۲۰۲۴ ۲۰ September - جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳
کد خبر: ۹۷۵
۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۳
رصد (522)

اندیشکده ها و رسانه های خارجی

۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۳
نویسنده : هیئت تحریریه سایت طنین

نتانیاهو: نزدیکی ایران و عربستان، تقصیر دولت قبل است

کانال ۱۳ اسرائیل به نقل از یک مقام سیاسی که نتانیاهو را در سفر کنونی‌اش به ایتالیا همراهی می‌کند، اعلام کرد: «همگرایی عربستان و ایران یک و نیم سال پیش، هنگامی که ریاض ضعف دولت بنت-لاپید و غرب در مقابله با تهران را مشاهده کرد، آغاز شد.»

بُهت نتانیاهو از توافق ایران و عربستان

نیویورک تایمز: به دنبال شکل گیری یک توافق میان ایران و عربستان برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک پس از هفت سال قطع رابطه سیاسی، نیویورک تایمز در این باره نوشت اسرائیل امید داشت در طولانی مدت ایران را منزوی کرده و روابط خود با عربستان را عادی کرده و تحکیم بخشد، اما برطرف سازی سردی روابط بین تهران و ریاض این هدف تل آویو را پیچیده کرد و به عنوان یک آسیب سیاسی برای نخست وزیر اسرائیل در نظر گرفته می‌شود.

رهبر طالبان: برای جهاد برون مرزی آماده شوید

ملاهبت‌الله آخوند زاده، رهبر طالبان به اعضای نهادهای تحت کنترل خود دستور داد که برای پیش‌برد جنگ در خارج از کشور آماده شوند. به نقل از خبرگزاری جمهور، این موضوع در گزارش نشست هبت‌الله با روسای منابع انسانی نهادهای تحت کنترل طالبان مطرح شده است. نسخه‌ای از این گزارش که به روزنامه ۸صبح رسیده است، نشان می‌دهد که هبت‌الله تحت فرمان را برای گسترش جنگ فرامرزی تشویق می‌کند.به گفته او، جنگ‌جویان طالبان باید زره‌هایشان را بر تن کنند و برای حاکم‌ کردن شریعت در سراسر جهان آماده شوند. او تاکید کرد که روزی اعضای طالبان را به دیگر نقاط جهان اعزام خواهد کرد.

عربستان: درحال کار بر روی فرمول گفت‌وگو با دمشق هستیم

فیصل بن فرحان: ما باید رویکرد جدیدی در سوریه بیابیم و این امر ناگزیر مستلزم گفت‌وگو با دولت این کشور است. عربستان سعودی و کشورهای عربی با مشورت شرکای بین‌المللی خود در حال کار بر روی فرمول‌های مناسب برای این گفت‌وگو هستند.

باکو سفیر ایران را احضار کرد

وزارت خارجه جمهوری آذربایجان سفیر ایران در باکو را به‌دلیل پرواز هواپیمای نظامی ایران در امتداد مرز دو کشور احضار کرد. باکو مدعی شده این هواپیما در برخی موارد بر فراز مرز دو طرف و بین دو کشور پرواز کرده است.

لزوم توجه واشنگتن به ابعاد پنهان توافق ایران و عربستان

دنیل شاپیرو سفیر پیشین آمریکا در تل‌آویو در واکنش به توافق میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی گفت: کاهش تنش‌های ایران و عربستان نیمه پر لیوان است که آمریکا نیز آن را تایید کرده است. اجرای این توافق می تواند به پایان جنگ در یمن، همانطور که آمریکا به دنبال آن بوده، کمک کند و تنش ها در عراق و همچنین هدف قرار دادن نیروهای آمریکایی را کاهش دهد. اما نیمه خالی لیوان، افزایش نفوذ چین با نمایش توانایی خود در استفاده از روابط سازنده با هر دو طرف درگیر در خاورمیانه است که تردیدهایی را در مورد قدرت آمریکا ایجاد می‌کند.

خواسته نهایی عربستان از آمریکا چیست؟

جان هافمن مدیر تحقیقات مرکز دموکراسی برای جهان عرب در توییتی نوشت: گزارش وال‌استریت ژورنال درخصوص شرط هسته‌ای ولیعهد سعودی برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل همیشه چیزی است که آنها می‌خواهند یک توافق‌نامه امنیتی رسمی. این حاکمان خواهان تعهد قانونی ایالات متحده برای محافظت از رژیم‌های خود هستند.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها