۲۰۲۴ ۲۰ September - جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳
کد خبر: ۹۷۹
۱۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۳
رصد (526)

اندیشکده ها و رسانه های خارجی

۱۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۳
نویسنده : هیئت تحریریه سایت طنین

تلاش ریاض برای برگزاری نشست سران عربی با حضور سوریه، ایران و ترکیه

روزنامه «رأی الیوم» به نقل از منابع دیپلماتیک مطلع در این باره اعلام کرد که عربستان سعودی تلاش‌های زیادی را انجام می دهد تا نشست آتی سران عربی در این کشور را با موفقیت برگزار کند. به همین منظور «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان درحال برگزاری دیدارها و گفت‌وگو با مقامات کشورهای مختلف منطقه است. ریاض قصد دارد با حضور همه کشورهای عربی و بایکوت نکردن هیچ کشور عربی در این اجلاس، آن را با موفقیت برگزار کند. ریاض همچنین قصد دارد از ایران و ترکیه به عنوان مهمان در نشست سران دعوت کند و این اجلاس قرار است که پیش از برگزاری نشست کشورهای عربی و ایران در پکن، برگزار شود.

هرتزوگ: در شرایط خطرناکی به سر می‌بریم

رئیس رژیم صهیونیستی: درباره درگیری‌ها و تنش‌های داخلی در اسرائیل هشدار می‌دهم. ما در شرایط خطرناکی زندگی می‌کنیم که تبعات سیاسی، اقتصادی و امنیتی خواهد داشت.

لاپید: نتانیاهو کنترل همه چیز را از دست داده است

نخست وزیر سابق و رهبر اپوزیسیون رژیم صهیونیستی: ایالات متحده از کمک به نتانیاهو خودداری می‌کند و عربستان سعودی با ایران توافق نامه امضا کرد و او برای گفت‌وگو به کاخ سفید دعوت نشد. نتانیاهو کنترل اقتصاد را هم از دست می‌دهد، شیکل (واحد پول رژیم صهیونیست) در حال فروپاشی است، هزینه‌های زندگی در حال افزایش است و سرمایه‌ها از اسرائیل فرار می کنند.

ضعف آمریکا و اسرائیل موجب شد عربستان سمت ایران برود

روزنامه تایمز اسرائیل نوشت: یک مقام عالی‌رتبه اسرائیل دولت نتانیاهو، توافق اخیر بین ایران-سعودی را ناشی از ضعف بایدن، و دولت قبلی اسرائیل (بنت-لاپید) می‌داند. این مقام ارشد در هیئت همراه نتانیاهو در سفر ایتالیا کوشید اتهام توافقی که میان عربستان سعودی و ایران برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک منعقد شد را ترکیبی از ضعف دولت پیشین اسرائیل و دولت بایدن عنوان کند. او تصریح کرد که مذاکرات در دوره ائتلاف پیشین، هنگامی که ایالات متحده برای ورود مجدد به قرارداد هسته‌ای با ایران آماده می‌شد آغاز شده؛ اما، مذاکرات در دوره صدارت نتانیاهو آغاز شد. البته لاپید ادعای فوق را مضحکه خواند. این مقام ارشد رسمی اسرائیل در گفت‌وگو با خبرنگارانی که همراه با نتانیاهو به سفر ایتالیا رفتند گفت «ضعف آمریکا و اسرائیل احساس می‌شد، در نتیجه عربستان سعودی به سمت کانال‌های دیگر چرخید.»

افزایش قابل توجه صادرات تسلیحات نظامی آمریکا به جهان

طبق گزارش «انستیتو بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم»، واردات تسلیحات توسط «کشورهای اروپایی» و «کشورهای اروپاییِ عضو ناتو» بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲، به ترتیب ۴۷ و ۶۵ درصد افزایش یافته است. این تسلیحات عمدتا توسط آمریکا تأمین شده‌اند و علت اصلی افزایش صادرات مهمات به قاره سبز، جنگ اوکراین بوده است. 

اتحادیه اروپا تحریم های روسیه را برای ۶ ماه دیگر تمدید کرد

شورای اتحادیه اروپا تحریم‌های روسیه را که از سال ۲۰۱۴ علیه تقریباً یک هزار و ۵۰۰ فرد و ۲۰۵ سازمان به اجرا گذاشته شده بود، بمدت ۶ ماه دیگر تمدید کرد.

صنعا: امارات برای مذاکره مستقیم با یمن آماده می‌شود

عبدالعزیز البکیر وزیر مشاور دولت صنعا: جنگ عربستان و یمن به پایان رسیده و معادلات انسانی مورد توافق است و تمدید آتش بس به زودی اعلام خواهد شد. امارات تیم مذاکره کننده خود را برای مذاکرات مستقیم با صنعا جهت برقراری صلح آماده می‌کند. ما آماده‌ایم بدون کوتاهی در آرمان‌ها و حقوق ملت یمن صلح را برقرار کنیم.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها