۲۰۲۴ ۱۹ September - پنجشنبه ۲۹ شهريور ۱۴۰۳
کد خبر: ۹۷۰
۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۸
رصد (519)

رسانه های داخلی

۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۸
نویسنده : هیئت تحریریه سایت طنین

واکنش‌ها به توافق ایران و عربستان

پس از انجام چند روز مذاکرات فشرده میان دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان با همتای سعودی خود در شهر پکن، توافق حاصل شده برای از سرگیری روابط میان دو کشور، طی مراسمی با امضاء بیانیه مشترک میان ایران، عربستان سعودی و چین به صورت رسمی اعلام شد. واکنش ها به این توافق به شرح ذیل می باشد:

- شمخانی: سفر رئیسی به چین بستر مذاکرات میان ایران و عربستان بود.

- وزیر خارجه چین: مذاکرات و گفت‌وگوی عربستان سعودی و ایران در پکن، پیروزی صلح است. مذاکرات براساس توافق دیدگاه‌ها میان رهبران چین، عربستان سعودی و ایران پیش رفت.

- «مساعد بن محمد العیبان» مشاور امنیت ملی عربستان: استقبال از ابتکار چین برخاسته از حسن هم‌جواری و تقویت امنیت است. تاکید بر احترام به حاکمیت کشورها پایه اساسی برای توسعه روابط به شمار می‌رود.

- «محمد عبدالسلام» سخنگوی جنبش انصارالله یمن: منطقه به بازگشت روابط طبیعی میان کشورهایش نیاز دارد به گونه‌ای که امت اسلامی امنیت مفقود شده‌اش به سبب دخالت های خارجی و در راس آن دخالت های صهیونیستی آمریکایی را پس بگیرد. دخالت‌های خارجی در راستای بهره‌برداری از اختلافات منطقه‌ای عمل کرده است و ایران هراسی را برای ایجاد نزاع و درگیری و تجاوز به یمن مورد استفاده قرار داد.

- لاپید: توافق تهران و ریاض شکست سیاست خارجی تل آویو است. دیوار دفاعی منطقه ای که علیه ایران ساختیم ویران شد. این همان اتفاقی است که شما به جای انجام کار علیه ایران و تقویت روابط با آمریکا، تمام روز با جنون قانونی دست و پنجه نرم می کنید.

-  نفتالی بنت، نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی: ازسرگیری روابط عربستان و ایران تحول خطرناک برای اسرائیل و یک پیروزی سیاسی برای ایران به شمار می رود. این توافق شکست کوبنده و بیانگر سهل انگاری و ضعف اسرائیل است.

- دوبوویتس، مدیر اجرایی اندیشکده و لابی صهیونیستی ضدایرانی «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها»: احیای روابط ایران و سعودی در نتیجه میانجی‌گری چین باخت، باخت، باخت برای منافع آمریکا است.این نشان می‌دهد که سعودی‌ها به حمایت واشنگتن اعتمادی ندارند و ایران فرصت را برای دورکردن متحدان آمریکا و پایان‌دادن به انزوای بین‌المللی‌اش مهیا می‌بیند و اینکه چین دارد به بازیگر اصلی سیاست خاورمیانه تبدیل می‌شود.

- یولی ادلشتاین، رئیس کمیته روابط خارجی و امنیت کنست رژیم صهیونیستی: زمان آن فرا رسیده که گفت‌وگو کنیم و اختلافات بین خودمان را حل کنیم تا در برابر تهدید علیه موجودیت اسرائیل متحد باشیم.

- وزیر خارجه عربستان در واکنش به توافق این کشور و ایران: برای از سرگیری روابط سرنوشت واحد و مشترک کشورهای منطقه، پایه ریزی الگویی برای ثبات را ضروری می‌کند.

- وزارت خارجه عمان: امیدواریم که ازسرگیری روابط میان عربستان و ایران در تقویت ارکان امنیت و ثبات منطقه سهیم باشد.

-  کاخ سفید در نخستین واکنش به توافق ایران وعربستان اعلام کرد که از گزارش‌ها درباره بازگشت روابط دیپلماتیک ایران و عربستان مطلع است. وی گفت که آمریکا از هر گونه تلاش برای پایان جنگ یمن و کاهش تنش در منطقه خاورمیانه استقبال می‌کند.

- روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز: تهران و ریاض به عنوان دو رقیب منطقه ای توافق کردند که همکاری های امنیتی و همچنین پیمان های تجاری، سرمایه گذاری و فرهنگی را از سر بگیرند.

آزادسازی بخشی از منابع ارزی ایران در عراق

براساس پیگیری‌های خبرنگار ایسنا و اطلاعات به دست آمده، ایران بیش از چهار میلیارد دلار منابع مسدودشده ارزی در عراق دارد که بیش از ۸۰۰ میلیون دلار آن در مراحل مختلف در دو ماه گذشته آزاد شده است. حمید حسینی، عضو هیات مدیره اتاق مشترک ایران و عراق مدعی شد که بانک مرکزی میزان بدهی عراق به ایران را بیش از ۱۰ میلیارد دلار عنوان کرده است.

واکنش روحانی و همتی به توافق ایران و عربستان

- همزمان با امضای بیانیه مشترک سه‌جانبه ایران، عربستان و چین برای تنش‌زدایی در مناسبات تهران - ریاض پس از ۷ سال، کانال تلگرامی حسن روحانی بخشی از سخنان وی در ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ را بازنشر داد: خدا نیامرزد آنهایی را که نگذاشتند روابط بین ایران و برخی همسایه‌ها به خوبی انجام بگیرد. کارهای کودکانه و احمقانه انجام دادند، به مراکز دیپلماتیک حمله کردند. اگر اینها نبود امروز شرایط بهتری داشتیم.

- عبدالناصر همتی، رئیس اسبق بانک مرکزی در توئیتی در واکنش به توافق ایران و عربستان و کاهش قیمت دلار نوشت: توافق با آژانس و عربستان دو اقدام مثبت بودند. تفاهمات بین المللی و تنش زدایی به تدریج آثار خود را بر کاهش انتظارات تورمی نشان میدهد، حتی در یک روز تعطیل! ادامه تعامل، از خانه تا جهان، رمز گشایش امور و پیش نیاز پیشرفت و توسعه کشور است.

آمریکا وضعیت اضطراری در قبال ایران را تمدید کرد

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در نامه‌ای به روسای مجلس نمایندگان و مجلس سنای آمریکا وضعیت اضطراری در قبال ایران را تمدید کرد.

گروسی: در سفر به تهران بر سر مسائل اساسی تفاهم کردیم

رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگویی با شبکه خبری الجزیره سفرش به ایران را «بسیار مهم» ارزیابی کرد و گفت که این دیدار باعث تفاهم بر سر «مسائل و اصول اساسی» شده است. او همچنین در این مصاحبه مدعی شد: «ما در بالاترین سطوح تعهداتی از ایران به دست آوردیم و این مسئله با تمام دفعات قبل تفاوت دارد.»

اروپا «اینستکس» را تعطیل کرد

سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان اعلام کردند سیستمی را که در سال ۲۰۱۹ برای محافظت از تجارت با ایران در برابر تحریم‌های آمریکا راه‌اندازی کردند، تعطیل کرده است. طبق اذعان کشورهای اروپایی تنها یک معامله از طریق این سامانه انجام شده است.

امتناع آمریکا از توافق

میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در سازمان های بین المللی: سفر اخیر مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران راه را برای حل برخی مشکلات باز کرد. متن توافق تقریباً آماده است اما این آمریکا و کشورهای اروپایی هستند که مانع از بازگشت به توافق هسته ای با ایران می شوند.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها