کنونی به مصلحت کاخ سفید نیست؛ با این حال دولت بایدن همچنان قائل به گزینه دیپلماسی در پیشبرد روند سازش و نیز مذاکره با فلسطینی ها و همچنین جمهوری اسلامی ایران می باشد. به تعبیر یکی از نشریات آمریکایی مقامات کاخ سفید با نتانیاهو ملاقات می کنند، اما فاصله خود را با شرکای ائتلاف افراطی او حفظ می کنند.

اما نتانیاهوی جنگ طلب که با اتهام‌ فساد روبرو است، بر روی شرکای ائتلافی خود برای محافظت از محکوم شدنش حساب مباز کرده و همین مساله کار را برای واشنگتن جهت اعمال فشار بر نتانیاهو دشوار می کند. حتی آمریکا نگران اقدامات تازه دولت جدید رژیم صهیونیستی برای محدود کردن قدرت‌ دستگاه قضایی بوده و بلینکن در سفر اخیر خود در این باره با نتانیاهو به بحث و رایزنی  پردخته است.  

نکته دیگری که در پشت پرده سفر بلینکن به اسرائیل مطرح است ترغیب تل آویو به حمایت از اوکراین در حد کمک‌ های نظامی خرد به این کشور در جنگ با روسیه است. تا کنون، مناسبات نزدیک رژیم صهیونیستی با روسیه مانع هر گونه کمک به اوکراین شده است. در این راستا، برخی ناظران اظهارات جنجالی مشاور «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهوری اوکراین علیه ایران (در باره ارتباط حمله به تاسیسات اصفهان با جنگ اوکراین) را به عنوان دور جدیدی از همکاری اسرائیل و اوکراین تفسیر کرده اند. 

موضوع دیگری که بلینکن به مقامات اسرائیلی گوشزد کرده ضرورت تعامل با فلسطینی‌ ها جهت آرام سازی اوضاع در اراضی اشغالی بوده است؛ هر چد با توجه به ترکیب افراطی کابینه نتانیاهو و سیاست های اعلامی توسط دولت جدید، توصیه های آمریکا ره به جایی نخواهد برد.

در واقع نتانیاهو و همکاران راستگرایش منفعتی در مذاکره درباره صلح با تشکیلات خودگردان نمی بینند، بلکه تلاش می کنند به اقدام‌ هایی از جمله گسترش حضور شهرک ‌نشینان در کرانه باختری برای دشوارتر کردن وضعیت مذاکره صلح دست بزنند.

مساله دیگری که بلینکن با نتانیاهو مطرح کرد مواجهه با نیروهای نیابتی ایران در لبنان و سوریه بوده است. نتانیاهو در این باره گزارشی به وزیر خارجه آمریکا ارائه کرده و از واشنگتن خواست در مقابله با محور مقاومت به این رژیم کمک کند. هر چند نوع این کمک ها مشخص نشده ، اما معلوم است که دولت افراطی نتانیاهو احتمالا برنامه های جدیدی برای حمله به نیروهای مقاومت در دستور کار دارد که تداوم حملات روتینی به سوریه یکی از آن هاست.

در مجموع می توان گفت هر چند سفر وزیر خارجه آمریکا به تل آویو پس از تشکیل دولت جدید رژیم صهیونیستی یک اقدام معمول قلمداد می شود، اما همزمانی این سفر با حوادث داخلی در اراضی اشغالی و نیز حمله پهپادی به ایران و تحولاتی چون جنگ اوکراین و با عنایت به مباحثی که در دیدار بلینکن با مقامات اسرائیلی مطرح شده، این سفر از ابعاد و اهمیت و ابعاد تازه ای برخوردار است که مهمترین پیام آن اعلام حمایت آشکار از افراطی ترین دولت رژیم غاصب به ویژه در برابر ایران و محور مقاومت می باشد.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها