۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۴۲۰
۱۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۶

آخرین تحولات فلسطین

۱۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۶
نویسنده : هیئت تحریریه سایت طنین

طرح آمریکا و رژیم صهیونیستی برای آینده غزه

اخیراً «میشل هرتزوگ» سفیر تل آویو در واشنگتن گفته که این رژیم به دنبال یک طرح بلند مدت برای غزه است و در حال رایزنی با ایالات متحده درباره این مسأله است و نقشی که تشکیلات خودگردان فلسطین باید ایفا کند هنوز مشخص نیست و باید دید چه پیش می‌آید چرا که هرکسی می‌داند که تشکیلات خودگران الان به سختی می‌تواند رام الله را اداره کند. در رابطه با این سخنان و طرح مدنظر صهیونیست ها چند نکته قابل بیان است:

1- این سخنان در واقع ادامه سخنان نتانیاهو مبنی بر عدم اداره غزه توسط تشکیلات خودگردان است که بارها اعلام کرده اند که نه تشکیلات خودگردان و نه هیچ گروه دیگری بر غزه حاکم نخواهد شد. زیرا آمریکایی ها بارها اعلام کردند که اداره غزه باید به تشکیلات خودگردان واگذار شود و این طرح براساس طرح های اخیر بوده که یک منطقه امنیتی در این باریکه تشکیل شود.

2- مواضع صهیونیست ها درباره اداره غزه با خود صهیونیست‌ها یا یک گروه دیگر در جهت نشان دادن دست برتر خود در میدان است تا از این طریق نشان دهند که در عرصه میدان پیروز شده و اکنون برای عرصه سیاسی درحال تصمیم گیری هستند. این درحالی است که تلفات این رژیم در بازه 20 روز اخیر و از زمان عملیات زمینی بسیار بیشتر از آن چیزی است که این رژیم متصور بود.

3- طرح کلان بلندمدت صهیونیست ها به نظر می رسد همان تبدیل کردن غزه به دو بخش شمالی و جنوبی و اعطای اداره امنیتی آن به گروهی غیر از حماس است که در این باره نیز بین آمریکایی ها و صهیونیست ها نیز اختلافاتی وجود دارد.

4- از سوی دیگر باید به این نکته نیز اشاره کرد که از بین بردن تفکر حماس در غزه امکان پذیر نیست و این سخنان و تشکیل مجموعه امنیتی و قیومیت و... بیشتر در جهت اهداف رسانه ای و تبلیغاتی مطرح می شود و در عرصه میدانی و سیاسی دستاورد قابل توجهی هنوز این رژیم کسب نکرده است.

در مجموع باید گفت که بررسی طرح های فوق به منزله تحقق آن‌ها نخواهد بود چراکه مقاومت فلسطین در این نبرد مترصد احیای آرمان فلسطین و پاسخ به جنایات رژیم صهیونیستی در طول 75 سال اخیر بوده و تا کنون نه تنها تضعیف نشده بلکه با عملیات طوفان‌الاقصی، قدرت خود را به جهانیان نشان داده و با ایجاد توازن قدرت در سرزمین های اشغالی، رژیم صهیونیستی را به فروپاشی خود نزدیک کرده است. لذا تعیین کننده سرنوشت جنگ غزه در ابتدا در دست مقاومت فلسطین و سپس جبهه مقاومت در منطقه غرب آسیا می باشد و تمام طرح های عبری- غربی جنگ غزه، از ذیل مقاومت فلسطین خواهد گذشت.

آخرین تحولات نظامی و سیاسی

در ابعاد نظامی، تغییر خاصی در وضعیت خطوط نبرد در شمال نوار غزه ایجاد نشده است و پیشروی ارتش رژیم صهیونیستی تقریباً متوقف شده است. درگیری‌ها در شمال بیت لاهیا و در داخل بیت حانون، محله های عطاطره و سلاطین در شمال شهر غزه، محله های شیخ رضوان، التوام، الشاطی، رمال، تل الهوا در شهر غزه ادامه دارد. اخیراً تصاویری منتشر شد که نشان می‌داد ارتش رژیم صهیونیستی ساختمان مجلس فلسطین در خیابان عمر المختار را به کنترل خود درآورده است. به نظر می‌رسد ارتش رژیم صهیونیستی در حال تثبیت پیشروی روزهای گذشته و آماده سازی برای دور جدید حملات و عملیات‌ها در شهر غزه است. لازم به ذکر است در حال حاضر نیروهای رژیم صهیونیستی دو بیمارستان اصلی شهر غزه یعنی بیمارستان الشفا و القدس را در محاصره خود دارند و بیمارستان الرنتیسی نیز تخلیه شده و در کنترل ارتش رژیم صهیونیستی است. وضعیت در جنوب نوار غزه بدون درگیری زمینی قابل توجه و بدون تغییر در نقشه میدانی پیش می رود. بمباران‌های سنگین و پرتراکم رژیم صهیونیستی بر مناطق مختلف نوار غزه و به صورت ویژه علیه شهر غزه ادامه دارد. از ابتدای عملیات زمینی، نیروی هوایی رژیم به حدود ۵۰۰۰ هدف در نوار غزه حمله کرده است. ۳۳۰۰ حمله توسط جت های جنگنده، حدود ۸۶۰ حمله توسط بالگردها و بیش از ۵۷۰ حمله توسط پهپادها انجام شده است. همچنین وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد که شمار شهدای غزه به بیش از ۱۱۲۴۰ نفر از جمله ۴۶۰۹ کودک و ۳۱۰۰ زن افزایش یافته و شمار مجروحان هم به بیش از ۲۹۰۰۰ نفر رسیده است.

مقاومت اسلامی عراق نیز  اعلام کرد که بندر ایلات رژیم صهیونیستی را مورد هدف قرار داده و دنباله‌‌های صهیونیسم جنایتکار، در اردن و جزیره عربی در رهگیری این حمله ناکام ماندند. مقاومت عراق همچنین پایگاه آمریکایی در فرودگاه خراب الجیر شمال شرق حسکه را هدف حمله راکتی قرار داد. مقاومت همچنین پایگاه آمریکایی در میدان نفتی کونیکو واقع در شرق سوریه را هدف قرار داد. این عملیات که انفجارهای متعددی را به دنبال داشت، در پاسخ به حمله هوایی آمریکایی‌ها در سوریه صورت گرفت. این عملیات از آمریکایی ها چندین کشته گرفته است. روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال گزارش داد، واشنگتن در پی حملات هفته‌های اخیر به سربازان آمریکایی در عراق و سوریه تعداد بیشتری از سامانه‌های پدافند هوایی پاتریوت خود را به غرب آسیا فرستاده است.

در ابعاد سیاسی نیز، اخیراً یوسی امارنی رئیس دفتر وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی به سبب شکست و ناتوانی کابینه نتانیاهو در اداره جنگ علیه غزه استعفا داد. این امر بیانگر آن است که در دولت رژیم صهیونیستی تنش‌ها بین نتانیاهو و سایر اعضای کابینه در حال افزایش است.  همچنین به گفته برخی منابع، یوآو گالانت و بنی‌گانتز از نتانیاهو خواسته اندکه حمله بزرگی به حزب الله انجام دهد، اما نتانیاهو با این امر مخالف بوده است. در ادامه جنگ غزه نیز با توجه به متزلزل شدن پایه های رژیم صهیونیستی پس از عملیات طوفان الأقصی شاهد افزایش اختلافات در بین مقامات این رژیم خواهیم بود. در حالی که اختلافات داخلی در رژیم صهیونیستی به علت طولانی شدن جنگ بدون تحقق اهداف آن بالا گرفته است، سایت اسرائیلی واللا نیز اعلام کرده که ارتش صهیونیستی در نوار غزه گرفتار و درمانده شده و استعفای امارنی در اعتراض به نتایج جنگ تاکنون منعکس کننده این درماندگی است.

گزاره های تحلیلی رسانه‌ای

  1. شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی در گزارشی مدعی شد که ۹ کشور عربی همچون سدی در مقابل تلاش‌های صورت گرفته برای توقف جنگ علیه غزه ایستاده‌اند و بیش از یک ماه است که این کار را همچنن ادامه می‌دهند. به گفته این رسانه؛ عربستان، اردن، مصر، امارات، بحرین، جیبوتی، مغرب، سودان و موریتانی کشورهایی هستند که اجازه به ثمر نشستن تلاش‌های صورت گرفته جهت توقف جنگ را نمی‌دهند. این گزارش ها، حمایت های پنهان برخی از کشورهای عربی از رژیم صهیونیستی را آشکار کرده است.
  2. مرکز امنیت داخلی رژیم صهیونیستی اعلام کرد از زمان اعلام «روز خشم» توسط حماس در ۱۳ اکتبر، تعداد تظاهرات‌های ضد رژیم صهیونیستی در دنیا به شکل قابل توجهی افزایش یافته و درحال حاضر ۹۵ درصد این تظاهرات‌ها در حمایت از فلسطین و ضد اسرائیل است و تنها ۵ درصد از اسرائیل حمایت می‌کنند. از ابتدای جنگ فعلی غزه ۳۸۹۱ مورد تظاهرات در ۹۲ کشور جهان برگزار شده که تعداد تظاهرات‌ها در حمایت از فلسطین بسیار بیشتر از رژیم صهیونیستی بوده و این روند به همین شکل ادامه دارد. دست کم در ۸۸ کشور جهان شاهد برگزاری تظاهرات‌های مستمر در حمایت از فلسطین هستیم و بیشترین تظاهرات‌های ضد اسرائیلی در ۴ کشور جهان یعنی ترکیه، ایران، یمن و آمریکا برگزار شده است.
  3. خبرگزاری «بلومبرگ» در آمریکا تأکید کرد، «جنگ غزه بار مالی سنگینی را به بودجه شرکت‌های هواپیمایی جهان تحمیل کرد و با گسترش دامنه آن ۳۰۰ مسیر پرواز اروپا به آسیا آسیب جدی خواهد خورد. تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه بار بیشتری را بر بودجه شرکت‌های هواپیمایی در جهان اضافه کرده و آن‌ها را مجبور به لغو پروازها و استفاده از مسیرهای طولانی‌تر کرده به‌خصوص که آن‌ها از زمان جنگ اوکراین نیز با چالش‌های متعددی روبه‌رو شدند». این دسته خبرها بیانگر آن است که ادامه جنگ غزه باعث آسیب به اقتصاد بین الملل به ویژه کشورهای اروپایی خواهد شد چراکه کشورهای غربی از زمان شروع جنگ اوکراین، برای حمایت از اوکراین، هزینه‌های سنگینی پرداخت کرده‌اند و اکنون نیز ادامه پیدا کردن جنگ غزه توسط رژیم‌صهیونیستی، منافع کشورهای اروپایی را به خطر انداخته که یک بُعد آن زیان ها در شرکت های هواپیمایی این کشورها و بی‌اعتبار شدن خطوط هوایی است.
  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها