۲۰۲۴ ۱۶ September - دوشنبه ۲۶ شهريور ۱۴۰۳
کد خبر: ۹۸۷
۱۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۸
رصد (529)

رسانه های داخلی

۱۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۸
نویسنده : هیئت تحریریه سایت طنین

کشف کپی پاسپورت حاج قاسم در منزل یکی از افراد نزدیک به الکاظمی

صابرین نیوز تصویری از پاسپورت حاج قاسم با نام مستعار حسین محمودی را منتشر کرد. کپی این پاسپورت از گاوصندق منزل ضیاء عبدالعزیز الموسوی یکی از مسئولان سرویس اطلاعات ملی عراق در دوران ریاست الکاظمی کشف شد. وی از افراد نزدیک و مورد وثوق مصطفی الکاظمی است. ضیاء الموسوی اخیراً دستگیر شده است.

ارزیابی جامعه اطلاعاتی آمریکا از قدرت نظامی ایران

در ارزیابی جامعه اطلاعاتی آمریکا از قدرت نظامی ایران، آمده است: سپاه پاسداران در سال ۲۰۲۳ همچنان موقعیت خود را به‌ عنوان «مرکز قدرت نظامی ایران» حفظ خواهدکرد؛ این نهاد سازمانی نظامی است که با دست‌زدن به مجموعه‌ای ترکیبی از «جنگ‌های متعارف و نامتعارف» منافع آمریکا در خاورمیانه را تهدید می‌کند.همچنین جمهوری اسلامی برنامه‌هایش به‌منظور دستیابی به «تسلیحات متعارف جدید»، از جمله «جت‌های جنگی، هواپیماهای آموزشی، بالگردها، سامانه‌های دفاع هوایی و تانک‌های جدید» را ادامه می‌دهد، اگرچه کسری محدودیت‌های اقتصادی تهران می‌تواند سرعت اجرای این اهداف را کاهش دهد. ایران بیشترین ذخایر موشک‌های بالستیک در خاورمیانه را در اختیار دارد و همین امر تهدیدی برای منطقه به‌حساب می‌آید. این کشور تلاش می‌کند نفوذ آمریکا در خاورمیانه را از بین ببرد، نفوذ و قدرت خود را در کشورهای همسایه تقویت کند و تهدیدات علیه حکومت را به حداقل برساند. تهران سعی خواهد کرد از دیپلماسی، برنامه هسته‌ای در حال گسترش، نیروهای متعارف، نیابتی و شریک خود و خرید و فروش‌های تسلیحات نظامی برای پیشبرد اهداف خود استفاده کند/ جام جم

واکنش آمریکا به رزمایش مشترک ایران، چین و روسیه

جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی در کاخ سفید:کاخ سفید نگرانی بابت این رزمایش نظامی مشترک ندارد و  ما این رزمایش را رصد خواهیم کرد. این نخستین بار نیست که روسیه و چین در یک رزمایش نظامی حضور دارند.

پی نوشت: ناوهای چین و روسیه برای برگزاری رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۳ در شمال اقیانوس هند وارد آب‌های سرزمینی ایران شدند.

اظهارات کمالوندی درباره توافق با آژانس در مورد سه مکان ادعایی

بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی در گفتگو با ایلنا در پاسخ به این سوال که در مورد سه مکان ادعایی مطرح شده آیا توافقاتی صورت گرفته است، گفت: بله، توافق انجام شده و قرار است اگر سوالات بیشتری هم وجود دارد، پاسخ دهیم و با هم صحبت کنیم تا مشخص شود به چه شکل می‌توان این موضوعات را پیگیری کرد. سخنگوی انرژی اتمی در پاسخ به این سوال که مسئله پادمانی و سه مکان ادعایی باید به شکل سیاسی یا فنی حل شود، گفت: این مسائل باید در هر دو بعد سیاسی و فنی حل شود.

توافقات آمریکا و آژانس بر سر برنامه هسته ای ایران

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در توییتی نوشت: دیدار سازنده‌ای با رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشتم و انتصابش به دوره دوم ریاست آژانس را تبریک گفتم. ما درخصوص دیدارهای اخیر وی در تهران گفت‌وگو کردیم و من از تلاش‌های وی برای تعامل با ایران درخصوص مسائل هسته‌ای موردنظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قدردانی کردم. ما توافق کردیم که با یکدیگر در ارتباط بمانیم. ما تاکید کردیم که ایران باید تعهداتش ذیل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیروی کند و دسترسی‌ها به آنچه که آژانس لازم می‌داند را تسهیل کند.

اظهارات وزیر دارایی عربستان درباره احتمال سرمایه‌گذاری در ایران

به نقل از روزنامه النهار، «محمد الجدعان» وزیر دارایی عربستان در جریان یک نشست اقتصادی تاکید کرد: بعد از دستیابی به توافق میان ریاض و تهران، ممکن است روند سرمایه گذاری عربستان در ایران بسیار سریع انجام شود. فرصت‌های سرمایه گذاری زیادی برای عربستان در ایران وجود دارد. تا زمانیکه به مفاد هر توافق نامه‌ای احترام گذاشته شود، مانعی در مسیر این سرمایه گذاری‌ها نخواهد بود.

سفیر امارات: هیچ‌کسی نمی‌تواند از کشور ما برای ضربه زدن به ایران استفاده کند

سیف محمد عبید الزعابی، سفیر امارات در دیدار با قالیباف گفت: با هرگونه وارد شدن خسارت به ایران مخالفیم و همه تضمین‌ها را در این خصوص ارائه می‌کند که هیچ‌کسی نمی‌تواند با حضور در امارات از کشور ما برای ضربه زدن به ایران استفاده کند؛ از جمله مسائل نظامی، امنیتی، اطلاعاتی و هر زمینه دیگری. امیدواریم در سایه گفت‌وگوهای ایران و امارات، زنجیره روابط با کشورهای مصر، اردن و بحرین نیز تکمیل شود./ تسنیم

اظهارات جهانگیری درخصوص مشکلات پیش روی دولت قبل

اسحاق جهانگیری: با ورود کرونا به کشور، فروش نفت ما خیلی کاهش یافت. هیچ کس نگفت فروش نفت در دوره ترامپ با دوره بایدن فرق می‌کند. در دوره ترامپ کشتی‌ها نفت‌کش ما را در دریای سرخ منفجر کردند، موشک از بیرون به داخل کشتی نفت‌کش ما زدند، به ۱۳ تا نفت‌کش ما آسیب زدند. سردار سلیمانی یکبار به من گفت این‌ها به‌نظرم آدم داخل نفت‌کش می‌فرستند که می‌توانند انفجار درست کنند. یعنی در چنین شرایطی ما با ترامپ درگیر بودیم. اصلا تصور این که اقتصاد ایران را ۶ ماه بتوان با یک میلیارد دلار اداره کرد تصور وحشتناکی بود.کسی که حداقل اطلاعات را داشته باشد باید بگوید شما از فروپاشی جلوگیری کردید. صادرات غیر نفتی تقریبا در ۳ ماه اول کرونا صفر بود. مهمترین امتیاز ما در دوره تحریم مرزهای زمینی ما بوده که بتوانیم از عراق و ترکیه و افغانستان کالایی صادر یا وارد کنیم، کل مرزهای زمینی ما به‌خاطر کرونا بسته شد. ما نیاز به سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی داریم و تصمیم سخت این سرمایه‌گذاری این است که منابع این سرمایه‌گذاری در ایران نیست، این منابع باید از خارج تأمین شود، باید مسائلمان را با دنیا حل کنیم. تصمیم سخت این است، نه این که زود یک شعار چاشنی‌اش بکنند و بگویند فلانی می‌گوید نوکر آمریکا شویم. ریشه‌ی بحران‌های دهه ۹۰ در تحریم‌هاست؛  همه آن‌هایی که می‌گفتند تحریم نعمت است باید بیایند جواب بدهند./آگاهی‌نو

شکایت از حامد اسماعیلیون در دادگاه کانادا

به گزارش اقتصادنیوز، برخی از خانواده‌های کشته‌شدگان هواپیمای اوکراینی، بابت سوء‌استفاده‌های مالی و مسائل مطرح شده بر سر نحوه هزینه‌کرد منابع این انجمن، شکایت خود را در دادگاهی در کانادا ثبت کرده‌اند. برخی از این شاکیان، مشخصاً حامد اسماعیلیون، سخنگوی این انجمن را مورد سؤال قرار داده و او را مسئول هزینه غیرشفاف و چه بسا سوءاستفاده مالی از این منابع کرده‌اند. اخبار این شکایت پس از آن مطرح می‌شود که به‌تازگی حامد اسماعیلیون از سخنگویی انجمن خانواده‌های جانباختگان هواپیمای اوکراینی استعفا داده است.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها