۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۳۵۹
۲۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۶

آن سوی عملیات طوفان الأقصی

رژیم صهیونیستی درصورتی که به دنبال جنایت های جنگی علیه مردم غزه باشد، باید منتظر گسترش این نبردها با سایر نیروهای مقاومت از کرانه باختری توسط جهاد اسلامی گرفته تا حزب الله لبنان و انصارالله یمن و ... در منطقه باشد. این امر نیز مطلوب آمریکا نخواهد بود چراکه مجبور است بسیاری از حمایت های تسلیحاتی خود در جنگ اوکراین را به سمت غرب آسیا بکشاند و این امر می تواند به شکست آمریکا در هر دو جبهه منجر گردد.
۲۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۶
نویسنده : پیمان بهمن پور کارشناس مسائل بین الملل

پس از چند روز از تجاوزات مکرر و هتک حرمت مسجد القصی توسط اشغالگران صهیونیستی، نیروهای مقاومت فلسطین در غزه در 15 مهرماه، عملیات گسترده‌ای را تحت عنوان طوفان الاقصی علیه رژیم صهیونیستی در سراسر سرزمین های اشغالی آغاز کردند. طی این حملات موشکی، نقاط مختلف از جمله تل آویو مورد حملات موشکی مقاومت قرار گرفت. رزمندگان مقاومت اسلامی فلسطین در اقدامی غافلگیرانه به شهرک‌های صهیونیست‌نشین نفوذ کردند و تعدادی را به هلاکت رساندند و افراد زیادی از نظامیان این رژیم را به اسارت گرفتند.

یکی از دلایل موفقیت این عملیات را باید شکست رژیم صهیونیستی در زمینه اطلاعاتی و امنیتی دانست به نحوی که سیستم اطلاعاتی رژیم صهیونیستی پیش بینی همچین عملیات گسترده ای را علیه این رژیم نکرده بودند که این امر در وجه دیگر خود بیانگر حفاظت اطلاعات بسیار قدرتمند حماس بوده است. ارزیابی رژیم صهیونیستی از نیروهای فلسطینی به ویژه حماس، عدم جسارت برای خط شکنی و نفوذ در عمق رژیم صهیونیستی بود ولی برخلاف ارزیابی سیستم اطلاعاتی- امنیتی رژیم صهیونیستی، فلسطینی‌ها تا عمق ۷۰ کیلومتری اسرائیل نفوذ کردند. در این راستا اسموتریچ وزیر دارایی رژیم صهیونیستی گفت: «ما در حفاظت از شهروندان خود شکست خورده‌ایم. ما باید با دردناکی و سرافکندگی اعتراف کنیم که شکست خورده ایم.»

همزمان با ادامه حملات موشکی به سرزمین های اشغالی از سوی مقاومت غزه، اوضاع در مرزهای شمالی فلسطین اشغالی در حال پیشروی به سمت تشدید تنش است. درگیری های محدود میان نیروهای حزب الله لبنان و رژیم صهیونیستی روز به روز در حال گسترش است به طوری‌که در درگیری های اخیر، حزب الله لبنان ۵ پایگاه ارتش رژیم صهیونیستی را در مرزهای شمالی با سلاح‌های مناسب و به طور مستقیم هدف قرار داده است. در این راستا وزیر جنگ رژیم صهیونیستی خطاب به حزب الله اعلام کرد: «ما نمی‌خواهیم با شما وارد جنگ شویم. لطفاً آرامش را حفظ کنید» که این امر بیانگر ضعف و ترس رژیم صهیونیستی از گسترش جنگ به سایر نیروهای مقاومت به ویژه در جبهه شمالی با حزب الله است.

از طرفی رژیم صهیونیستی برای احیای شکست های خود مترصد ورود زمینی به غزه است تا بتواند آبروی ریخته خود را برگرداند ولی رژیم صهیونیستی به خوبی می داند که در صورت ورود زمینی به غزه، تلفات سنگینی خواهد داد لذا به‌رغم اعلام آمادگی ارتش رژیم صهیونیستی برای حمله زمینی به غزه، ارتش این رژیم اعلام کرد که به دلیل شرایط آب و هوایی عملیات زمینی بر علیه مقاومت غزه را یک هفته به عقب خواهد انداخت. رژیم صهیونیسیتی برای برگرداندن وجهه خود سه گزینه پیش روی دارند:

  • حملات محدود به غزه و تلاش برای زدن هسته مرکزی نیروهای حماس و ایجاد جو سنگین رسانه ای علیه حماس؛
  • ورود زمینی به غزه و تصرف بخشی از غزه درجهت کنترل و به عقب راندن نیروهای حماس به ویژه در شمال غزه؛
  • انهدام زیر ساخت های غزه با حملات هوایی گسترده و تصرف غزه.

از طرفی چالش های درونی متعدد گذشته رژیم صهیونیستی نیز در حال گسترش است و با کاهش ارزش پولی رژیم صهیونیستی( شِکِل) به پایین‌ترین حد خود، رسانه‌های عبری از افزایش چشمگیر قیمت مواد غذایی در بازارهای رژیم صهیونیستی به سبب ادامه حملات و وضعیت جنگی علیه ملت فلسطین خبر دادند. همچنین به دلیل وجود افراد افراطی در کابینه نتانیاهو، در صورتی که نتانیاهو نتواند یک موفقیت نسبی در این نبرد داشته باشد، تحت فشار داخلی قرار گرفته و امکان تبدیل افراد کابینه خود به اپوزیسیون، وجود خواهد داشت. نتانیاهو برای جلوگیری از شکسته شدن ائتلاف دولت خود با افراطی های این کابینه، دولت اضطراری با رهبر مخالفان خود یعنی بنی گانتز تشکیل داد که این فرماندهی مشترک نبرد نیز به دلیل تفاوت دیدگاه این افراد، تصمیمات نبرد را برای رژیم صهیونیستی با چالش های متعددی روبه رو خواهد کرد.

در هر صورت باید گفت که رژیم صهیونیستی درصورتی که به دنبال جنایت های جنگی علیه مردم غزه باشد، باید منتظر گسترش این نبردها با سایر نیروهای مقاومت از کرانه باختری توسط جهاد اسلامی گرفته تا حزب الله لبنان و انصارالله یمن و ... در منطقه باشد. این امر نیز مطلوب آمریکا نخواهد بود چراکه مجبور است بسیاری از حمایت های تسلیحاتی خود در جنگ اوکراین را به سمت غرب آسیا بکشاند و این امر می تواند به شکست آمریکا در هر دو جبهه منجر گردد.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها