۲۰۲۴ ۲۰ September - جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳
کد خبر: ۸۹۹
۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۵
رصد (473)

رسانه های داخلی

۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۵
نویسنده : هیئت تحریریه سایت طنین

واکنش ها به بیانیه میرحسین موسوی

- مصطفی تاجزاده، امیرسالار داوودی، حسین رزاق، مهدی محمودیان، سعید مدنی، مصطفی نیلی و فائزه هاشمی، هفت زندانی سیاسی در زندان اوین هستند که از بیانیه اخیر میرحسین موسوی برای برگزاری همه‌پرسی در جهت تغییر جمهوری اسلامی استقبال کردند و در این بیانیه اعلام کردند که در شرایط فعلی از ابتکار ملی و دمکراتیک محصور مقاومت جنبش سبز مهندس میرحسین موسوی برای ارائه برنامه سه مرحله‌ای حمایت کرده، و تمامی تلاش خود را برای پیشبرد این برنامه و گذار مسالمت‌آمیز و خشونت‌پرهیز به ساختاری کاملا دمکراتیک و ایران توسعه‌یافته اعلام می‌دارند. سه مرحله‌ای که امضاکنندگان این بیانیه برشمرده‌اند، عبارت است از: «برگزاری همه‌پرسی آزاد و سالم در مورد ضرورت تغییر یا تدوین قانون اساسی جدید، در صورت پاسخ مثبت مردم تشکیل مجلسی مرکب از نمایندگان واقعی ملت از طریق انتخاباتی آزاد و منصفانه و همه‌پرسی درباره متن مصوب آن مجلس به منظور استقرار نظامی مبتنی بر حاکمیت قانون.»

- «محمد خاتمی» رئیس دولت دوم خرداد در بیانیه‌ای که به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی منتشر کرده، تلویحاً به متن منتشر شده از میرحسین موسوی هم واکنش داده و در کنایه‌ای به او که درخواست‌های فراقانونی مطرح کرده نوشته است: می توان سیاهه بلندی از پیشنهادهای اصلاحی را ارائه داد و با توجه به شرایط و مقتضیات، آنها را اولویت بندی و زمان بندی کرد. اصلاحاتی که منوط به تغییر و اصلاح قانون اساسی نیست بلکه با بازگشت به همین قانون اساسی این همه اصلاحات میسر است. رئیس دولت اصلاحات در بخش دیگری از بیانیه خود تلاش‌ها برای براندازی را ناممکن دانسته و با اشاره به قطبی که «همه چیز سیاه و وحشتناک جلوه داده می شود و مشکل اصلی را خود نظام و راه حل را براندازی آن می داند» معتقد است: هرچند اعتراض ها نسبت به نابسامانی ها در حوزه های مختلف قابل درک است ولی با اندک تأملی مشخص می‌شود به لحاظ توازن قوا و امکانات و توانی که حکومت دارد براندازی (مکانیکی) آن ممکن نیست و شعار براندازی بهانه بیشتر پدید می آورد برای ایجاد تنگناها و محدودیت های فضای آزاد و افزوده شدن آسیب های فراوان بر آسیب‌های پیشین.

 پی نوشت: میرحسین موسوی اخیراً در بیانیه ای اعلام کرد: جامعه ایران از «اصلاح در چارچوب ساختار موجود» مایوس شده است و «اجرای بدون تنزل قانون اساسی» جمهوری اسلامی به عنوان شعاری که اصلاح‌طلبان در 13 سال گذشته آن را سر می‌دادند، دیگر کارساز نیست.»وی در این بیانیه سه بند برای آینده ایران ارائه کرد. او در این پیشنهاد خواستار «برگزاری همه‌پرسی آزاد و سالم»، «تشکیل مجلس موسسان» و «همه پرسی درباره متن مصوب» مجلس موسسان شد.

عصبانیت شبکه سعودی اینترنشنال از التماس غربی‌ها و آمریکا برای مذاکره با ایران!

کارشناس شبکه سعودی اینترنشنال بیان کرد: آمریکا فقط حرف می‌زند؛ هنوز به روش‌های مختلف به ایران التماس می‌کنند که سر میز مذاکره برگردد و توافق هسته‌ای را به پیش ببرد!

امیدواری همراه با دخالت

«جوزف بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نماینده ارشد این اتحادیه در مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین بار دیگر تأکید کرد که برجام هنوز نمرده است و بستگی به تلاش من دارد که زنده بماند. برجام گرچه به خوبی کار کرد، اما ایالات متحده بدون هیچگونه هزینه‌ای از توافق خارج شد. پس از آن، توافق عملاً به پایان رسید.

 

روزنامه جمهوری اسلامی: دوام نظام به عملکرد مسئولین وابسته است

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: رقیب را باید در داخل جستجو کرد آنهم نه در میان مردم بلکه در درون خود نظام. دوام نظام جمهوری اسلامی به عملکرد مسئولین نظام به ویژه رفتارشان با مردم وابسته است. این، یک نظام پدید آمده توسط مردم است و همانطور که مردم آن را به وجود آورده‌اند، تداوم آن نیز فقط با خواست و اراده مردم ممکن خواهد بود. این نظام حکومتی تا زمانی که محبوب قلوب مردم باشد، هیچ دشمنی با هیچ قدرتی نخواهد توانست به آن کوچک‌ترین ضربه‌ای وارد کند. مرگ یک نظام مردمی زمانی فرا می‌رسد که از مردم جدا شود و مردم هیچ احساس تعلق خاطری به آن نداشته باشند.

سید حسن خمینی: اگر فقری که احساس کنیم ناشی از ظلم باشد، به پرخاشگری می‌انجامد

سید حسن خمینی: بی تردید انقلاب اسلامی مردم ایران، انقلاب محرومین و مستضعفین بوده است. استضعاف به معنای فقر نیست؛ استضعاف فقر ناشی از ظلم است. اگر من فقر را معلول حرکات خودم بدانم پرخاشگر نمی‌شوم، ولی فقری که احساس کنم ظلم است، به پرخاشگری می‌انجامد.

یاوه گویی های فرمانده ارتش بحرین علیه ایران

فرمانده ارتش بحرین: ما به ایران به‌علت تهدید و تروریسم مستمر علیه کشورهایمان در خلیج [فارس] اعتماد نداریم. ایران باید از سیاست‌های خصمانه خود دست بردارد. آماده تمام گزینه‌ها در برابر ایران هستیم.

علی مطهری: عفو رهبری اینترنشنال و بی‌بی‌سی را خلع سلاح کرد

نماینده ادوار مجلس: موافقت رهبری با عفو معترضان حوادث اخیر، موجب خلع سلاح دشمنان کشور شد. این عفو فرصت خوبی برای آشتی ملی است. با این‌که کشور در آرامش است، اینترنشنال و بی‌بی‌سی هنوز هم سعی می‌کنند که تحریکات خود را ادامه دهند اما این عفو عمومی آن‌ها را خلع سلاح کرده است.

پی نوشت: در پی پیشنهاد رئیس قوه قضاییه به رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر موافقت با عفو و تخفیف مجازات جمع قابل توجهی از متهمان و محکومان حوادث اخیر و همچنین محکومان دادگاههای عمومی و انقلاب و سازمان قضایی نیروهای مسلح، ایشان با این پیشنهاد موافقت کردند. عدم ارتکاب جاسوسی به نفع اجانب، عدم ارتباط مستقیم با عوامل سرویس‌های اطلاعاتی خارجی، عدم ارتکاب قتل و جرح عمدی، عدم ارتکاب تخریب و احراق تاسیسات دولتی و نظامی و عمومی، و نداشتن شاکی یا مدعی خصوصی. در نامه رئیس قوه قضائیه چند گروه از شمول این عفو مستثنی شده‌اند که از جمله آنها مرتکبین خرید، فروش و قاچاق سلاح گرم، افراد دارای جرم سرقت و راهزنی، جرائم مربوط به مواد مخدر و روانگردان به صورت مسلحانه، دایر کردن مراکز فساد و فحشاء، قاچاق مشروبات الکلی، قاچاق سازمان یافته و حرفه‌ای و عمده کالا و ارز، مباشرت و معاونت در اخلال عمده و کلان در نظام اقتصادی، و جرائم علیه امنیت داخلی و خارجی هستند.

راه‌اندازی خط آهن عراق و ایران

شبکه الاخباریه: همزمان با افزایش مسافرت‌ها به عراق از کشور‌های همجوار و توسعه گذرگاه‌های مرزی، طرح راه آهن ارتباطی میان عراق و ایران برای انتقال مسافران میان دو کشور در چارچوب بودجه امسال فعالیت خود را آغاز کرد. طول این خط آهن از بصره تا شلمچه ۳۲ و نیم کیلومتر است.

برچسب ها: رصد راهبردی
  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها