۲۰۲۴ ۱۶ September - دوشنبه ۲۶ شهريور ۱۴۰۳
کد خبر: ۹۵۰
۰۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۳

واکاوی درگیری های اخیر در کرانه باختری

در واقع هدف غایی راستگرایان افراطی در اسرائیل، یهودی سازی کامل فلسطین و تصاحب اراضی صاحبان اصلی این سرزمین می باشد؛ پروژه خطرناکی که در سایه انفعال جهانی همچنان در حال تداوم بوده و تنها عامل بازدارنده، مقاومت درونی و خودجوش فلسطینی ها در قبال سیاست ها و حملات صهیونیست ها بوده و خواهد بود.
۰۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۳
نویسنده : فرزان شهیدی تحلیلگر ارشد مسائل منطقه

پس از روی کار آمدن دولت راستگرای افراطی بنیامن نتانیاهو، پیش بینی تشدید اوضاع در کرانه باختری محقق شد و رژیم صهیونیستی در ادامه تهاجم های خود به این منطقه، هفته گذشته شهر نابلس را هدف قرار داد کرد که باعث شهادت ۱۱ فلسطینی از جمله یک فرد مسن و یک نوجوان ۱۶ ساله شد. شهدای اخیر نابلس به 59 شهید دیگری افزوده می شود که از ابتدای سال جاری تاکنون بر اثر گلوله های ارتش رژیم اشغالگر به سوی فلسطینیان به شهادت رسیده اند.

حمله چهارشنبه به نابلس، درست یک ماه بعد از آن صورت گرفت که نظامیان اسرائیلی در حمله‌ ای به جنین دست‌کم ۱۰ فلسطینی را به شهادت رسانده ‌بودند؛ حمله ای که با واکنش زودهنگام مقاومت فلسطین مواجه شد و طی عملیاتی در نبی یعقوب در قدس حداقل 9 صهیونیستی کشته شدند.

سه هفته پیش هم در حمله نظامیان اسراییلی به اردوگاه پناهندگان عاقبت جابر در اریحا، دست‌ کم ۵ فلسطینی به شهادت رسیدند. ارتش اسرائیل ادعا کرده است که حمله روز چهارشنبه برای دستگیری یک گروه مسلح که در نابلس مخفی شده‌ بودند، انجام شده است.

در واکنش به این حملات شمار زیادی از مردم فلسطین در مناطق مختلفی از کرانه باختری و قدس اشغالی، با نظامیان صهیونیست درگیر شدند. منابع محلی از هلاکت دو صهیونیست و زخمی شدن 15 نفر در عملیات تیراندازی در نزدیکی اریحا خبر دادند. از طرفی، حمله شدید شهرک نشینان صهیونیستی به شهرک حواره در نابلس حمله برده که در اثر آن یک فلسطینی شهادت رسید.

در این حال، ساکنان مناطق مختلف نوار غزه نیز در مناطقی چون خان یونس، غزه، النصیرات، المغازی، دیر البلح و جبالیا در حمایت از فلسطینیان ساکن نابلس و محکومیت جنایات وحشیانه اشغالگران اسرائیلی علیه آنان دست به تظاهرات زدند. همبستگی فلسطین های غزه با هموطنان خود در کرانه باختری احتمال بروز واکنش سخت توسط مقاومت غزه علیه اسرائیل را افزایش داده و این امر نگرانی مقامات صهیونیست را برانگیخته است.

در سایه افزایش درگیری ها، ارتش رژیم صهیونیستی بر تعداد نیروهای خود در کرانه باختری افزوده است و «ایتمار بن غفیر» وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی در نشست حزب راستگرای افراطی «قدرت یهود» بر هدف قرار دادن رهبران گروه‌ های فلسطینی تأکید کرده است.

از سوی دیگر «یوآف گالانت» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در جریان بازدید از شهرک حواره واقع در شمال کرانه باختری گفت که مسئولان این رژیم روزهای دشواری را در کرانه باختری، قدس شرقی و غزه پیش ‌بینی کرده‌اند.

در طول سال ۲۰۲۲، در عملیات تهاجمی نظامیان اسراییلی در کرانه باختری تاکنون بیش از ۲۰۰ فلسطینی توسط ارتش اسراییل به شهادت رسیده‌اند. اما این آمار در سال ۲۰۲۳ به شکل چشمگیری افزایش پیدا کرده است و در دو ماهی که از آغاز سال جدید میلادی می ‌گذرد، دست ‌کم 70 فلسطینی از جمله ۱۳ کودک در حملات نظامیان اسراییلی به شهادت رسیده ‌اند. بر اساس آمار وزارت بهداشت فلسطین، سال جاری میلادی خونبارترین سال برای فلسطینیان کرانه باختری از سال ۲۰۰۰ تاکنون بوده است.

گروه‌ های حماس و جهاد اسلامی، هشدار داده ‌اند که انتقام حمله اخیر اسرائیل را خواهند گرفت. در این راستا گروه‌های مقاومت فلسطینی در واکنش به جنایت نابلس ۶ راکت به سوی شهرک‌ های اسراییلی در نزدیکی نوار غزه شلیک کردند. در این میان گروه «بیشه شیران» (عرین الاسود) که از سال پیش به وجود آمده در میان فلسطینی‌ها محبوبیت زیادی پیدا کرده و آن را قهرمان مبارزه با توسعه طلبی و اشغالگری اسرائیل در کرانه باختری می‌ دانند.

تشکیلات خودگردان فلسطینی هم تهدید کرد که از حضور در نشست امنیتی عقبه را که قرار بود با حضور اسراییل، مصر، اردن و دیپلمات‌های ارشد امریکایی برگزار شود، خودداری خواهد کرد.

این در حالی است که تشکیلات خودگردان فلسطینی تحت فشار و با تضمین‌ هایی که از ایالات متحده دریافت کرده ‌بود، موافقت کرد تا شکایت از رژیم اسراییل در خصوص تصمیم‌ جدید برای شهرک ‌سازی در کرانه باختری به شورای امنیت را متوقف کند و به جای قطعنامه به بیانیه ‌ای از سوی شورای امنیت رضایت دهد.

در بیانیه اخیر شورای امنیت نسبت به تلاش‌های اسراییل در مورد شهرک ‌سازی ابراز نگرانی عمیق شده ‌بود و از تشکیلات خودگردان خواسته ‌شده ‌بود تا به تعهدات خود در مورد مبارزه با تروریسم عمل کند. با این حال بعد از حمله اسرائیل به نابلس ـ که یک شهر تجاری در قلب کرانه غربی محسوب می شود ـ امید می رود که تشکیلات خودگردان تصمیم خود را در مورد توقف شکایت به شورای امنیت تغییر دهد.

تشدید درگیری ها در کرانه باختری و بیت‌ المقدس شرقی تداعی گر ابعاد انتفاضه دوم فلسطینی ‌ها در اوایل دهه ۲۰۰۰ شده است. همچنین این اتفاق نگرانی از جنگ و خشونت بیشتر از سوی راستگراترین دولت تاریخ اسرائیل را برانگیخته است؛ خصوصا آن که ائتلاف جدید افراطی به نخست وزیری بنیامین نتانیاهو اعلام کرده که موضعی سختگیرانه در برابر فلسطینی ‌ها اتخاذ می کند و حاکمیت اسرائیل بر مناطقی که آن ها به دنبال ایجاد دولت مستقلی در آینده در آن جا هستند را تحکیم کند.

در واقع هدف غایی راستگرایان افراطی در اسرائیل، یهودی سازی کامل فلسطین و تصاحب اراضی صاحبان اصلی این سرزمین می باشد؛ پروژه خطرناکی که در سایه انفعال جهانی همچنان در حال تداوم بوده و تنها عامل بازدارنده، مقاومت درونی و خودجوش فلسطینی ها در قبال سیاست ها و حملات صهیونیست ها بوده و خواهد بود. 

با توجه به آمادگی بالای مقاومت و ظرفیت هایی که در کرانه باختری علیه رژیم غاصب وجود دارد، طبعاً هر گونه تهاجم اسرائیل به این منطقه با واکنش سخت فلسطینی ها مواجه خواهد شد و با توجه به افزایش درگیری های اخیر در کرانه باختری، برافروخته شدن شعله انتقاضه جدید در کرانه و چه بسا مناطق 48 دور از ذهن نیست.

این در حالی است که هشتمین شنبه تظاهرات در رژیم صهیونیستی برگزار شد و طبق برآورد های رسانه ای حدود 160 الی 200 هزار صهیونیست مخالف دولت فعلی در آن مشارکت داشته اند که نسبت به تظاهرات سلسله وار روزهای گذشته و در دهه اخیر بی سابقه بوده است. همچنین شکاف داخلی در درون ساختار سیاسی اسرائیل رو به افزایش بوده و خصوصا بر سر توسعه طلبی و شهرک سازی در کرانه باختری میان سران تل آویو اختلاف شدیدی رخ داده است.

به نظر می رسد فشار مقاومت از یک سو و گسست درونی رژیم غاصب از دیگر سو، موجب تضعیف هر چه بیشتر دولت افراطی نتانیاهو شده و چه بسا نهایتا به فروپاشی آن در آینده ای نه چندان دور منجر خواهد شد.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها