۲۰۲۴ ۱۹ September - پنجشنبه ۲۹ شهريور ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۰۱۰
۲۱ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۳
رصد (542)

اندیشکده ها و رسانه های خارجی

۲۱ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۳
نویسنده : هیئت تحریریه سایت طنین

نتانیاهوی فرعون

با وجود آنکه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در برابر تظاهرات گسترده در مخالفت با اصلاحات قضایی تسلیم شد و اجرای این اصلاحات را به حال تعلیق درآورده است، اما باز هم تظاهرات گسترده علیه کابینه وی در تل‌آویو از سرگرفته شده است. این روزها صهیونیست‌ها مشغول جشن گرفتن عید پصح هستند. این عید مربوط به نجات قوم بنی‌اسرائیل از دست فرعون مصر است. صهیونیست‌ها نیز به همین‌ دلیل تصویر نتانیاهو را به شکل فرعون درآورده‌اند.

هشدار اردن به رژیم‌صهیونیستی درباره هتک حرمت مسجدالاقصی

«سنان المجالی» سخنگوی وزارت خارجه اردن: ما نسبت به پیامدهای فاجعه‌بار تجاوزات اسرائیل در قبال اوضاع تاریخی و قانونی مسجدالاقصی و هتک حرمت اماکن مقدس و زیرپاگذاشتن حق مسلمانان در ادای آئین‌های دینی آنها هشدار می‌دهیم.

بالا گرفتن جنگ کلامی لاپید و حزب نتانیاهو

در حالی که نخست وزیر پیشین رژیم موقت صهیونیستی از کابینه این رژیم به شدت انتقاد کرد، حزب لیکود هم تأکید کرد که لاپید در برابر حزب الله تسلیم شد و میراث بدی برای کابینه کنونی بر جای گذاشته است.

دلیل عقب نشینی نتانیاهو در مقابل مقاومت

روزنامه صهیونیستی «تایمز اسرائیل»: نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی به‌دنبال فرار از تشدید تنش‌ها در چندجبهه است و اعلام کرده است که تل‌آویو را نمی‌توان در میانه افزایش درگیری‌های داخلی به رویارویی با حماس و حزب‌الله کشاند.

ماکرون: اروپا باید وابستگی‌ به آمریکا را کم کند

اروپا باید در برابر فشار برای تبدیل شدن به دنباله‌روی آمریکا مقاومت کند. اروپایی‌ها همین الان نمی‌توانند بحرانِ اوکراین را حل کنند، پس چطور ما می‌توانیم در مورد تایوان بگوییم «مراقب باشید، اگر اشتباهی انجام دهید ما آنجا خواهیم بود؟» اگر تنش‌ها بین آمریکا و چین بیشتر شود، ما زمان و منابع لازم برای تأمین مالی استقلال راهبردی خود را نخواهیم داشت و به بنده و نوکر تبدیل خواهیم شد. اروپا باید حتی وابستگی خود به فراسرزمینی‌بودنِ دلار آمریکا را کاهش دهد.

کاخ سفید: آمریکا به دنبال گزینه های جدید برای مبادله شهروندان زندانی خود در روسیه است

یک مقام کاخ سفید اعلام کرد که دولت آمریکا به دنبال گزینه‌های خلاقانه و جدید برای مبادله ایوان گرشکوویچ و پال ویلان است که به اتهام جاسوسی در روسیه بازداشت شده‌اند. وال استریت ژورنال" نوشت: پرداخت پول یک گزینه است اما این گزینه همیشه دشوار است. آمریکا به دنبال تهیه یک لیست از افراد احتمالی  برای روسیه ارزشمند است و واشنگتن نیز با آزادی آن‌ها مشکلی ندارد، می‌باشد تا آن‌ها را با روسیه مبادله کند.

فریب روسیه از معاهدات مینسک

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت: ما در معاهدات مینسک فریب خوردیم. وضعیت بدتر شد و کی‌یف تشویق شد که روس‌های اوکراین را قتل عام کند و در نهایت حمله به اوکراین صورت گرفت. معاهدات مینسک مجموعه‌ای از اقدامات مذاکره شده میان روسیه، فرانسه، آلمان و اوکراین بودند که در آن زمان (۲۰۱۴-۲۰۱۵) با فرمت نورماندی شناخته می‌شدند. این معاهدات با هدف پایان دادن به درگیری‌های دولت اوکراین با جدایی‌طلبان منطقه دونباس امضا شدند. اخیرا آنگلا مرکل و فرانسوا اولاند (رهبران آلمان و فرانسه در ۲۰۱۵) اعتراف کردند که معاهده «مینسک ۲» تنها یک نمایش بود که به اوکراین فرصت تقویت قوای نظامی‌اش را داد. ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین هم در فوریه سال جاری اعتراف کرد که هرگز قصد نداشته مفاد پیمان مینسک را اجرا کند.

اعتصاب کارگران در مهم‌ترین دروازه تجاری آمریکا

اعتصاب کارگران باعث شد تا شلوغ ترین دروازه تجاری اقیانوسی ایالات متحده، پس از ماه‌ها مذاکرات پرتنش کارگری بین کارگران اسکله و کارفرمایان به حالت نیمه فعال درآید. تعداد قابل توجهی از کارگران از جمله اپراتورهای مورد نیاز برای بارگیری و تخلیه بار، از عصر پنجشنبه در محل کار حاضر نشدند.

سفیر آلمان از چاد اخراج شد

دولت چاد اعلام کرد جان کریک به‌دلیل رفتار بی‌ادبانه و عدم رعایت آداب و رسوم دیپلماتیک ظرف ۴۸ ساعت از این کشور آفریقایی اخراج خواهد شد. یک منبع دولتی گفته مقام‌های این کشور از «دخالت بیش از اندازه» سفیر آلمان در اداره این کشور و همچنین «اظهارات او برای ایجاد تفرقه میان مردم چاد» انتقاد کرده بودند و چندبار به او هشدار داده بودند.

کره شمالی بمب استراتژیک زیردریایی شلیک کرد

کره شمالی اقدام به آزمایش یک سامانه تسلیحاتی استراتژیک از زیر دریا کرده است. وب‌سایت رسمی حکومت کره شمالی گفته این کشور نوع دیگری از یک سلاح قادر به حمل سلاح هسته‌ای به نام «هائیل-۲» را آزمایش کرد.

رقابت ۳۶ حزب و چهار ائتلاف سیاسی در انتخابات ترکیه

شورای عالی انتخابات ترکیه اعلام کرد که درانتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ۳۶ حزب و چهار ائتلاف در انتخابات ترکیه رقابت می کنند. چهار ائتلاف سیاسی شامل ائتلاف «جمهور»، «زحمت و آزادی»، «ملت» و «آتا» در انتخابات همزمان ریاست جمهوری و پارلمانی در ٢٤ اردیبهشت حضور خواهند داشت. رجب طیب اردوغان از ائتلاف جمهور، کمال قلیچداراوغلو از ائتلاف ملت، محرم اینجه از حزب مملکت و سینان اوغان از ائتلاف آتا و زحمت و آزادی نامزدهاى انتخابات رياست جمهورى تركيه هستند.

دیدار هئیت سعودی برای اولین بار با مقامات دولت نجات ملی یمن در صنعا

یک منبع آگاه در دولت نجات ملی یمن اعلام کرد، هیئت عربستان سعودی که شامگاه وارد صنعاء، پایتخت یمن شده و با مهدی المشّاط، رئیس شورای عالی سیاسی یمن دیدار کرد.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها